MAZ Savivartis kaimui (LT)

,,MAZAI” PASKUTINIAMS KOLŪKIAMS IR NE TIK JIEMS

L.Suslavičius, V.Čechuta

Prisimenate skambią ir ironišką V. Kernagio dainą apie laimingą gyvenimą kolūkyje ir smagiai važiuojantį ,,naują ūkio ,,mazą”? Viskas joje kaip ir turėtų būti, tik va, ,,mazą” pakeisčiau dainoje ,,gazu”, nes iš tikro visą tarybinį laikotarpį pagrindiniu automobiliu žemės ūkyje ne vieną dešimtmetį buvo sunkvežimiai ,,GAZ” – pradžioje pusantratoniai GAZ-MM, po to dviejų su puse tonos GAZ-51, ypač savivarčiai, o XX amžiaus paskutiniajame dešimtmetyje – keturių tonų GAZ-53. ,,Zilų” buvo, bet mažiau, o sunkūs ,,mazai” kaime greičiau buvo retenybe. Juk tuometinėje TSRS viskas buvo griežtai suplanuota, ir Minsko automobilių gamykla turėjo gaminti magistralinius vilkikus, savivarčius statyboms ir važiuokles įvairiai specialiajai autotechnikai.

Pastaraisiais metais, net ir Baltarusijoje, jau nekalbant apie Rusiją, ėmus daugiau ar mažiau veikti rinkos dėsniams, gamyklos buvo priverstos ieškoti pirkėjų savo produkcijai, jei norėjo išgyventi. O tai reiškė konkurenciją ir tokių automobilių, kurių reikia užsakovui – modernesnių ir įvairesnių, pritaikytų konkrečiam pirkėjui, gamybos. Taip prieš kelis metus Minsko gamyklos automobilių gamoje atsirado

,,mažasis ,,mazas” – 4,5-5 tonas krovinio vežantis modelis ,,4370″ ir jo modifikacijos. Nors savo konstrukcija ir parametrais tai labiau miestui ir keliams su kieta danga skirtas automobilis, tačiau 2004 metais gamykla MAZ pristatė ir žemės ūkio aptarnavimui skirtą jo variantą. Tai į tris puses išversti krovinį galintis nedidelis savivartis MAZ-457040-220. Jo 3,34 kūb. m. talpos metaliniame kėbule galima vežti iki 4,6 tonos krovinių. Uždėjus gamyklos siūlomus bortų paaukštinimus, kėbulo talpa padidėja tris kartus iki 9,5 kūb. m) ir jame galima gabenti daug vietos užimančius lengvus krovinius, pavyzdžiui, šieną ar šiaudus. Dailiai atrodantis ,,didžiagalvis” savivartis turi 136 AG dyzelį MMZ D245.9 ir penkialaipsnę pavarų dėžę ZiL-695D. Trumpos – 3700 mm- bazės dėka jis tikrai manevringas, tačiau mažo skersmens ratai riboja jo galimybes, važiuojant gruntkeliais, o lauke ar pievoje jis pravažumu neprilygsta „kolūkinių laukų veteranui” savivarčiui GAZ-53B.. Manyčiau, šis modelis geriau tiktų darbui miestuose.

Šioje krovininių automobilių klasėje pas mus Lietuvoje be jau minėtų keturisa tonas vežančių „gazonų” šiandien dažniausiai sutinkame savivarčius ZiL MMZ-4502 ar didesnį 554M, iš Vokietijos pargabentus nebenaujus ,,mersedesus”, ,,magirus” ir VW LT savivarčius. Beje, MAZ-457040 savo koncepcija labiausiai panašus kaip tik į šiuos ,,pagyvenusius vakariečius”. Bet juk gamyklos tikslas buvo kitoks – pasiūlyti savivartį būtent kaimui, galintį pakeisti Baltarusijos kolūkiuose jau bebaigiančius ištarnauti jiems skirtą laiką 4 – 5 tonų “gazus” bei “zilus”. Įvertinęs potencialių vartotojų atsiliepimus, šiais metais MAZ vėl grįžo prie šios savivarčių klasės ir modifikavo MAZ-457040, geriau pritaikydami jį darbui kaime. Po kabina – iki 155 AG forsuotas tas pat, kaip ir anksčiau, „traktorinis” keturtaktis dyzelis MMZ-245.30E2, deja, atitinkantis tik “Euro II” reikalavimus, tad šiandien nelabai priimtinas Lietuvos rinkai. Bet gal jį būtų galima pakeisti kokiu nors modernesniu europietišku dyzeliu? Pavyzdžiui, “Euro III” normas tenkinančiu 170 AG vokišku “Deutz BF4M1013FC”, koks montuojamas į eksportui skirtą automobilio MAZ-437030 variantą . Pavarų dėžė – nauja, penkialaipsnė SAAZ-433420, kurią minskiečiams tiekia Smolensko automobilių agregatų gamykla. Bet ir ją, pirkėjui pageidaujant, galima pakeisti vokiška ZF S5-42 modelio pavarų dėže. Šiaip jau labiausiai pastebimas skirtumas tarp ankstesnio ir dabartinio modelio – didesnio skersmens ratai su 8.25R20 dydžio padangomis, tokiomis pat, kaip ir iki šiol kaime populiarių GAZ-53. Jos ženkliai pagerino savivarčio galimybes važiuoti gruntkeliais ir tiesiog pievomis, nors visiems sunkvežimiams su kabina virš variklio būdingo trūkumo – padidinto priekinės ašies apkrovimo – išvengti nepavyko. Bet gal prastame kelyje padės serijiniai montuojamas varančiojo tilto diferencialo blokavimas? Didžiausias leistinas MAZ-457041-236 svoris – 10,1 tonos, pervežamo krovinio svoris – 4,4 tonos, maksimalus greitis geru keliu – 95 km/h.

Paklausite – o kam mums šis savivartis? Kolūkių juk nebeliko…Na, nėra jau taip paprasta ūkininkui išsirinkti tinkamą kaimui naują sunkvežimį. Tų paprastų 4 tonų rusiškų “gazelkų” rinkoje nėra… Taip, iš esmės nedidelių savivarčių pasiūla ne tokia jau maža. Galima įsigyti ne tik nepigų vakarietišką su elektroniniais blokais ir geros kokybės degalų reikalaujančiu dyzeliu savivardį, bet ir gerokai pigesnį rusišką, Rokiškyje surinktą “GAZ-3310 Valdaj”, bet leiskite atkreipti dėmesį – praktiškai visų jų ratai mažučiai, su 17,5 colio diskais, ir blogame kelyje nelabai padeda kaip opcija siūloma 4×4 tipo ratų pavara. O savivartis iš Minsko – gerokai paprastesnės konstrukcijos, su dideliais ratais, tikrai nereikalaujantis specialių įgūdžių aptarnaujant. Ir, žinoma, pigesnis. Sakyčiau, kaip tik tai, ko reikia kaime. Tai gal būt, sunkiasvorių “mazų” surinkimu Lietuvoje sėkmingai užsiimanti įmonė susidomės nauju “mažo| MAZ” modeliu ir įtrauks jį į savo programą?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *