Naujienos iš VFR (LT)

NAUJIENOS IŠ VOKIETIJOS Liucijus Suslavičius

LYČIŲ LYGYBĖ…ŠVIESFORE

Kaip pranešė laikraštis “Bild Dresden”, pagaliau “ištaisyta ilgametė neteisybė” – nuo šių metų sausio Drezdeno sankryžose ir reguliuojamose pėsčiųjų perėjose pėsčiųjų šviesoforai, kuriuose matydavosi energingai žingsniuojantis vyriškos lyties žmogutis, meiliai vadintas “Ampelmannchen”, bus “dvilyčiai”. Pavadinimas skamba gal kiek keistokai, kai kalbame apie eismą reguliuojantį prietaisą, bet kaip kitaip pavadinsi? Juk nuo šių metų sausio žaliai šviečianti einančio vyriškio figūrėlė papildyta kita – kiek juokingai atrodančia plačia suknele “aprengta” į abi puses styrančiomis kasytėmis ir plačiai išskėstomis rankomis moteriška figūrėle, šviečiančia geltonai, t.y., įspėjančia, jog sankryžoje ar perėjoje eismas nereguliuojamas ir reikia būti apdairesniam.

Pirmasis pėsčiųjų šviesoforas su vyriška ir moteriška figūrėlėmis įrengtas viename Drezdeno pėsčiųjų gatvės Prager Strasse susikirtime su Dr. Kulz-Ring gatve. Atidarant šviesoforą, dalyvavo netgi miesto oberburmistras Ingolfas Rossbergas, trumpą kalbą pasakė Drezdeno lygių teisių kontrolierė Kristina Winkler. Pasakysite – mums jų problemas! Iš tiesų, atsiradus šviesofore moteriškai figūrėlei, eismo saugumas nuo to tikrai nepadidės. Svarbus yra kitas šios beveik juokingai atrodančios situacijos aspektas – netgi tokiu nereikšmingu atveju didelio miesto “galva” dalyvauja asmeniškai, tuo parodydamas visuomenei (ir masinės informacijos priemonių atstovams), kaip labai svarbu visa, kas susiję su eismo saugumu.

Nuotraukoje taip atrodo naujas šviesoforo signalas

“VAIRUOTOJAI-VAIDUOKLIAI” KAIP REIŠKINYS

Vokietija, kaip žinia, turi tankiausią Europoje automagistralių tinklą. Deja, šiose automagistralėse dažniausiai Europoje pasitaiko taip vadinamų “Geisterfahrer” – “vairuotojų-vaiduoklių”, važiuojančių ne savo, o priešingos krypties eismui skirta automagistralės puse. Su atitinkamomis pasekmėmis…Kaip mano dauguma eismo dalyvių ir net specialistų, dažniausiai vairuotojai praranda orientaciją ir atsiduria kitapus skiriamosios juostos esant blogam matomumui – naktį, stipriai lyjant, rūke arba pustant. Bet pernai metais Vokietijos automobilių klubo ADAC ekspertų bei Federalinės kelių tarnybos specialistų atlikti autoavarijų, kurias sukėlė prieš eismą važiavę vairuotojai, tyrimai bei policijos laiku sulaikytų “vairuotojų-vaiduoklių” paaiškinimai atskleidė visiškai nelauktą vaizdą – maždaug pusė jų apsisuko ir ėmė važiuoti priešinga kryptimi sąmoningai! Ir taip pasielgė ne todėl, kad norėjo nusižudyti (nors būta ir tokių), o vien dėl savo lengvabūdiškos pažiūros – na, kas čia tokio, jei pavažiuosiu kelis šimtus metrų ar kokį kilometrą prieš eismą? Negi dabar važiuoti tuos 30 kilometrų iki artimiausios dviejų lygių sankryžos, kad apsisukti?

Bet kokios gi priežastys verčia Vokietijos vairuotojus važiuoti prieš eismą, rizikuojant savo ir kitų gyvybe? Kaip jau sakyta, nieko rimta. Dažniausia priežastimi būna iš neapdairumo pravažiuotas reikalingas nuvažiavimas nuo automagistralės ar degalinė, kai bake baigiansi benzinas, bet kai kurie laiku sustabdyti pažeidėjai kaip apsisukimo priežastį nurodo pamestą stiklo valytuvą arba degalinėje pamirštą lietsargį. O tai tikrai ne tai, dėl ko reikėtų rizikuoti.

Kita paplitusi nuomonė – “vairuotojais-vaiduokliais” dažniausiai tampa senyvo amžiaus vairuotojai, sunkiau besiorientuojantys aplinkoje. Tyrimo duomenys rodo ką kitą – prieš eismą vienodai dažnai važiuoja ir jauni, ir seni, ir labai patyrę, ir pradedantys vairuotojai. Gal tik jauni vairuotojai kritinėje situacijoje dažniau spėja dar kažką padaryti – nuvažiuoti nuo kelio, prisiglausti prie aptvėrimo skiriamojoje juostoje – kad išvengti susidūrimo kaktomuša.

“DRUG-WIPE” – NARKOTIKŲ INDIKATORIUS

Vokietijoje per metus autoavarijose, kurias sukelia apsvaigę nuo narkotikų vairuotojai, žūsta arti 100 žmonių, dar tris-keturis kartus daugiau sužeidžiama. Ilgą laiką policija neturėjo efektyvaus “įrankio”, kurio pagalba tiesiog kelyje būtų galima greitai ir tiksliai patikrinti, ar įtariamas vairuotojas vartojo narkotikus, ar ne. Vežti kiekvieną įtariamąjį medicininiam patikrinimui pernelyg brangu net ir turtingiems vokiečiams, be to, pareigūnai per tokius važinėjimus praranda labai daug laiko. Tačiau dabar trijuose Vokietijos regionuose – Berlyne, Brandenburge ir Saksonijoje- Anhalte – pareigūnai pradėjo naudoti “Drug-Wipe” – labai nesudėtingą vos kelių centimetrų ilgio vienkartinį plokštelės pavidalo narkotikų indikatorių. Juo tiesiog perbraukiama per žmogaus kaktą, paausį ar kitą prakaituotą vietą arba, jei žmogus sutinka, jis turi palaižyti prietaisą. Jei tikrinamasis buvo vartojęs narkotikus, to brūkštelėjimo per prakaituotą odą pakanka, kad “Drug-Wipe” pakeistų savo spalvą. Ir pakeistų ne bet kaip – prietaisėlis, atrodantis taip paprastai, “skiria” , kokius narkotikus naudojo tikrinamasis – hašišą, opiumą, kokainą, amfetaminą ar populiarųjį “Ekstazy” ir atitinkamai nusidažo. Brandenburgo vidaus reikalų ministerijos atstovas patvirtino, kad naujojo prietaiso, jau du metai naudojamo šios federalinės žemės policijos, patikimumas yra labai didelis. Kadangi narkotikams, skirtingai nei alkoholiui, nėra nustatyta apatinės tolerancijos ribos, net ir menkiausias narkotikų kiekis organizme yra netoleruojamas, o juos vartojęs ir transporto priemonę vairavęs asmuo baudžiamas. Nutarta pavesti policijai rengti masinius vairuotojų tikrinimo šiuo prietaisu reidus, visų pirma arti barų, klubų ir diskotekų, kur dažniausiai narkotikais svaiginasi jaunimas. Kadangi “Drug-Wipe” negali visiškai užkirsti kelio narkotikų naudojimui, finansiškai paremti lygiagrečiai su reidais policijos vykdomą nukreiptą prieš narkotikų vartojimą už vairo aiškinamąją – propagandinę kampaniją ėmėsi Vokietijos draudimo įmonių sąjunga.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU