MOKOMASIS PILATUS PC-9
Liucijus Suslavičius
Tapti šiuolaikinio reaktyvinio lėktuvo pilotu nėra lengva. Ir ne tik sveikata gali sukliudyti jauno žmogaus svajonės įgyvendinimui. Skraidyti pradedama mokytis nedideliu, palyginti negreitu ir paprastai valdomu mokomuoju lėktuvu su stūmokliniu varikliu. Tik įgijus tvirtus skraidymo tokiais lėktuvais įgūdžius, įmanomas perėjimas prie reaktyvinio lėktuvo pilotavimo.Visgi jaunam pilotui tai yra sudėtinga – pernelyg didelis yra lėktuvų galios, greičio skirtumas, stūmoklinio ir reaktyvinio variklių reakcija į piloto veiksmus. Tad sėkmingam,,persėdimui” iš vieno tipo lėktuvo į visai kitokį neišvengiamai reikalinga ,,tarpinė grandis”, ir kuo daugiau ,,žingsnių” nuo lengvo vienmotorio skraidančio aparato iki šiuolaikinio kovos lėktuvo, tuo geriau pilotas įsisavina lėktuvų valdymo subtilybes.
Taigi, mokomasis lėktuvas, skirtas būsimiems reaktyvinių kovos lėktuvų pilotams ruošti turi būti greitesnis, nei tie lėktuvai, kuriais mokomasi pakilti į orą pirmą kartą, jo skridimo savybės, valdymas, prietaisai turi būti kuo panašesni į reaktyvinio lėktuvo. Tad norom nenorom ,,akys nukrypsta” į turbosraigtinius lėktuvus. Kaip tik toks yra ,,turbo trainer” kategorijos mokomasis – treniruočių lėktuvas ,,Pilatus PC-9″- vienas moderniausių ir geriausiai žinomų tokios paskirties lėktuvų pasaulyje. Devintajame dešimtmetyje į pirmąjį skrydį pakilęs ,,PC-9″ pavadintas lėktuvas iš pirmo žvilgsnio nesiskyrė nuo iki tol gamintų serijinių ,,PC-7 MkII” modelio ,,turbotrenerių”. Net ir matmenys (ilgis – 10,14 m, sparnų ilgis – 10,19 m, aukštis stovint ant žemės – 3,26 m) buvo labai artimi pirmtakui. Ir tai galu gale logiška – kam keisti puikiai pasiteisinusią aerodinaminę schemą?
Pažvelkime į lėktuvą iš arčiau. Tai dailių aerodinamiškai ,,švarių” formų monoplanas su sparnu po fiuzeliažu. Lašo formos ,,PC-9″ pilotų kabina – gana erdvi, antrasis – instruktoriaus – krėslas įrengtas kiek aukščiau, nei priekyje esantis piloto krėslas, todėl jam pagerėjo matomumas, be to, abu krėslai katapultuojami. modelis. Daugiausia įtakos geresniems, nei anksčiau gamintų modelių, rodikliams (PC-9 maksimalus greitis – 6100 metrų aukštyje – 556 km/h, kilimo greitis – 1235m/min, maksimalus pakilimo aukštis – 11580 m, skrydžio nuotolis – 1540 km) turi jo variklis – Kanadoje gaminama aviacinė turbina ,,Pratt and Whitney PT6A-62″, išvystanti 1150 AG (nominali galia – 950 AG), pritaikyta akrobatiniams skrydžiams (t.y. patikimai dirbanti skrendant aukštyn ratais, atliekant sudėtingus manevrus). Lėktuvo sraigtas – keturmentis, yra aerodinaminiai stabdžiai, kurių neturėjo jo pirmtakas.
,,Pilatus PC-9″ nuo žemės atitrūksta, prariedėjęs vos 250 metrų, o palietęs žemę, jis sustoja už 350 metrų. Važiuoklė – su trimis įtraukiamais ratais (vienas pasukamas – priekyje, du po sparnais).
Taigi, ,,PC-9 Turbo Trainer” – lengvai valdomas, itin universalus, aprūpintas moderniausiais prietaisais, analogiškais naudojamiems viršgarsiniuose kovos lėktuvuose. Skirtas karo lakūnams parengti, mokomasis lėktuvas apginkluojamas pagal konkretaus užsakovo pageidavimą. Ant šešių po sparnu įrengtų pakabinimo mazgų jis gali nešti iki 1040 kilogramų sveriančią ginkluotę – bombas, raketas, greitašaudžius rotacinius pabūklus. Visa tai leidžia ne tik tobulinti skraidymo įgūdžius, bet ir įsisavinti kautynių taktiką, išmokti naudotis turima ginkluote.
Trumpai apie šiuos mokomuosius lėktuvus gaminančią Šveicarijos aviacinę firmą ,,Pilatus Aircraft”. Ji įkurta Stanso mieste 1939 metais. Pirmasis ,,Pilatus” vardą gavęs prototipas – nedidelis vienmotoris SB-2,,Pelican” – į orą pakilo tik 1944 metais. Bet jau sekančiais metais prasidėjo serijinė mokomųjų lėktuvų ,,Pilatus P-2″ gamyba.
1953 metais Šveicarijos KOP ir Brazilijos jūrų aviacija gavo naujus P-3 modelio mokomuosius lėktuvus, o 1959 metais debiutavo vėliau vos ne legenda dėl savo puikių skrydžio savybių tapęs ,,Pilatus P-6 Porter”. Šis vienmotoris monoplanas, suprojektuotas kaip mokomasis, praktikoje neretai buvo naudojamas kaip nedidelis universalios paskirties (ryšių, transporto, žvalgybos, palaikymo iš oro) karinis lėktuvas.
Ir štai 1978 metais firma pristato kokybiškai naują mokomąjį lėktuvą ,,PC-7 Turbo Trainer” su turbosraigtiniu varikliu vietoje įprasto stūmoklinio. Modelis ,,PC-9″, kuris yra ,,PC-7″ tiesioginis ,,palikuonis”, savo parametrais jau ,,įžengė” į reaktyvinių mokomųjų-treniruotės lėktuvų galimybių sferą. Ir tai dar viena jo populiarumo pasaulyje priežastis – firma ,,Pilatus” nuo gamybos pradžios jau aprūpino lėktuvais ,,PC-9″ dvidešimties pasaulio šalių KOP, pardavusi joms per 230 šių lėktuvų.