Kuo pakeisti ora padangose (LT)

KUO PAKEISTI ORA PADANGOSE

Tikriausiai ne vienam yra tekę girdėti nelabai jau ir naują anekdotą apie „naująjį rusą”, kurio „mersedesui” autoservise techninio aptarnavimo metu net orą padangose už didelius pinigus pakeitė „ekologišku, atvežtu tiesiai iš Suomijos” ir nulupo už tai šimtą – kitą „žalių”. Tačiau tie patys rusai turi ir patarlę, kuri teigia, jog net mažiausioje pasakaitėje tiesos grūdas visada yra. Taip ir čia – orą padangose iš tikrųjų verta pakeisti, tik aišku, ne mitiniu „ekologišku suomišku”, o bespalvėmis bekvapėmis inertinėmis dujomis – azotu.

Paklausite – o koks gi padangai skirtumas, azotas juk neatstatys nudilusio jos protektoriaus, nepagerins riedėjimo savybių, netgi neturės įtakos aplinkai. Tai kam tada tas vargas? Pasirodo, logikos gryno azoto dujų panaudojime automobilių padangoms užpildyti vietoje įprasto oro esama.

Kanados korporacijoje „Drexan” atlikti ilgalaikiai tyrimai objektyviai parodė, jog eksploatuojant vien azoto dujomis pripildytas padangas, jų tarnavimo laikas prie visų kitų lygių sąlygų prailgėja iki 48 procentų. Netikėtas padangos ilgaamžiškumo šuolis nesunkiai paaiškinamas paties azoto savybėmis. Visų pirma, gerokai – net 35 procentais mažesnis nei oro – grynų azoto dujų skvarbumas. Todėl, pripūtus į padangą azoto, padangą sudarančios medžiagos nėra veikiamos taip aktyviai, kaip tada, kai yra deguonies, antra, azotas ne toks laidus šilumai, todėl ne taip greit įkaista, taigi, jis kažkiek aušina padangą, o tai irgi teigiamai atsiliepia ilgaamžiškumui. Trečias pliusas susijęs su padangos užpildymo technologija – oras imamas iš aplinkos, jis visada turi savyje didesnį ar mažesnį vandens garų, kiekį. Kartu su deguonimi vanduo ilgainiui prasiskverbia į padangos struktūrą ir iššaukia metalinio kordo koroziją, jį susilpnindamas. Tuo tarpu azotas dar gavybos metu išvalomas ir suslegiamas į plieninį rezervuarą, o į padangą paduodamas iš jo, tad drėgmės dujose nėra, o jei ir kažkiek būtų, nesant deguonies, korozija vis tiek nevyks. Nesens ir guma – jei deguonis yra puikus oksidatorius, tai azotas – visiška jo priešingybė.

Iki pastarojo laiko nebuvo pakankamai paprastos ir patogios azoto gamybos ir jo panaudojimo padangoms pripūsti technologijos. Tačiau kai buvo sukurta kompaktiška įranga, kurioje azotas išgaunamas iš oro pritaikius į vieną pusę laidžių membranų technologiją, problema buvo praktiškai išspręsta – naudotojas gauna 99% grynumo azoto dujas. Korporacijos „Drexan” viceprezidentas Konradas Mexas, pristatydamas naują technologiją, teigė, jog 300 autotraukinių turinčiai transporto firmai azoto gavybos įranga atsiperka per tris- šešis mėnesius. Pats įrenginys, beje, užimantis labai nedaug vietos, kainuoja maždaug 12,3 tūkstančio dolerių, jo metinės aptarnavimo išlaidos – dar 600 dolerių.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *