London – Brighton
Liucijus Suslavičius
Viskas kaip visuomet – ankstus lapkričio rytas Londone, dar reti gatvėmis riedantys automobiliai, pavieniai praeiviai mieguistais veidais. Tačiau netoli Haid Parko – visiškai kiti žmonės, visiškai kiti veidai. Šurmuliuoja minia žiūrovų, zuja žurnalistai, fotoreporteriai, televizijos operatoriai. Kaip visuomet, 330 automėgėjų išsirikiuoja Haid Parko Serpentino take. Jie dalyvaus tradicinėse lenktynėse, tačiau varžysis ne dėl prizo ir ne tarpusavyje. Tai lenktynės su laiku. Laiku, kurį reikia įveikti, kad gautum atmintinę bronzinę dalyvio plokštelę. Atseikėta regis, dosniai – aštuonios valandos 91 kilometrui kelio nuo sostinės iki kurortinio Braitono įveikti. Šitoks laikas šiandien nebaugina nė dviratininko, tačiau tikriems automobiliams – veteranams jis gali būti neįveikiama kliūtis. Nors 330 automobilių labai skirtingi, jie turi vieną bendrą bruožą -visi pagaminti iki 1905 metų sausio 1 dienos! Gauta dar dešimtys senovinių automobilių savininkų paraiškų, tačiau pagal tradiciją lenktynėse oficialiai dalyvauja tik 330. Kiti startuoja, kaip sakoma, „ne įskaitoje“, todėl trasoje galima pamatyti ne tik „pionierius“, bet ir vėlesniais metais pagamintus “klasikus“ ir net senus sunkvežimius. Dalyvavimas šiame renginyje susijęs su tam tikra rizika – senovinių automobilių stabdžiai neefektyvūs, pakaba – kaip arklinio vežimo, nemažai jų vairuojami net ne vairu, o rumpeliu, be to, dėl mažo greičio jie tampa kliuviniu kitiems automobilininkams. Tačiau tradicija svarbiau už viską!
Šių lenktynių – automobilių – veteranų „ralio“ Londonas-Braitonas istorija prasidėjo dar tada, kai dulkėtuose keliuose viešpatavo tik arklių traukiami vežimai, pėstieji ir dviratininkai. Pirmosios „lenktynės“ įvyko 1896 metų lapkričio 14 d. Mechaninių „vežimų“ vairuotojai džiaugėsi laisve ir galimybe pirmą kartą važiuoti nematant priekyje bėgančio žmogaus su raudona vėliavėle. Anuo metu anglai šias lenktynes pavadino „emancipacijos lenktynėmis“, o raudonoji vėliavėlė prieš startą buvo simboliškai sudeginta. Ką gi, britų automobilistai išties turėjo dėl ko džiaugtis – buvo panaikintas daug metų galiojęs įstatymas, pagal kurį priešais kiekvieną savaeigį ekipažą turėjo eiti žmogus su raudona vėliavėle, įspėjantis kitus eismo dalyvius apie pavojų (ir ribojantis greitį iki bėgančio arba einančio žmogaus greičio). Pagaliau Anglijos automobilistams leista pralenkti arklį! Iš 39-ių tą nutolusią nuo mūsų laikų dieną startavusių automobilių Braitoną pasiekę tik 14, ir tai pikti liežuviai teigė, kad vienas automobilis buvo atvežtas traukiniu ir tiktai prieš pat Braitoną savininkas aptaškę jį purvais ir dulkėmis.
Tačiau grįžkime į mūsų dienas. Haid Parkas kupinas savotiškų senų automobilių variklių garsų, čia knibžda susirūpinę dalyviai ir organizatoriai. Ir štai lygiai aštuonios valandos. Startuoja seniausias automobilis – 1892 metų gamybos „Benz“. Paskui jį grupėmis po 30 leidžiasi kelionėn ir kiti veteranai. Visos šios „lenktynės“ – tipiškas anglų renginys. Čia tradicija persipina su gilia pagarba automobilizmo pionieriams ir šiandieniniams jų įpėdiniams. Jokių skirtumų tarp tėvynainių ir kitų žemyno (anglai taip vadina kitas Europos šalis) arba Naujojo pasaulio atstovų. Kurgi, jei ne senojoje gerojoje Anglijoje išvysi kelis šimtus muziejinių eksponatų, kaip niekur nieko judančių bendrame transporto sraute! Visa tai stebi išilgai kelio išsirikiavę du milijonai žiūrovų!
Tiems, kurie domisi senoviniais automobiliais, lenktynės Londonas-Braitonas turi ir kitą reikšmę. Juk kaip tik po tokių lenktynių 1930 metais trys draugai automobilistai – Džonas Vilis, Semas Devisas ir Džonas Mestersas, prie alaus ”Guiness” bokalo aptardami lenktynių eigą, nusprendė suburti senovinių automobilių savininkus į klubą. Kaip tarė, taip ir padarė – kitą dieną oficialiai buvo įformintas “Veteran Car Club”, sutrumpintai VCC. Idėja patiko daugeliui, ir metų pabaigoje klubui priklausė jau pusšimtis entuziastų. Pagal anglų automobilių veteranų klubo pavyzdį panašios organizacijos buvo įsteigtos ir kitose šalyse. Taigi, lenktynės Londonas – Braitonas paskatino senovinės automobilių technikos mėgėjų sąjūdį visame pasaulyje.
Nuotraukoje – veteranai po starto