AR BRITŲ ANTSTOLIAI ATSEKS LIETUVIUS Į LIETUVĄ?
Mūsų šiandieninis gyvenimas nebeįsivaizduojamas be kompiuterių, greitį matuojančių videokamerų, valstybinių numerio ženklų skanerių ir kitokios modernios aparatūros, turinčios palengvinti žmogui jo darbą, užtikrinant eismo kontrolę. Tačiau kas yra visa ta aukštos klasės aparatūra, jei ne metalo, plastiko ir stiklo rinkinys, nė iš tolo neprilygstantis žmogaus išradingumui.
Štai, Didžiosios Britanijos sostinės Londono savivaldybė, siekdama apriboti lengvųjų automobilių eismą miesto centre, įvedė gana didelius mokesčius už įvažiavimą į jį. „Grūsčių mokestis”, kaip pavadino jį vairuotojai, renkamas labai moderniai – specialios įvažiavimuose į mokamą zoną įrengtos videokameros skanuoja įvažiuojančių automobilių valstybinius numerius, kompiuteris juos iššifruoja ir išspausdina registruotos transporto priemonės savininkui sąskaitą už įvažiavimą. Bet…pasirodė, jog miesto transporto reikalus tvarkanti „Transport for London” (TfL) susikūrė sau nemažą problemą, patikėjusi mokestį rinkti ne žmonėms, o kompiuteriams! Dabar TfL yra priversta vaikytis daugiau negu 88 tūkstančius užsienyje registruotų automobilių vairuotojų, kurie, išvyko iš šalies, palikę 8,8 mln. svarų sterlingų (apie 44,1 mln. litų) nesumokėtų sąskaitų. Identifikuoti pasisekė tik 25 tūkstančius vairuotojų, iš kurių surinkta vos pusė milijono svarų (2,5 mln. litų). Piktybiškiausiai besielgiantys pasirodė beesą Prancūzijos vairuotojai, palikę 25 930 neapmokėtų sąskaitų (skola siekia 2,6 mln. svarų sterlingų, o susigrąžinta tik 1,35 tūkst. svarų sterlingų). Na, prancūzai iš principo nusiteikę prieš anglišką tvarką, be to, jiems arčiausia iki Londono, tad toks didelis pažeidėjų iš šios šalies skaičius ne itin stebina. TfL gerokai labiau pasisekė su vokiečiais – išieškota 11 tūkstančių baudų, kurių suma sudaro 261 630 svarų (1,311 mln. litų). Nesumokėję baudų iš šalies išvyko daugiau negu 10 tūkstančių lenkų, 5738 lietuviai ir 5114 italų. Juoksitės, bet videokameros užfiksavo automobilius net su Kampučijos, Zambijos ir Solomono salų numeriais, kurių vairuotojai išvyko iš Didžiosios Britanijos nesumokėję rinkliavų bei baudų. Bet grįžkime prie lietuvių. Britai mūsų tautiečius įvardijo ketvirtais tarp nesąžiningiausių užsienio vairuotojų, nes lietuviai nėra apmokėję per 5,7 tūkst. sąskaitų.
Problema, kaip suprantate, tame, kad jokia videokamera užsieniečio vairuotojo nesustabdys ir iš sumokėti mokestį nepaprašys. Užsieniečiai, besilankantys Londone su savo šalyse registruotais automobiliais, tai labai greit perprato ir ėmė piktnaudžiauti. Visi žino, kad kalbos apie bendrą ES kelių eismo taisyklių pažeidėjų duomenų bazę dar ilgai liks kalbomis, labai ilgai Europos valstybėms nepavyko vienareikšmiškai susitarti ir dėl kelių mokesčių. „Ši situacija susijusi ne vien su transporto spūsčių mokesčiu”, – teigė TfL atstovas. „Deja, nėra jokios teisinės bazės, kuri padėtų civilinį įsiskolinimą užsienio šalyje perkelti į pažeidėjo gyvenamosios vietos teismų sistemą.” Tačiau ES šalys neseniai susitarė „abipusiai pripažinti finansines sankcijas”, tad TfL ir toliau mėgina išsiieškoti nesumokėtas baudas.
Lietuvoje informaciją apie automobilius ir jų savininkus kaupia valstybės įmonė „Regitra”, tad ją jau pasiekė keli „Association of London Government” (Londono savivaldos institucijų asociacijos), kuri yra valstybinės valdžios institucija, raštai su oficialiu prašymu pateikti informaciją apie automobilių su lietuviškais valstybinio numerio ženklais, užfiksuotų įvažiuojant į Londono centrą, savininkus, idant jiems būtų galima pateikti apmokėjimui atitinkamas sąskaitas. Kol kas neaišku, kaip tai padaryti, nepažeidžiant mūsų šalies teisės aktų, tačiau daugėjant „gudrių” lietuvių, spaudimas iš britų pusės neišvengiamai didės. Gali būti, kad juos parems švedai, nesenai apmokestinę įvažiavimą į Stokholmo centrinę dalį. Ir iš ten jau teiraujamasi, kaip surasti lietuvius, nemokamai važinėjusius ten, kur padorus žmogus susimoka.
Jei Europa panorės galu gale įvesti tvarką keliuose ir gatvėse, iš tikrųjų teks keistis informacija apie pažeidėjus, ir tada neapmokėtos baudos, sąskaitos apie nesumokėtas rinkliavas už naudojimąsi keliais ir gatvėmis ims plaukti Lietuvon – juk žinome, kad mūsų tautiečiai vengia mokėti baudas namuose, o juo labiau – užsienyje, kur jų niekas nepažįsta. Jei nebus, kaip privaloma, atsiskaityta, žmones, kurių vardu registruoti užsienyje nustatytą tvarką pažeidę automobiliai, greičiausia pasieks ir antstolių rankos. O jos, kaip žinia, negailestingos…Na, su tais, kurie patys bando gudrauti, viskas aišku – tegu moka, jų negaila. Bet juk gali būti ir taip, kad automobilis registruotas vieno lietuvio vardu, o juo naudojasi kitas, gal būt, iš viso net ne lietuvis, o tik „lietuvišką patirtį” greit įsisavinęs taupus škotas. Deja, jei neaišku, kas vairavo ir kaip tą žmogų surasti, bauda, kaip taisyklė, bus išieškota iš automobilio savininko. Tuo keliu ES šalys jau eina, nes pareigūnai įsitikino, jog tyčiniai pažeidėjai iš anksto imasi visokiausių priemonių, kad nebūtų identifikuoti. Įstatymų leidėjams nusibodo žaisti demokratiją ir „ginti asmens laisvę” – jei padarytas pažeidimas, kažkas turi už tai atsakyti. Automobilis tavo, bet nenori sakyti, kas nederamai pasielgė – atsakyk pats.
Todėl norisi iš anksto perspėti tuos, kurie lieka Lietuvoje, o jų automobiliai, giminaičių, draugų ar šiaip juos įsigijusių, bet neperregistravusių savo vardu asmenų vairuojami, išrieda į Europos valstybes – žiūrėkite, ar nelauktai nepasibels į jūsų duris antstolis su reikalavimu apsimokėti už pažeidimą, kurio nepadarėte…