LATVIJOJE ATGIMSTA AUTOMOBILIŲ GAMYBA
Liucijus Suslavičius
Latvija dar nuo carinės Rusijos laikų lenkė Lietuvą vienoje svarbioje srityje – čia buvo gaminami automobiliai. Tik subyrėjus TSRS, situacija pasikeitė – plačiai žinoma gamykla RAF bankrutavo ir nutraukė mažųjų autobusų “Latvija” gamybą, o Lietuvoje atsirado ir palaipsniui plečiama automobilių gamyba Rokiškyje ir Vilniuje, panaudojant iš Rusijos gaunamus agregatų komplektus. Tačiau šių metų liepos 31 dieną Jelgavoje pradėta naujos automobilių surinkimo gamyklos statyba, kurią planuojama užbaigti sekančiais metais. Bendras Latvijos holdingo “AS Ferrus” ir Rusijos gamyklos AMO-ZiL projektas pareikalaus maždaug 15 milijonų eurų investicijų, kurias įsisavinus, nuo gamyklos konvejerio pradės riedėti 3,5 – 5 tonų sunkvežimiai “ZiL-Ferrus 4362”, atitinkantys “Euro-3” normų reikalavimus.
Latvijos sugrįžimą į “automobilių gamintojų klubą” inicijavo, kaip ne keista, ne latviai, o Maskvos meras Jurijus Lužkovas savo vizito Rygoje 2002 metais metu. Jis primygtinai rekomendavo AMO-ZiL vadovams ieškoti galimybių kartu su Latvijos verslininkais realizuoti bendrą vidutinio kraulumo sunkvežimių surinkimo besirengiančioje stoti į ES šalyje projektą, kas leistų Maskvos gamyklai išeiti su savo produkcija į suvienytos Europos rinką. Maskviečiai verslo partneriu pasirinko Baltijos šalyse Minsko ir Vladimiro traktorių gamyklų produkciją pardavinėjantį holdingą “AS Ferrus”, kurio įmonėje, beje, gaminamos naujos komfortiškesnės ir saugesnės kabinos baltarusiškiems ir rusiškiems traktoriams.
Būsimojo automobilio koncepciją kartu rengė Rusijos ir Latvijos specialistai, atsižvelgdami į tai, jog techniškai naujasis automobilis turi atitikti ES reikalavimus tiek savo ekologiškumu (ne mažiau kaip “Euro-3” normoms), tiek saugumu ir ilgaamžiškumu, tačiau turi būti pigesnis už palyginamus ES šalyse gaminamus modelius. Tik šių sąlygų išlaikymas gali leisti naujam produktui būti pakankamai konkurencingu, kad rasti savo nišą rinkoje. Baziniu naujajam automobiliui partneriai pasirinko naujausią AMO-ZiL įsisavintą modelį ZiL- 436200. Jo važiuoklę teko kiek modifikuoti – sustiprinti priekinį tiltą, kad jis atlaikytų iki 3 tonų padidėjusią apkrovą. Galinis varantysis tiltas su hipoidine pagrindine pavara ir blokuojamu diferencialu, apskaičiuotas 6 tonų apkrovai, tiko be pakeitimų, kaip ir rėmas su lingine pakaba. O štai pavaros agregato ir transmisijos, naudojamų Rusijoje, teko atsisakyti dėl nepakankamo patikimumo ir prasto ekologiškumo. Nuspręsta į iš Maskvos gaunamą važiuoklę montuoti 4 cilindrų 3,9 litro darbo tūrio dyzelį “Cummins ISB 150.30”, išvystantį 147AG ir atitinkantį “Euro-3”. Anksčiau į “zilus” toks variklis nebuvo montuojamas, tad teko modifikuoti rėmo priekinę dalį bei sukonstruoti naujus variklio tvirtinimo mazgus. Sankaba – firmos “Sachs”, modelis “MF 362”, penkialaipsnė pavarų dėžė – taip pat vokiška “ZF S5-42”.
Vienas brangiausių bet kurio sunkvežimio agregatų – vairuotojo kabina, nes labai brangūs jai pagaminti naudojami štampai ir kabinos suvirinimo įranga. Todėl rusiškai- latviškam sunkvežimiui palikta senokai gaminama ir gerai įsisavinta “ZiL-4331” modelio kabina, tačiau “AS Ferrus” dizaineriai gerokai modifikavo tiek jos vidų, tiek išorę. Visiškai kitos sėdynės, prietaisų skydelis (beje, gaminamas Rygoje), patogesnis vairo ratas, nauja kabinos vidaus apdaila, kitas durelių apmušimas su naujais porankiais ir rankenomis. Virš kabinos iškilo aerodinaminis gaubtas, jos šonuose atsirado vertikalūs spoileriai, o ant durelių – apsauginiai plastmasiniai antdėklai. Šių detalių forma ir dizainas suderinti su visai nauju briaunotų formų variklio gaubtu, apgaubiančiu ne tik variklį, bet ir priekinius ratus. Jis atverčiamas atgal ir leidžia patogiai prieiti prie variklio bei priekyje esančių važiuoklės agregatų. Atnaujintą automobilio priekinės dalies dizainą dar labiau pabrėžia į variklio gaubtą integruoti modernūs “Hella” firmos žibintai. Kėbulą-platformą “AS Ferrus” užsakymu gamins viena Čekijos įmonė, kitus specialius kėbulus rengiamasi užsakyti pas vietinius gamintojus.
“ZiL-Ferrus 4362” prototipas – automobilis su erdviu kėbulu baldams – pirmą kartą buvo parodytas Rygoje, o paskui tapo parodos MIMS-2004 eksponatu. Po to jis buvo demonstruojamas Frankfurte vykusiame automobilių salone “AMO-ZiL” stende. Gamintojai mano, jog pradėjus šio automobilio gamybą, po kurio laiko pavyks parduoti iki 1000 “ZiL-Ferrus” kasmet. Pagrindinė rinka – Baltijos šalys ir, kaip ne keista, Čekija, kurioje gaminami panašios klasės automobiliai “Daewoo-Avia”. Gal būt, dalis sunkvežimių bus parduodama Rusijoje, nes dėl geresnių eksploatacinių savybių ir didesnės kainos jie nebus tiesioginiais “AMO-ZiL” gaminamų “buliukų” konkurentais. Na, o paskui gal atsiras ir kiti užsakovai, tame skaičiuje ir iš ES šalių…