Ketvirtojo dešimtmečio bolidai (LT)

KETVIRTĄJĮ DEŠIMTMETĮ PRISIMENANT

Liucijus Suslavičius

1932 metais Vokietijoje, susijungus keturioms senoms automobilių firmoms, veikusioms Saksonijoje – „Audi”, „Horch”, „Wanderer” ir DKW – buvo suformuotas antras savo dydžiu šalyje (po “Daimler Benz”) automobilių koncernas “Auto Union”. Naujojo koncerno vadovai, siekdami privalumų konkurencinėje kovoje, nusprendė pasinaudoti dalyvavimo automobilių sporte teikiamomis galimybėmis – juk kas labiausiai patraukia automobilininkų dėmesį, jei ne pergalės lenktynėse. “Auto Union” užsimojo labai plačiai – iš karto įžengti į “Grand Prix” lenktynes, nors nei viena iš koncerno firmų patyrimo šioje srityje neturėjo. Bet “Auto Union” pasikviečia dar nesenai “Daimler Benz” automobilius konstravusį profesorių Ferdinandą Porsche, kuris suburia gabių inžinierių komandą ir nedelsdamas imasi projektuoti “P-Wagen” – taip koncerno dokumentuose vadinamas būsimasis “Grand Prix” trasoms skirtas lenktyninis bolidas. Tai unikalus automobilis – F. Porsche visada turėjo savo nuomonę, kaip turi atrodyti vienam ar kitam tikslui skirta konstrukcija. Visi to meto lenktyninių automobilių konstruktoriai – tiek Italijos firmos “Alfa Romeo”, “Maserati”, tiek prancūziški “Bugatti”, “Talbot”, “Delage”, tiek vokiški “Daimler Benz” – yra tradicinės konstrukcijos: siauro vienviečio kėbulo priekyje – ilgas, dažniausia 8 cilindrų variklis, pavarų dėžė, trumpas kardano velenas, perduodantis sukimo momentą galiniam tiltui. Ratų pakaba – su išilginėmis lingėmis, kieta kaip sunkvežimio. Lenktynininkas sėdi vos ne ant galinio tilto. Tuo tarpu F.Porsche pasirenka visai kitą, revoliucingą koncepciją – lenktynininko kokpitas pastumtas pirmyn, o trijų litrų darbo tūrio V-16 tipo variklis sumontuotas už jo nugaros, visų ratų pakaba – nepriklausoma, torsioninė. Priekyje ratai pritvirtinti prie išilginių svirčių, sujungtų su skersiniais torsionais, galinių pusašių pakaboje – išilginiai torsionai. Jau pirmieji startai 1934 metais atneša “Auto Union” bolidams įspūdingas pergales, o sekančiais metais jų vis daugėja. Tik “Mercedes Benz” komanda vienintelė sugeba išplėšti pergales iš keturiais susipynusiais žiedais papuoštų automobilių, kuriuos vairuoja geriausi Europos lenktynių asai – jie supranta, jog čempionu gali tapti tik už vokiško automobilio vairo. Kasmet “Auto Union” siunčia į lenktynes vis tobulesnes modifikacijas, kurias po F. Porsche pasitraukimo konstruoja Robertas Eberan von Eberhorstas ir Augustas Jakobas. Tik prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas nutraukia pergalingą bolidų su keturiais žiedais priekyje žygį. Paskutines prieškario lenktynes – Belgrado “Grand Prix”- laimi italas Tazio Nuvolari, važiavęs “Auto Union Typ D”. Po karo koncernas, atsidūręs tarybinėje okupacinėje zonoje, likviduojamas, gamyklų įrengimai ir išlikę lenktyniniai automobiliai išvežami į TSRS. Bet legenda išlieka…

Šiandien muziejuose saugomi vos keli lenktyniniai “autounionai”, todėl tiems, kas domisi šiais dabartinių “formulių” pirmtakais, belieka jų modeliai. „Auto Unijon” miniatiūrų gaminama ne tiek jau mažai, įvairių mastelių –yra net mastelio 1:87 modeliukai, bet tik 1:18 mastelio firmos CMC pagaminti modeliai tikrai perduoda tų prieš septynis dešimtmečius sukurtų technikos šedevrų konstrukciją ir dvasią. Jie ir patys yra nedideli modelizmo šedevrai, pagaminti nagingų Kinijos meistrų rankomis. O kaip kitaip pavadinti “Auto Union Typ C” modelį, sudėtą iš 1026 detalių? Beje, šiuo 1936 metų bolido modeliu firma CMC įveikė, vaizdžiai sakant, “garso barjerą” – tūkstančio detalių ribą! 754 detalės yra iš plieno ar vario, 153 iš plastmasės, 23 – lietos iš cinko, likusios 96 – tai varžteliai, veržlės ir kniedės. Viskas nepaprastai tiksliai pagaminta, bet labiausia žavi surinkti iš daugybės stipinų modelio ratai. Juk stipinų ir jų galvučių yra lygiai tiek, kiek ir išlikusio originalaus automobilio rate.

Lygiai taip pat tiksliai iš atskirų strypelių surinktos radiatoriaus grotelės. Torsioninė pakaba veikia, priekiniai ratai pasisuka į šonus, netgi jų tvirtinimas viena centrine veržle pagamintas pagal mastelį ir taip pat funkcionuoja. Na o variklis – įspūdingai atrodantis V-16 tipo agregatas su kompresoriumi, 16 plieninių išmetimo tūtų, pavarų dėže ir visais vamzdeliais, kabeliais bei laidais – jau pats savaime yra puikus modelis ir kaip toks firmos siūlomas įsigyti atskirai. Variklio skyriaus ir kėbulo priekinės dalies gaubtai nuimami, jie tvirtinami originalą atitinkančiomis miniatiūrinėmis kilpomis ir kabliukais. Be “Grand Prix” trasoms skirto “Typ C” modelio gamintojas siūlo ir pakilimo į kalnus varžyboms skirtos modifikacijos modelį. Kadangi tada kalnų trasos dažniausia turėjo tik skaldos dangą, nepaprastai galingas 520 AG “autouniono” variklis, spustelėjus akseleratorių, paprasčiausiai prasukdavo ratus vietoje, ir lenktynininkas taip prarasdavo kelias brangias sekundes, neretai trumpoje vos kelių kilometrų ilgio trasoje galėjusias nulemti pergalę ar pralaimėjimą. Todėl konstruktoriai ryžosi neįprastam lenktyniniuose automobiliuose sprendimui – ant bolido galinio tilto jie sumontavo dvigubas kaip sunkvežimyje padangas. Dabar ratai jau nepraslysdavo, ir lenktynininkas sėkmingai startuodavo. CMC gaminamas “Typ C Hillclimber” modelis taip pat turi sudvejintus galinius ratus.

Kai F. Porsche pasitraukė iš vyriausiojo konstruktoriaus posto, jo vietą užėmė kitas austras – jaunas ir ambicingas Robertas Eberan von Eberhorstas. Jis sukuria visai naują “Auto Union Typ D” – su savo sukonstruotu lengvesniu V-12 tipo varikliu, geresnės aerodinaminės formos kėbulu, geriau išsvertą, todėl lengviau valdomą ir saugesnį. Juk tada, tarpukario metais, vairuoti jokių stiprintuvų neturintį supergalingą monstrą, sukinėjant milžinišką prieš lenktynininkui sėdant į kokpitą nuimamą vairą, buvo užsiėmimas tikriems vyrams – po 4,5 valandos lenktynių jie išlipdavo kruvinais delnais, nes nuo pritrintų pūslių negelbėjo net specialios pirštinės. CMC kolekcijoje siūlomas 1938 metų pavyzdžio “Typ D” 1:18 mastelio modelis – toks pat dailus ir preciziškas, tačiau jį surinkti firmos gamykloje Kinijoje yra paprasčiau – mat, jis susideda tik iš 680 detalių…Kas buvo supaprastinta, lyginant su “Typ C”, pasakyti sunku, net kai abu modelius turi prieš akis.

Nuotraukos gamintojo

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU