Mokytis ir mokytis (LT)

MOKYTIS IR DAR KARTĄ MOKYTIS

Liucijus Suslavičius

Pasakyti lietuviui vairuotojui, kad jis prastai vairuoja – didžiausias įžeidimas. Visi žinome, kad tokių puikių vairuotojų, kaip “Marijos žemėje”, niekur nerasime…Tik va, ši visiems žinoma ir labai priimtina nuostata kažkaip nesiderina su tuo liūdnu faktu, kad pagal avaringumą Lietuva užima antrąją vietą visoje Europoje. O kadangi faktų nenuginčysi, reikia nustatyti priežastis, kodėl taip yra. Toli ieškoti jų nereikia – vien tragiškiausios kelių pastarųjų mėnesių avarijos leidžia daryti prielaidą , kad vos ne visos mūsų bėdos – dėl agresyvaus vairavimo stiliaus ir chroniško nesugebėjimo suvaldyti automobilį sudėtingesnėse eismo situacijose (o kai kada – ir tiesiame tuščiame kelyje). Agresyvumas, kai vairuotojas kiekviename kitame eismo dalyvyje iš anksto mato varžovą, kurį reikia truks plyš nugalėti, aplenkti, priversti užleisti kelią ir t.t., atsirado dėl žemos mūsų eismo kultūros, gerokai atsiliekančios nuo automobilizacijos lygio. Tad yra vilties, kad ilgainiui visgi tapsime labiau kultūringi ir pakantūs kelyje, o štai vairuoti reikia mokytis, negalvojant, kad po metų praktikos už vairo jau gali varžytis su Michaeliu Schumacheriu. Būtinybė vairuotojams reguliariai kelti savo kvalifikaciją senai suvokta didesnį “automobilizacijos stažą” turinčiose valstybėse, pavyzdžiui, Vokietijoje. Čia kiekvienas norintis turi galimybę daugelyje Vokietijos vietovių įsteigtuose eismo saugumo centruose pasimokyti vairavimo ekstremaliomis kelio sąlygomis, “atšviežinti” savo vairavimo įgūdžius, jei kurį laiką neteko vairuoti automobilio, išmokti saugiai manevruoti, vadovaujant prityrusiems instruktoriams.

Pats naujausias ir didžiausias Vokietijos automobilių klubo ADAC Saugaus vairavimo centras atidarytas Baden-Viūrtembergo žemėje, tiesiog garsiojo Hokenhaimo lenktynių žiedo teritorijoje. 110 tūkstančių kvadratinių metrų plotą užimančiame centre, kurį juosia “Formulės – 1” trasa, sudarytos optimalios sąlygos motociklų, lengvųjų bei krovininių automobilių ir autobusų vairuotojams išbandyti viską, kas gali pasitaikyti kelyje. Svarbiausia yra išmokyti vairuotojus suvaldyti savo transporto priemones slidžiame kelyje, todėl čia įrengtas vandeniu padengtas kelio ruožas akvaplaningui patirti, yra specialiomis medžiagomis, imituojančiomis suvažinėtą sniegą, užlieta atkarpa, slidūs posūkiai, slidžios aikštelės, skirtos saugiai mokytis suvaldyti slystantį šonan automobilį. Daug nelaimių įvyksta, kelyje prieš automobilį netikėtai atsiradus kliūčiai. Jų išvengti padeda greita reakcija ir manevravimas, o ne instinktyvus stabdymas. Manevravimo dideliu greičiu įgūdžius įgyti padės atkarpa su netikėtai ištrykštančiomis vandens uždangomiss, imituojančiomis ant kelio atsirandančias kliūtis, kurias reikia saugiai apvažiuoti, ir dar daug kitų “smagių” dalykų.

Norintiems išmokti geriau vairuoti šiame centre siūlomi vienos dienos ir pusdienio kursai, kurie pagal sudėtingumo lygį skirstomi į mokymus pradedantiesiems ir kvalifikacijos kėlimą turintiems vairavimo patyrimą. Mokoma nuosava kliento mašina, mokymai vyksta grupėse, ne didesnėse kaip po 12 vairuotojų.

Bet ne veltui gi ADAC įrengė šį centrą lenktynių žiedo teritorijoje. Yra dar ir trečias, specialus mokymo kursas tiems, kas iš tikrųjų nori sugebėti daugiau, nei reikia saugiam kasdieniniam važinėjimui. Jis vadinasi “Top-Sportive-Training” ir vyksta ne kur kitur, o Hokenhaimo “Grand Prix” trąsoje. Tiems, kas renkasi šį kursą, suteikiama galimybė pačiam išmokti itin greito važiavimo ir surasti tą “įdealią liniją”, kuria šia trasa skrieja lenktyninių bolidų pilotai. Na, o kam dar maža adrenalino, gali sėsti į bendrakeleivio vietą ir paprašyti , kad trasa maksimaliu greičiu jį pavėžintų profesionalus lenktynininkas.

Tokie ADAC ir kitų klubų organizuojami mokymai Vokietijoje labai populiarūs, nors ir mokami. O kaip manote, ar pas mus ,Lietuvoje, taip pat turinčioje lenktynių žiedą Kačerginėje su dideliu nenaudojamu plotu jo ribose, būtų įmanoma įrengti ir eksploatuoti tokį Saugaus vairavimo centrą? Ar jis surinktų pakankamai norinčių pasitobulinti ar pataisyti savo vairavimo stilių vairuotojų?

Nuotraukos – “ADAC Motorwelt”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *