“Krokodilas” iš Bolzano
Liucijus Suslavičius
Tarptautinis komercinius automobilius gaminantis koncernas IVECO šiuo metu pergyvena “pakilimo fazę” – nauji koncerno įmonėse įsisavinti automobilių modeliai, tokie kaip ,,Metų sunkvežimiu” išrinktas “Stralis”, naujos kartos “Eurocargo”, “palengvintas” vilkikas “Stralis AT” gerokai padidino susidomėjimą šia masiniam vartotojui skirta technika. Žodis “masiniam” tekste pavartotas ne atsitiktinai, nes be spalvingų, savo dizainu akį patraukiančių didelių ir mažų sunkvežimių bei autobusų, yra ir kitokie IVECO – briaunuotomis kabinomis, su tentu vietoje stogo arba atvirkščiai – savo išvaizda primenantys plieno seifą ant ratų, dažyti ne ryškiomis iš tolo matomomis spalvomis, o matiniais maskuojamaisiais dažais, ir tik vos įžiūrimos raidės IVECO priekyje išduoda šių pagal specialius užsakymus gaminamų automobilių kilmę. Jie – Italijoje, Bolzano mieste veikiančio padalinio “IVECO Defence Vehicles Division” produkcija, plačiau žinoma tik “jėgos struktūrų” specialistams. Kaip rašoma prospektuose, ji skirta tiems, kurie nori būti pasirengę bet kokiai karinei misijai.
Tačiau mūsų laimei, stambių karinių konfliktų nėra tiek daug, tad nemaža dalis Bolzane , kažkada firmos ,,Lancia”sunkvežimių gamybos padaliniui priklausiusiuose cechuose šiandien gaminamos autotechnikos gamos skirta ne kovos laukui, o gatvių riaušėms malšinti, vandalų ir chuliganų gaujoms išsklaidyti. Štai kad ir Italijos karabinierių mėgstamas “Krokodilas” (arba “IVECO A120E23” pagal oficialų katalogą). Skamba labai pavojingai ir sukelia asociacijas su kažkuo dideliu ir pavojingu. O iš tikrųjų – tai kompaktiškas (5990x2460x2990 mm) autobusas
12-13 vyrų su ginkluote ir apsaugine apranga transportuoti. Jis neturi jokios ginkluotės, netgi šiaip jau įprastų policijos šarvuočiams ašarinių dujų paleidimo įtaisų. Bet užtat toks nedidukas autobusas sveria lygiai 10 tonų, iš kurių tik 1500 kilogramų – tai pervežamas “krovinys” – gatvių kautynėms pasirengę vyrai. O sveria “Krokodilas” tiek daug todėl, kad jo neišvaizdus, su mažučiais metaliniu tinklu apsaugotais langeliais kėbulas pagamintas iš tvirto šarvų plieno, atlaikančio standartinių šaunamųjų ginklų kulkų ir įvairių sprogmenų skeveldrų pataikymus. Granatsvaidžio šūvio šie šarvai neatlaikys, bet juk jo neatlaiko ir tankų šarvai…
Tiesą sakant, šis autobusas nėra visai beginklis – jei jau į jį kas nors ims šaudyti, tai jame važiuojantys policininkai gali atsakyti ugnimi per 9 šaudymo angas, įrengtas žemiau neperšaunamo stiklo langų – po keturias kiekviename šone ir vieną kėbulo gale. “Krokodilas” iš viso turi trejas dureles – vairuotojui kairėje, keleiviams – dešinėje ir atsargines kėbulo gale. Kadangi kėbulas hermetizuotas, o langai – neatidaromi, kėbulo gale ant stogo sumontuotas šarviniu gaubtu pridengtas kondicionierius. Yra automatinė gaisro gesinimo sistema. Salone – trys sėdynių eilės. Jos minkštos, su patogiais porankiais ir atkaltėmis galvai, aptrauktos lengvai plaunama medžiaga. Kėbulo šonai glotnūs, vienintelė vieta, kur gali užsikabinti koks nors “antiglobalistas” ar riaušininkas – tai laipteliai į vairuotojo kabiną ir išorinio vaizdo veidrodėliai.
Transportinėje būklėje neperšaunamas priekinis autobuso stiklas su pačiame viršuje įrengtais (kad nebūtų galima užsikabinti) stiklo valytuvais. Bet kai “krokodilui” tenka važiuoti į akmenis ir butelius svaidančią minią, jo priekyje esantis iš vamzdžių suvirintas apsauginis buferis atsilenkia į priekį, tapdamas savotišku taranu, o ant automobilio priekio kabėjęs metalinis tinklelis pakeliamas viršun ir apsaugo priekinį stiklą nuo tiesioginių smūgių.
IVECO A120E23 skirtas naudoti būtent miestuose, nes jo 6 cilindrų 227 AG turbodyzelis per 6 laipsnių pavarų dėžę varo tik galinius ratus. “Krokodilas” įsibėgėja iki 100 km/h ir gali įvažiuoti į 40 procentų įkalnę., bet kur nors pievoje jis rizikuoja įstrigti. Automobilis komplektuojamas 285/70R19,5 dydžio padangomis su “Run Flat” sistema, t.y. jis gali važiuoti ir pradurtomis ar peršautomis padangomis. Trumpa – tik 3105 mm – bazė daro “krokodilą” iš Bolzano pakankamai manevringu. Užsakovui pageidaujant, automobilis gali būti papildomai komplektuojamas specialia įranga, kitaip galima suplanuoti saloną, kitaip įrengti dureles. Tačiau bet kuriuo atveju kokybė ir maksimali galima apsauga garantuojami!