„Axor” – specialus tarpinis variantas
Liucijus Suslavičius
Yra pervežimų rūšis, kuri Europoje vadinama „vidutinių nuotolių magistraliniais pervežimais” arba „sunkiuoju paskirstomuoju išvežiojimu”, kai kroviniai gabenami ne toliau kaip du – tris šimtus kilometrų, be to, neretai aplankant kelis krovinių gavėjus ar siuntėjus. Naudoti tokiems pervežimams 450-600 AG galios magistralinius vilkikus su erdviomis “miegamomis” kabinomis ir daugybe komfortiškos įrangos neapsimoka, o mažesni 16-18 tonų vežantys sunkvežimiai tiesiog nepajėgūs susidoroti su užduotimi, o ir ne itin ekonomiški. Todėl specialiai tokių pervežimų aptarnavimui Europos sunkvežimių gamintojai turi savo gamoje tarpinius modelius – pakankamai didelius ir pakankamai galingus, bet paprastesnius, pigesnius perkant ir ekonomiškesnius eksploatuojant, nei įprasti magistraliniai autotraukiniai.
Tarp krovininių „mersedesų”, gaminamų Europoje, tokios klasės vilkiko iki 2001 metų nebuvo, tačiau kažką labai panašaus gamino koncerno filialas Brazilijoje: dviašis 19 tonų didžiausio leistino svorio vilkikas „Mercedes Benz 1938″, turintis 6 cilindrų 380 AG dyzelį. Jis ir buvo pasirinktas prototipu, tačiau europietiškajam jo analogui nuspręsta naudoti europinius komponentus – modelio „Actros” važiuoklę, „Atego” modelio kabiną. Pietų Amerikoje sukurtas dyzelis OM 457 LA – 12 litrų darbo tūrio „šešiukė” – specialiai dėl “Axor” pradėtas gaminti Manhaime. Jis išleidžiamas 3 skirtingų savo galingumu variantų – 353 AG, 401 AG ir 428 AG, išvystomas sukimo momentas – nuo 1850 iki 2100 Nm. „Axor” jis sureguliuotas taip, kad atitiktų “Euro-3” normų reikalavimus. Paprastai jis komplektuojamas 9 laipsnių pavarų dėže (pirma pavara – “šliaužianti”), turinčia mechaninę-pneumatinę perjungimo sistemą MPS. Pagal užsakymą gali būti montuojama 16 laipsnių pavarų dėžė su elektroniniu „Telligent” valdymu. Vertas dėmesio variklio stabdys “Turbobrake” – variklio turbokompresorius, įjungus šį stabdį, ima suktis 90000 aps/min greičiu ir sukuria variklio cilindruose priešpriešinį slėgį, du kartus padidindamas stabdymo varikliu efektyvumą. Gamintojas tvirtina, kad stabdant varikliu, išvystomas net 600 AG galingumas. Šiaip jau automobilis stabdomas diskiniais stabdžiais, analogiškais modeliui “Actros”, turinčiais elektroninę darbo kontrolės sistemą.
Pakaba – kombinuota:priekyje dvilakštės parabolinės lingės, gale – pneumopakaba su 4 balionais. Yra priekinis skersinis stabilizatorius, gale – tiltą palaikančios trauklės. Vairo mechanizmas – hidraulinis, su kintamu perdavimo skaičiumi, leidžiantis vairuotojui ypač tiksliai valdyti vilkiką – keliu jis rieda “kaip bėgiais”.
Europai skirtų „tarpinio dydžio” vilkikų „Axor” didžiausias leistinas svoris – 18 tonų (autotraukinio –iki 44 tonų), jie gaminami 2 skirtingų bazės ilgių – 600 arba 3900 mm. Iš šeimynos “Atego” panaudota kabina siūloma dviejų modifikacijų – paprasta 2250 mm ilgio ir su paaukštintu stogu (vidaus aukštis 1910 mm vietoje standartinio 1510 mm). Be to, kadangi 6 cilindrų OM 457 LA gana aukštas, teko automobilio kabiną dar ir kilstelti virš rėmo, lyginant su modeliu “Actros”, apie 30 centimetrų. Mat, iš “Actros” perimti V-6 tipo variklį nepasisekė – jis paprasčiausiai netilpo po siauresne “Atego” kabina. Todėl „Axor” išsiskiria iš kitų šiuolaikinių „mersedesų” neįprastai aukštais šoniniais sparnų bortais.
Automobilio elektriniai ir elektroniniai įtaisai sujungti multipleksine signalų perdavimo sistema „CAN-Bus”, automobilio aptarnavimų dažnumas – kas 80 tūkstančių kilometrų, įrengus elektroninę variklio darbo kontrolės sistemą, rida iki eilinio techninio aptarnavimo gali išaugti iki 120 tūkstančių kilometrų.
Vilkikas sveria maždaug 300 kilogramų mažiau nei “Actros”. Pats lengviausias variantas sveria 6500 kilogramų. Tai ir naujo HL 6 modelio varančiojo tilto, ir mažesnių ratų su 295/80R22,5 dydžio padangomis, ir siauresnės vairuotojo kabinos nuopelnas. Kartu tai leidžia “Axor” laikyti pačiu lengviausiu vilkiku savo klasėje. Kelių metų eksploatacijos patyrimas leidžia teigti, kad Europoje jis rado savo nišą rinkoje, nors vairuotojai nėra labai patenkinti ankštoka kabina, į kurią tenka ropštis keturiais laipteliais, o ir prietaisų bei jungiklių išdėstymas reikalauja tam tikro įpratimo.Visgi galingas, tyliai dirbantis bei ekonomiškas (važiuojant su pilnai krauta puspriekabe, sunaudoja 34 litrus dyzelino 100 kilometrų) variklis atsveria dalį trukumų, kurių nepavyko išvengti, kuriant tokį “kompromisinį” vilkiką.
„Axor” pradėtas gaminti 2002 metais Vokietijoje, Viorto mieste esančioje gamykloje. Joje surenkami ir specialiai Anglijai skirti 6×2/2 modeliai su vairu dešinėje. Artimųjų Rytų rinkai vilkikus „Axor” gamina Turkijos Aksarajaus mieste esanti “Daimler Benz” gamykla.