Kruiz kontrol ir stabdžiai (LT)

„KRUIZ KONTROL” IR STABDŽIAI – VIENOJE SISTEMOJE

Liucijus Suslavičius

Šiuolaikiniuose automobiliuose vis dažniau naudojama automatiškai palaikanti pasirinktą važiavimo greitį sistema, vadinama tai „tempomatu”, tai labiau romantiškai skambančiu „kruiz kontrol” vardu. Naujos kartos sistemos, pasirodžiusios palyginti nesenai, jau sudėtingesnės – jos palaiko ne tik pastovų greitį, bet ir pastovų atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio, nes turi atstumą matuojantį radarą. Koncernas „Volvo” žengė dar vieną žingsnį į priekį, tobulindamas šią eismo saugumui itin svarbią sistemą – dabar ji susieta ne tik su lėtintoju, bet gali tiesiogiai paveikti darbinį stabdį.

Kaip minėjome, automatiškai greitį palaikančios sistemos padeda važiuoti tolygiau, eismo srautui geriausiai pritaikytu režimu, rečiau naudoti darbinį stabdį, be reikalo nespausti akseleratoriaus. Tačiau „Volvo” kaip papildoma įranga modeliams „Volvo FH” ir „Volvo FM” su diskiniais stabdžiais siūloma sistema ACC (Adaptive Cruise Control) joje sumontuoto radaro, panaudojančio taip vadinamą „Doplerio efektą”, kai radaras sulygina pasiųsto ir atsispindėjusio signalo dažnumus ir taip nustato priekyje judančio objekto judėjimo greitį, dėka gali kiek daugiau. Vairuotojas gali pasirinkti ne tik savo važiavimo greitį, bet ir laiko tarpą, kuris, važiuojant pasirinktu greičiu, skiria jo automobilį nuo priekyje ta pačia kryptimi važiuojančio, pavyzdžiui, 3 sekundes. Valdantysis sistemos procesorius užprogramuotas taip, kad didėjant važiavimo greičiui (pvz. vairuotojas spustelėjo akseleratorių), automatiškai padidinamas atstumas iki priekyje važiuojančio automobilio, kad išlaikyti pasirinktą laiko tarpą.

Sunkvežimyje sumontuotas radaras savo siunčiamu spinduliu gali „užgriebti” judančius objektus 150 metrų atstumu, nejudančius – 30 metrų atstumu. Ankstesnės kartos pastovų judėjimo greitį palaikanti sistema priklausomai nuo pasipriešinimo judėjimui (įkalnė ar nuokalnė) automatiškai valdo tai akseleratorių, tai variklio stabdį ar transmisijoje sumontuotą retarderį (lėtintoją). Dabar jos darbui papildomą poveikį daro ir radaras, kuris, užfiksavęs, kad priekyje judančio automobilio greitis mažėja, stengiasi išlaikyti nustatytą atstumą iki jo ir taip pat įjungia variklio stabdį arba retarderį. Sistema nustatyta taip, kad radaro signalai turi prioritetą prieš tempomato signalus, tad tais atvejais, kai reikia mažinti greitį, tempomatas neprivers automobilio važiuoti nustatytu aukštesniu greičiu. Bet tai dar ne viskas. Jei stabdymas lėtinant varikliu ar retarderiu nepakankamas, ir vis tiek artėjama prie priekyje judančio automobilio, ACC duoda komandą darbiniams ratų stabdžiams sklandžiai įsijungti į stabdymą. Tais atvejais, kai priekyje judantis automobilis stabdo staigiai, ir ACC pati nebegali saugiai sulėtinti sunkvežimio, ji įspėja vairuotoją garsiniu ir šviesos signalais, kad jam reikia imtis priemonių avarijai išvengti ir „užmygti stabdžius” visa jėga.

Kaip „Volvo” vairuotojas bendrauja su jam padedančia valdyti automobilį sistema? Prietaisų skydelyje būtinai turi būti informacinis displėjus, o tachometro ciferblate sumontuoti šviesos diodai, signalizuojantys apie pasirinktą greitį. Įjungus sistemą tam skirta svirtele ir pasirinkus važiavimo greitį ir atstumą (t.y., laiką iki priekinio automobilio), tachometro ciferblate ties pasirinktu važiavimo greičiu užsidega žalias šviesos diodas, o prietaisų skydelio informaciniame displėjuje pasirodo informacija apie tai, kad ACC įjungta ir fiksuoja priekyje judantį objektą. Jei priekyje nėra kitų automobilių arba jie toliau, nei siekia radaro spindulys, ACC dirba paprasto tempomato režimu ir tik palaiko nustatytą važiavimo greitį. Tačiau, pavijus priekyje lėčiau judančią transporto priemonę, užsidega geltonas šviesos diodas, parodantis „kliūties” greitį. Kartu tai informacija, kad sistema „pabudo” ir ima veikti – lėtina važiavimo greitį. Užsidega kiti geltoni šviesos diodai, parodantys, kaip mažėja greitis, lyginant su anksčiau nustatytu. Vairuotojas, matydamas prieš save tokią informaciją, gali rinktis – leisti sistemai ir toliau veikti savarankiškai ar įsikišti į automobilio valdymą, padidinti greitį ir aplenkti lėčiau važiuojantį. Juk naujoji ACC nedelsiant išsijungia taip pat, kaip paprastas tempomatas – spustelėjus akseleratorių arba stabdžio pedalą. Užbaigęs manevrą, vairuotojas gali svirtele vėl įjungti sistemą ir mėgautis ramiu tolygiu važiavimu, kai nereikia pačiam nei „gazuoti”, nei pristabdyti…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *