M 422 – ,,VISAGALIS VABALĖLIS”
,,Šaltojo karo” metais abi pusės – NATO ir Varšuvos paktas – vieni nuo kitų kiek įmanydami slėpė bet kokią informaciją apie naudojamus ginklus ir kitą karinę techniką, net automobilius. Todėl šiandien apie naujus kariuomenėse naudojamus automobilius žinome daugiau, nei apie tuos, kurie buvo sukurti ir naudojami šeštajame-septintajame dešimtmečiuose. O pats ,,slapčiausias” iš visų, ko gero buvo nedidelis džipas M 422, JAV kariuomenėje žinomas kaip ,,mighty mite”(,,visagalis vabalėlis”). Jo galimybės tikrai buvo neeilinės – automobiliukas garantuotai įveikdavo 60 procentų įkalnę, galėjo forsuoti iki 1,5 metro gylio brastą, jo svorio centras buvo parinktas taip idealiai, kad automobilis galėjo važiuoti be vieno rato nemažindamas greičio.
Šeštojo dešimtmečio pradžioje JAV armija turėjo ir klasikinį džipą ,,Willys” M 38A1, ir žymiai sudėtingesnį su nepriklausoma visų ratų pakaba ,,Ford M 151″, bet elitiniams jūrų pėstininkų – ,,marines” – padaliniams norėjosi kažko naujo, originalaus. Kadangi abiejų karinių blokų priešprieša buvo pačiame įkarštyje, vyriausybė dosniai atseikėjo lėšų dar vieno naujos kartos džipo kūrimui. Atsižvelgdama į specialius užsakovų pageidavimus niekados automobilių negaminusi korporacija MARCO jau 1954 metais pristatė nediduko (bazė-1500 mm) lengvo 4×4 tipo visureigio, pritaikyto gabenti sraigtasparniu, prototipą su oru aušinamu ,,Porsche” varikliu. Automobilyje konstruktoriai kur tik galėjo, naudojo aliuminio lydinius.
1957 metais prototipus ir jų techninę dokumentaciją perėmė firma ,,American Motors”, kuri ir užbaigė šį projektą. M 422 indeksą gavęs džipas turėjo rėmą iš vamzdžių, atvirą keturvietį suvirintą iš aliuminio kėbulą, oru aušinamą V-4 tipo taip pat aliuminį variklį, originalios konstrukcijos nepriklausomą visų ratų pakabą. Jo bazė – 1593 mm, matmenys – 2717x1549x1194 mm(kai priekinis stiklas paguldytas ant kapoto). Tuščias jis svėrė 740 kilogramų ir galėjo vežti iki 250 kilogramų krovinį. Armijoje automobilį iš karto praminė ,,mighty mite”.
Netradicinis JAV dėl aušinimo oru 1766 kūb.cm. darbo tūrio 55 AG/3600 aps/min karbiuratorinis variklis AV-108-4 pasižymėjo gana dideliu sukimo momentu – 124 Nm jau prie 2000 aps/min ir leido džipui su 4 kariais kėbule išvystyti maksimalų 72 km/h greitį. Komforto buvo itin mažai – gale kariai sėdėjo skersai automobilio ant įrengtų kėbulo kampuose kietų lentynėlių, jau prie 60 km/h variklio ūžesys neleisdavo susikalbėti, ir kariai vienas kitam garsiai šūkaudavo. Nebuvo nei durelių, nei tento. Standartinėje komplektacijoje gamintojas nenumatė net atsarginio rato ir laikiklių kastuvui bei buksyriniam lynui. Faktiškai M 422 galima laikyti ,,vienkartiniu” automobiliu – juo važiuojama, kol jis rieda, sugedo- jis paprasčiausiai paliekamas. Taip ir būdavo Vietname, kur ,,mighty mite” gavo kovos krikštą.
Keturlaipsnė firmos ,,New Process” gamybos pavarų dėžė buvo sublokuota su paskirstymo dėže. Kad palengvinti valdymą, jungiant pažeminančią pavarą, automatiškai įsijungdavo priekinis tiltas. Ratų stabdžių būgnai buvo sumontuoti ne prie ratų, o prie pagrindinių pavarų, taip sumažinant neamortizuotas mases važiuoklėje. Būta ir daugiau įdomių sprendimų – pavyzdžiui, rėmo vamzdiniai lonžeronai kartu tarnavo ir duslintuvais, išilginės nepriklausomos pakabos svirtys rėmėsi į išilgines kantileverines linges, aliuminio korpusuose sumontuotos pagrindinės pavaros turėjo padidintos trinties diferencialus (todėl automobilis galėjo važiuoti be vieno rato). Padangos – neproporcingai didelės 6.50-16 dydžio.
Per porą metų ,,American Motors” pagamino 1250 M 422. Tačiau eksploatacija daliniuose parodė, jog kad ir labai manevringas bei pravažus, džipas pernelyg ankštas ir nepatogus kariams. Todėl buvo sukurta modifikacija M 422 A1 su ilgesne baze (1803 mm) ir kėbulu. Netrukus ,,marines” gavo dar 2672 pagerintus ,,mighty mite” ir gana sėkmingai naudojo juos Pietų Vietname. Paslapties lyg ir nebeliko – ,,apsišvietę” Vietname, kur mūšių metu buvo sunaikinta, tiesiog palikta pelkėse ar pateko į vietnamiečių rankas šimtai M 422, šis ,,ypatingasis” automobilis buvo išslaptintas. Tačiau kartu su karo Vietname baigtimi baigėsi ir ,,visagalių vabalėlių” karinė karjera. Priežastis – karo metu JAV armijoje pradėti naudoti desantiniai sraigtasparniai leido atsisakyti desanto automobilių. Vietoje jų žmones ir ginkluotę į mūšio vietą kur kas operatyviau pristatydavo sraigtasparniai. Tad per 1000 dar likusių M 422 buvo ,,demobilizuoti” ir [arduoti aukcionuose civiliams vartotojams. Bet šie neilgai džiaugėsi, įsigiję šaunų karo veteraną – pasirodo, JAV karinė žinyba nupirko iš ,,American Motors” visą techninę dokumentaciją, technologinę įrangą bei kelis šimtus tonų atsarginių dalių ir…viską sunaikino! Džipų savininkai liko be jokios techninės paramos. Todėl šiandie nedaugelis išsaugotų ,,mighty mite” karinės technikos mėgėjų vertinami brangiau, nei garsieji ,,hameriai”. Automobilio konstrukcija toliau nebuvo vystoma, nei sukaupta M 422 gamybos, nei eksploatacijos patirtis jokiam kitam automobiliui panaudota nebuvo.
Nuotraukose:
1.Pirmasis prototipas su ,,Porsche” varikliu.
2.Serijinis 1958 metų modelioM 422.
3.Prailgintas variantas M 422A1.