,,LEYLAND EIGHT” – ,,THE BEST CAR IN THE WORLD”
L.Suslavičius
,,Rolls – Royce” yra angliško lengvojo automobilio simboliu, neretai jie vadinami ir geriausiais pasaulyje. Na, šiandien dėl šio titulo gali varžytis ir dar keli automobiliai, bet po Pirmojo pasaulinio karo ,,Rolls – Royce 40/50HP” tikrai buvo pavyzdys, kuriuo sekė ir kurio kokybės lygį norėjo pasiekti ne vienas gamintojas. Visgi patys anglai teigia, jog 1920-22 metais ,,Rolls – Royce” buvo ,,nustumtas nuo pjedestalo” ir geriausiu lengvuoju automobiliu pasaulyje tapo ,,Leyland Eight”. Negirdėtas pavadinimas, tiesa?
Firma ,,Leyland Motors” buvo viena seniausių automobilių gamybos įmonių Didžiojoje Britanijoje – dar 1897 metais joje buvo pagamintas pirmasis ,tiesa, garo mašinos varomas sunkvežimis. Ir visi sekantys ,,leilandai” buvo komerciniai. Bet štai pasibaigus karui rinkoje prasidėjo prabangių lengvųjų automobilių pirkimo bumas. ,,Leyland Motors” vadovai nusprendė tuo pasinaudoti ir įžengti į lengvųjų automobilių rinką su visai nauju dideliu aukščiausios klasės modeliu. Jau karo metais žinomi britų autokonstruktoriai Godfrey Parry Thomas ir Reidas Railtonas pradėjo kurti pirmąjį anglišką 8 cilindrų variklį turintį automobilį (,,Rolls – Royce” turėjo tik 6 cilindrus). Parodytas 1918 metų Londono automobilių parodoje, šis prototipas 1920 metais tapo ,,Leyland Eight” – pačiu geriausiu automobiliu pasaulyje.
,,Leyland Motors” nesirengė gaminti masinio produkto, o skyrė savo automobilį tik turtingiausių visuomenės sluoksnių atstovams. Iš karto buvo pasakyta, kad konstruktoriai gali nesiskaityti su išlaidomis, nes savikaina nesvarbu. Bet ką tokio įpatingo galėjo sumanyti G.P.Thomas ir R. Railtonas? Tuo metu vyravo klasikinė automobilio konstrukcija, tad ir ,,Leyland Eight” turėjo panašų į sunkvežimio lonžeroninį rėmą (bazė – 3200 mm) su įvirintais skersiniais iš vamzdžių, o jo standumui padidinti prie jo tiesiai buvo prisuktas varžtais ilgo 8 cilindrų variklio aliuminis blokas. Abu tiltai – nedalomi, priekinio tilto sija su rėmu sujungta išilginėmis pusiauelipsinėmis lingėmis, galinio varančiojo tilto karteris – kantileverinėmis ketvirčio elipsės formos lingėmis. Esmine naujove važiuoklės konstrukcijoje buvo automobilio šoninį svyravimą mažinantys priekinis ir galinis skersiniai torsioniniai stabilizatoriai. Tačiau kaip įprasta antrojo dešimtmečio automobiliams, stabdžiai su vakuuminiu stiprintuvu stabdė tik galinius ratus. Padangos – siauros, aukšto slėgio, 895×135 dydžio. Vėlgi, ratų diskai jau buvo plieniniai štampuoti, o ne su mediniais ar metaliniais stipinais, kaip absoliučios daugumos tuo metu gamintų automobilių.
Bet variklis tikrai buvo modernus be jokių kompromisų – ekscentriko varomas nuo alkūninio veleno paskirstymo velenėlis galvutėje, kabantys vožtuvai, hemisferinės degimo kameros, plokštelinės vožtuvų spyruoklės. Pirmuosiuose ,,Leyland Eight” jis turėjo 6997 kūb. cm. darbo tūrį ir išvystė 110 AG/2500 aps/min.Transmisijoje – viendiskė sankaba, atskirai nuo variklio sumontuota keturlaipsnė pavarų dėžė, kardano vamzdyje praeinantis varantysis velenas. Beje, pastarasis sprendimas buvo būtinas, naes kantileverinės lingės, minkštesnės už pusisuelipsines, negalėjo perduoti stūmimo jėgų, tad galinio tilto karterį su rėmu jungė ilgas į rėmo skersinį besiremiantis kardano vamzdis su rutuliniu šarnyru gale.
Šiuolaikinį inžinierių tikrai nustebintų du originalūs techniniai sprendimai, panaudoti ,,Leyland Eight” konstrukcijoje. Pirma, varančiojo tilto karteris buvo ne tiesus, o kiek išlenktas, ir pusašiai su horizontale sudarė nedidelį kampą. Mat, kelia tada buvo siauri ir gerokai išgaubti, tad kampu stovėję ratai didino automobilio stabilumą. Antra, automobilio starteris sumontuotas ne prie variklio, o prie pavarų dėžės. Tiesa, buvo ir ,,kreivas starteris” – priekyje kyšojusi užvedimo rankena.
,,Leyland Eight” buvo itin brangus rankų darbo automobilis, kurio pirkėjas kėbulą užsakydavo atskirai. Populiarus tuo metu atviras kėbulas su aliuminio detalėmis, su kuriuo automobilis svėrė 1424 kilogramus, buvo stebėtinai negražus – kampuotas, su nevykusios formos briaunotais sparnais, stačiakampiu radiatoriumi. Bet net toks neaerodinamiškas automobilis išvystydavo net 1450km/h. Pardavus tik 18 šio labai kokybiško ir brangaus automobilio egzempliorių, jo gamyba nutrūko. Abu konstruktoriai pasitraukė iš ,,Leyland Motors” – R. Railtonas vėliau įkūrė savo vardu pavadintą automobilių firmą, o P. Thomas, susirikęs kelis nebaigtus automobilio agregatų komplektus, persikraustė prie Brooklands lenktynių trasos ir čia užsiėmė rekordinių automobilių konstravimu. Pirmasis rekordinis ,,Leyland – Thomas Nr.1″turėjo ,,Eight” važiuoklę ir iki 7266 kūb. cm. darbo tūrio ,,pragręžtą” jo variklį, išvysčiusį neregėtas 200 AG/2800 aps/min.
Nei vienas serijinis ,,Leyland Eight” neišliko. Tačiau Brooklands trasą apternavusiose ,,Thomson and Taylor” firmos dirbtuvėse 1927 metais iš išsaugotų agregatų surinktas ,,Leyland – Thomas” su dailiu sportiniu kėbulu buvo išsaugotas ir vėliau papuošė ,,Leyland Motors” firmos muziejų.
Nuotraukose:
1-2.Kampuotas serijinis ,,Leyland Eight”
3.Sportiškasis ,,Leyland-Thomas”