Lancia Stratos (LT)

LANCIA STRATOS – ralio trasų karalius

Liucijus Suslavičius

Daugiau kaip šimtametėje automobilio istorijoje ne taip jau daug pavyzdžių, kada lengvasis automobilis kuriamas vienu tikslu – pasiekti pergalei! Senos italų firmos “Lancia” komercinio direktoriaus Čezare Fiorio nurodymu aštuntojo dešimtmečio pradžioje sukurtas dvivietis sportinis “Stratos” ir buvo tokiu “aparatu pergalei pasiekti”. Tai, kad 1973-76 metais buvo pagaminta 492 “Stratos”, susiję tik su automobilių sporto taisyklėmis, nes šis dvivietis kupė nuo pat pradžių nebuvo skirtas plačiam pirkėjų ratui.

Jo pasirodymą paskatino ne itin populiaraus tuo metu Europos ralio čempionato statuso pasikeitimas – jis tapo tarptautiniu, ir automobilių gamintojai iš karto suvokė – iki jo pavadinimo pasaulio čempionatu – tik vienas žingsnis, o pergalės jame – puikiausia reklama. Ir pirmąja firma, nusprendusia laimėti šį iš karto tapusį prestižiniu čempionatą, tapo “Lancia”, tuo metu jau įėjusi į Italijos automobilių koncerno FIAT sudėtį. “Lancia” turėjo nemažą sportinį patyrimą – automobiliai “Aurelia”, “Flavia” ir “Fulvia” septintajame dešimtmetyje neblogai pasirodė ralyje. Bet dabar “Lancia” menedžeriai nusprendė ne šiaip sau sudalyvauti varžybose, bet nustebinti visą pasaulį. 1970 metų Turino autosalone buvo pademonstruotas Nuccio Bertone dizaino firmoje sukurtas prototipas “Stratos”. Štai jį ir pasirinko “Lancia” inžinieriai, kuriems buvo pavesta parengti naujo sportinio automobilio ralio varžyboms koncepciją. Agresyvus ir nekasdieniškas N.Bertone prototipo stilius idealiai atitiko jų sumanymams.

Iki tol visi automobilius raliui gamino, modifikuodami serijinius modelius. Tuo pačiu “kovinis” variantas neišvengiamai perimdavo bazinio modelio trūkumus. Gi naujoji “Lancia” turėjo būti sukurta specialiai varžyboms, tad jo konstrukcijoje galima buvo numatyti viską, kas reikalinga grynakraujam sportiniam automobiliui. Taip be viso kito, “Lancia Stratos” tapo pirmuoju istorijoje specialiai ralio varžyboms sukonstruotu automobiliu. Tiesą sakant, “Lancia” inžinieriai nesugalvojo nieko absoliučiai naujo, o tik kūrybiškai pritaikė techninius sprendimus, iki tol jau naudotus kitų kategorijų sportiniuose ir lenktyniniuose automobiliuose. Bet padarė tai puikiai!

Nediduko (ilgis vos 3710 mm), lengvo (masė 980 kg) “Stratos” konstrukcija yra kelių firmų – “Lancia”, “Ferrari” (variklis) ir “Bertone” (kėbulas) – bendradarbiavimo rezultatas. ,,Bertone” sukūrė kėbulą, sukomponuotą iš plieninio laikančiojo karkaso su integruotais ( o todėl neužimančiais vietos salone) saugos lankais ir prie karkaso pritvirtintų stiklaplasčio panelių. Beje, kad pagreitinti remontą varžybų metu, kėbulo priekinė ir užpakalinė dalys buvo lengvai nuimamos.

Gale, už sėdynių, stovėjo V-6 tipo 2418 cm³ darbinio tūrio variklis su dviem paskirstymo velenėliais kiekvienoje galvutėje, “pasiskolintas” iš automobilio “Ferrari Dino”. Nominalus jo galingumas buvo 190 AJ/7000 apsk./min., bet “Lancia” specialistai forsavo jį iki 250 AG. Vėliau Č.Fiorio pakvietė žinomą variklių specialistą ir buvusį lenktynininką Maiklą Parksą, kuris sukonstravo naują galvutę su 4 vožtuvais cilindrui, ir variklio galia “perkopė” 300 AG.

Buvo gaminamas variantas su trimis “Weber” karbiuratoriais, tačiau lenktynėms dažniausia buvo naudojama degalų įpurškimo sistema. Penkių laipsnių pavarų dėžė taip pat buvo perimta iš “Ferrari Dino”.

Visų ratų pakaba – nepriklausoma, visi ratai turėjo efektyvius diskinius stabdžius. Aliuminio lydinio diskai buvo “apauti” 205/70R14 modelio padangomis. Maksimalus greitis – 230 km/h.

Automobilio kūrimas ir išbandymas truko tris metus, ir tik 1974 metų rudenį ,,Lancia Stratos” debiutavo San-Remo ralyje. Debiutas pasisekė – italų lenktynininkas Sandro Munari su nauju automobiliu laimėjo pirmąjį iš daugelio ralių, kuriuose startavo ,,Stratos”. Unikalaus savo išvaizda ir konstrukcija “Stratos” pasirodymas varžybose nustebino varžovus ir sužavėjo žiūrovus.

Po to sekė pergalė Kanadoje, trečia vieta Anglijos “RAF Rallye” ir vėl pergalė Korsikos ralyje, šį kartą su Žanu-Klodu Andruet už vairo…

“Lancia Stratos” itin ,,sublizgėjo” sekančiuose dviejuose sezonuose – šiais balta, raudona ir žalia svarbiausiojo sponsoriaus – aviakompanijos ,,Alitalija” – spalvomis dažytais automobiliais važiavę lenktynininkai buvo pirmi beveik pusėje etapų ir laimėjo firmai ,,Lancia” dar du pasaulio ralio čempionų titulus.

Taigi, “Stratos” pateisino firmos vadovybės viltis – šie lenktyniniai bolidai italų, prancūzų, suomių lenktynininkų rankose skynė nugalėtojų laurus įvairiausiuose raliuose. Tik “Rallye Safari” Kenijos keliais “stratosams” nepavyko laimėti – perdaug specifinės čia yra sąlygos.

Iš varžybų firmos komanda pasitraukė šlovės viršūnėje 1977 metais. Pasitraukė, nes taip nusprendė koncerno vadovybė, kuriai pasirodė, jog trijų pasulio čempionų vardų dukterinei firmai gana. Čempionate “Lancia” komandą pakeitė FIAT komanda, startavusi automobiliais “Fiat 124 Sportcoupe” – geros reklamos reikėjo ir ,,fiatams”. O į ,,Stratos” sėdo lenktynininkai, neturėję firmos – gamintojos paramos. Bet tai nesumenkino automobilio galimybių – paskutinę 16-ją savo sportinėje karjeroje pergalę “Stratos” laimėjo 1981 metų Korsikos ralyje, beje, čia nugalėjusi 5-jį kartą !

Skirtus pardavimui “Lancia Stratos” variantus, nepaisant automobilį išgarsinusių pergalių ralio trasose, pirko nedaug kas – paskutiniuosius “civilinius” kupė “Lancia Stratos” firmos dileriai už pusę kainos siūlė norintiems dar ir 1978 metais, praėjus trims metams po gamybos pabaigos. Mat, sukurtas raliui, automobilis nebuvo parankus kasdieninėje eksploatacijoje – ankštoku salonu, praktiškai be bagažinės, triukšmingas dėl už sėdynių burzgiančio galingo variklio, jis žavėjo tik retus gerbėjus ir nebuvo paklausus rinkoje. Tačiau kaip jį bevertintume šiandien, jis jau įėjo į istoriją kaip pirmasis bekompromisinis tik pergalei ralyje pasiekti sukurtas automobilis.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *