Kiemsargis Tarzan (LT)

KIEMSARGIS VARDU ,,TARZAN”

Aleksandras Govorucha

Liucijus Suslavičius

Miestų gatvių valymas – įprasta, kaip sakoma, rutininė komunalinių tarnybų veiklos sfera. Gatves valiusius kiemsargius daugeliu atvejų jau senokai pakeitė įvairi technika ant sunkvežimių ir traktorių. Ji jau sugeba nuvalyti ne tik gatvių važiuojamąją dalį, bet ir šaligatvius, dirbti kiemuose. Europos miestų patirtis rodo, jog greta didelių ir galingų specialių automobilių būtinai reikalingi ir maži, nes tik jie gali pakeisti kiemsargius su šluotomis. Dar TSRS gyvavimo metu prasidėjo gatvių priežiūros technikos miniatiūrizavimas, visų pirma importuotų iš VDR universalių transporto priemonių ,,Multicar” dėka.. Vėliau tas procesas sustojo – Vokietijoms susivienijus, Valtershauzene gaminami ,,multikarai” pabrango, ir savivaldybės nesugeba jų įsigyti. Palaipsniui teko sugrįžti prie to, kas yra – didelių gatvių valymui skirtų automobilių ant rusiškų sunkvežimių ZiL ar kokybiškų, bet brangių vokiškų visureigių ,,Unimog” važiuoklių. Alternatyvą jiems pasiūlė Samaroje veikianti firma ,,Satol”, sukūrusi kompaktiškus automobilius -,,šlavėjus” padidinto pravažumo lengvųjų automobilių ,,Tarzan” pagrindu. ,,Tarzanai” Lietuvoje praktiškai nežinomi, tad prieš pasakodami apie specialiuosius komunalinius automobilius iš Samaros, pristatysime ,,automobilius-nešėjus”. Prieš trejetą metų Toljačio firma ,,Lada-Konsul”, viena iš daugelio, kuriomis ,,apaugo” Rusijos automobilių pramonės gigantas, kartu su ,,AVTOVAZ” bandomosios-pramoninės gamybos padaliniu, pasitelkę dizaino studiją ,,Dekon” pritaikė originaliai rėminei 4×4 tipo važiuoklei automobilio VAZ-2109 kėbulą. Transmisija ir varantieji tiltai – nuo VAZ-21213,,Niva”,varikliai – padidinto darbo tūrio(1,8 litro, 83AG/5200aps.min). Įdomu tai, kad ,,tarzanų” ir galinis varantysis tiltas sukomponuotas iš ,,Niva” priekinio tilto detalių, todėl visi ,,Tarzan”variantai turi komfortiškesnę nei ,,Niva” nepriklausomą visų ratų pakabą.

Kadangi šis lengvasis 4-5 vietų visureigis turi lonžeroninį rėmą, o ne laikantįjį kėbulą, kaip serijiniai ,,VAZ” modeliai, jį nesudėtinga pritaikyti kitiems poreikiams. Todėl ,,Satol” savo komunalinius automobilius sukūrė ne ant pigesnės masinės ,,Nivos”, o pasirinko pagal užsakymus gaminamą gerokai brangesnį ,,Tarzan”.

Pirmiausia buvo nupjauta ,,tarzano” kėbulo viršutinė dalis iškart už priekinių sėdynių ir suformuota dvivietė kabina ir atviras kėbulas-platforma. Kadangi komunaliniam automobiliui svarbu ne greitis, o ekonomiška eksploatacija, benzininis variklis pakeistas 1,9 litro darbo tūrio 75 AG dyzeliu ,,Peugeot”. Štai tokį automobilį-pikapą konstruktoriai sukomplektavo lengvai demontuojama Šveicarijos firmos ,,Marcel Boschung AG” gaminama gatvių valymo įranga. Darbui vasaros periodu sumontuojamas 600 litrų talpos vandens bakas ir vandens išpurškimo sistema, hidromotoro sukamas metalinis šepetys gatvių dangai nušluoti. Darbiniai įrankiai pakeliami ir nuleidžiami kompaktiškos hidraulinės sistemos pagalba. Žiemos metu vietoje ,,laistytuvo” automobilio priekyje sumontuojamas plūgas sniegui nustumti, o į platformą vietoje vandens bako įstatomas smėlio barstytuvas. Tačiau smėlio – druskos mišinio barstymas palaipsniui net Rusijoje ,,išeina iš mados” – smėlio dalelės intensyviai gadina automobilių dažus, o pavasarį dar tenka vargti, jį surenkant iš pakelių. Todėl kelio dangos valymui ir žiemą galima naudoti tą pačią laistymo įrangą, tik baką vietoje vandens užpildant druskos tirpalu. Išpurškiamo tirpalo kiekį priklausomai nuo ,,tarzano” judėjimo greičio kontroliuoja elektroninis blokas. Jis neleidžia didesnės dozės, negu 40 gramų kvadratiniam metrui. Žinoma, kai sniegas užverčia gatves storu sluoksniu, ,,tarzano” galimybių nepakanka, kaip iš šluoti magistrales, bet naudoti jį šaligatvių, pėsčiųjų takų, nedidelių teritorijų priežiūrai ištisus metus tikrai apsimoka, tuo labiau, kad visa speciali įranga ir jos prijungimas sukonstruoti taip, jog reikalui esant, pora vyrų per keliolika minučių ,,šlavėją” gali paversti paprastu pikapu, skirtu nedideliems kroviniams gabenti, o po to nenaudodami net keltuvo, vėl sumontuoti komunalinę įrangą. Jei šio automobilio panaudojimo didmiesčiuose tikslingumu dar galima suabejoti, tai kurortuose, dideliuose poilsio ir pramogų kompleksuose toks gatvių bei šaligatvių ir takų priežiūrai skirtas automobilis – beveik idealus sprendimas tiek techniniu, tiek ekonominiu požiūriu.

Komunalinė technika, kaip ir bet kuri kita, laikas nuo laiko sugenda ar sulūžta, gatvėse įrengti aptvarai, techninės eismo reguliavimo priemonės nukenčia nuo neatsargių vairuotojų. Tad ,,Satol” pagamino lengvą techninės pagalbos ir remonto automobilį, pavadintą ,,Dorožnyj master”. Baze jam vėl pasirinktas ,,tarzanas”, tik šį kartą ,,Tarzan-II”modelio, sukurto panaudojus VAZ-2111 kėbulą. Pastarasis praplatintas ir paaukštintas, uždėjus specialiai šiam automobiliui sukonstruotą stiklaplasčio stogą, gana neblogai suderintą su bazinio automobilio kėbulo linijomis. Uždarame krovinių skyriuje galima vežti operatyviam technikos ir gatvėse esančių įtaisų bei įrengimų remontui reikalingą benzoelektrinį suvirinimo agregatą, elektrinį kompresorių, dažymo įrangą, elektrinį grąžtą ir kitus darbui gatvėje skirtus įrengimus. Tai, kas netelpa į kėbulą-furgoną, gali būti atsivežta į darbo vietą specialiai sukonstruota priekaba, kurios keliamoji galia – 1000 kilogramų. ,,Tarzan-Dorožnyj master”nepalyginamai judresnis, nei dauguma tokiems tikslams naudojamų automobilių, sustojęs gatvėje, jis mažiau kliudo eismui, gali stovėti ant šaligatvio, jo nesulaužydamas, be to, visų ratų pavaros dėka jis pasieks darbo vietą , nebodamas nei purvo, nei sniego. Galu gale, jo eksploatacijos kaštai taip pat mažesni, nei didelio techninės pagalbos automobilio.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *