Mėlynasis žaibas “Ford Focus RS”
Liucijus Suslavičius
Tamsiai mėlynas automobiliukas Vokietijos autobane priartėja kairiąja juosta ir vėl dingsta tolumoje taip greit, kad nespėji susiorientuoti , kas tai per “aparatas”. Tik vėl pamačius jį kur nors prie degalinės ar pakelės kavinės, galima ramiai jį apžiūrėti ir identifikuoti. Tai naujas “Ford Focus RS” – šiek tiek “civilizuota” pasaulio ralio čempionatui skirto ,,kovinio”modelio “RS” (kas reiškia “Rallye Sport”) modifikacija. Kaip ir kiti “RS” indeksu pažymėti “fordai”, pradedant 1969 metais Anglijoje, Ockendono mieste pagamintu “Ford Escort RS 1600”, tai labai greitas ir tikrai sportiškas automobilis. Iš vietos iki 100 km/h jis įsibėgėja per 6,7 sekundės, o maksimalus greitis – net 232 km/h. Panaudosiu “Focus RS” apibūdinti gana nuvalkiotą išsireiškimą – “vilkas avies kailyje”, bet kaip geriau charakterizuoti šį kompaktišką trijų durų chečbeką, iš pirmo žvilgsnio nuo šimtų tūkstančių masinės gamybos “fokusų” besiskiriantį labai nedaug – kitokiu priekiniu buferiu su plačiai “išžiota” anga orui jame, nedideliu spoileriu virš galinio stiklo ir neįprastais tokio dydžio automobiliui 18 colių diskais su žemo profilio “Michelin 225/40R 18 Pilot Sport” padangomis?
Po mėlynu (gamykloje “Focus RS” dažomas tik šia spalva) automobilio ,,rūbu” technikos “perliukų” žymiai daugiau. Visų pirma – variklis. Tai 2 litrų darbo tūrio 4 cilindrų “Duratec RS” su 16 vožtuvų galvute, turinčia du paskirstymo velenėlius ir “Ford EEC-V” tipo variklio darbo valdymo ir kontrolės elektroninę sistemą. Maitinimo sistema – sekvencinė, SEFI tipo. Turbokompresorių legiruoto plieno korpuse, nesunkiai atlaikantį 960 laipsnių variklio išmetamų dujų temperatūrą, aišku, su tarpiniu orą aušinančiu skysčio radiatoriumi, sukūrė senas tradicijas šioje srityje turinti firma “Garret”. Jo dėka variklis išvysto 215 AG/5500 aps/min galią ir 310 Nm sukimo momentą prie 3500 aps/min. Ratus prasukti net ant sauso asfalto jam vieni niekai! Vienintelis trūkumas – jis sunaudoja iki 14 litrų benzino 100 kilometrų, važinėjant mieste. Užmiestyje “Focus RS” pasitenkina maždaug 8 litrais… Tiesa, kai kurie tokio tipo automobilių fanai prikiša “fordo” varikliui…neišraiškingą ūžesį. Jie sako, kad, pavyzdžiui, vienas iš konkurentų – “VW Golf R32”- nuspaudus akseleratorių, kaukia taip, kad kūnas pagaugais nueina. Bet tai jau ne technikos, o skonio dalykas. O tikrąjį technikos lygį nusako kad ir toks sprendimas, kaip atskiras turbokompresoriaus pučiamo oro aušinimo skysčiu sistemos radiatorius, sumontuotas atskirai virš variklio radiatoriaus. Jo dėka į cilindrus patenkantis oras ataušinamas iki 40-60 laipsnių Celsijaus.
Transmisijoje – sustiprinta “sportinė” viendiskė sankaba, penkialaipsnė mechaninė pavarų dėžė su trumpomis perjungimo eigomis, “Quaife” tipo padidintos trinties sliekinis diferencialas – ralio varžybose patikrinta konstrukcija. Kaip teigia ,,Focus RS” kūrėjai, šis diferencialas tolygiau paskirsto sukimo momentą abiems varantiesiems ratams, staigiai spurtuojant, sumažina nepakankamo pasukamumo tendenciją, todėl automobilis ,,paklusnesnis” vairui.
Priekinė pakaba – ,,McPherson” tipo su necentriškai įrengtomis spyruoklėmis bei lenktyniniais “Sachs” amortizatoriais. Gale – nepriklausoma daugiasvirtė “Control Blade” tipo pakaba, artima savo parametrais tai, kuri sumontuota “kovinėse” WRC (pasaulio ralio čempionato) mašinose. Stabdžiai – masyvūs diskiniai, su 4 cilindriukais, “Brembo” firmos, specialiai šiam modeliui užprogramuota ABS – naujausia “Bosch MK25″. Bandymų metu ,,fokusas”, skriejantis 100 km/h greičiu, ant sausos dangos visiškai sustoja po 36 metrų, o kai jis lekia 160 kmh/h, staiga stabdant, jau stovi kaip prikaltas po 4,1 sekundės. Vairo mechanizmas – su stiprintuvu, 2,9 apsisukimo nuo vienos kraštinės ratų padėties iki kitos. “Focus RS” atrodo “lipte limpa” prie asfalto ir yra toks stabilus ir lengvai valdomas, kad konstruktoriai nenumatė jokių “elektroninių vairuotojo pagalbininkų”, tokių kaip, pavyzdžiui, ESP, naudojamų daugelyje automobilių. Galu gale, automobilio transmisija ir važiuoklė suderintos taip, kad jo “elgesys” vairuotojui, įpratusiam prie sportiško važiavimo stiliaus, visada suprantamas ir prognozuojamas – pavyzdžiui posūkyje, pernelyg spaudžiant “gazą”, ,,fokusas” laukiamu momentu (o ne netikėtai) ima slysti išorėn, ir vėl paklūsta vairui, vos atleidus akseleratorių.
Bene daugiausia skirtumų, lyginant su čempionatui skirtu “RS”, civilizuotas modelis turi savo salone. Juk tai vis tik ne “kietiems profiams” skirtas variantas, tad komfortas būtinas. Visų pirma – prašmatni ir kartu sportišką stilių pabrėžianti apdaila iš juodos ir mėlynos “Alcantara” odos. Ja aptrauktas specialiai tik ,,Focus RS” sukurtas ir tik jame montuojamas vairas, sportinės “Sparco” sėdynės aukštais atlošais, durelės. Daug “Sparco” dizaino firmos aliuminio detalių (,,sportiškai” pragręžioti pedalai, ne tokie, kaip serijiniai, valdymo svirčių antgaliai ir pan.). Centrinė konsolė – iš kevlaro, su dideliu starterio(!) mygtuku centre. Lyg to būtų negana, modelio ,,RS” išskirtinumą dar pabrėžia speciali po šiuo mygtuku pritvirtinta aliuminio plokštelė su individualiu šiam automobiliui priskirtu pagaminimo numeriu. Dizaineriai taip pat peržiūrėjo ir papildė prietaisų skydelį keliais naujais prietaisais, būdingais tik sportiniams automobiliams. Na, o komfortui šiame automobilyje užtikrinti įrengtas kondicionierius, sumontuotas 6 keičiamų CD diskų grotuvas, yra centrinis užraktas, elektrinis šoninių langų stiklų valdymas. O kad šis automobilis skirtas ir kasdieniniam naudojimui, neįkyriai parodo santykiu 60:40 padalinamas atverčiamas galinės sėdynės atlošas, leidžiantis, jei to prireiktų, pakrauti į ,,Focus RS” ne tokį jau mažą krovinį.
Šio trumpo naujojo ,,superfokuso” pristatymo pabaigai informuojame, kad visas šis “kaifas ant ratų” kainuoja pradedant nuo 30665 eurų Kaina kyla, didėjant sumontuotos automobilyje pirkėjo pageidavimu įrangos kiekiui.