MTIS padangoms (LT)

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Liucijus Suslavičius

Besispecializuojantis statybinių medžiagų transportavimo kalnuotame regione aplink Airijos sostinę Dubliną verslininkas Gery Galvinas žurnalo ,,Lastauto und Omnibus” žurnalistui pasakojo: ,,aš tikrinu degalų sunaudojimą kiekvieną mėnesį. Pastebėjau, kad dabar mano autotraukiniai sunaudoja vidutiniškai 1,5 litro degalų 100 kilometrų kelio mažiau”. Labai patenkintas, jis pratęsė: ,,Esant vieno autotraukinio vidutinei mėnesio ridai maždaug 8000 kilometrų, aš per metus sutaupau 1300 litrų dyzelino kiekvienam vilkikui”. Toliau kalba pakrypsta apie padangas, ir vėl verslininkas nepraleidžia progos pasigirti:,,Balandžio mėnesį sumontuotos padangos pas mane riedės mažiausia 10 procentų ilgiau”- ir priduria:,,Ir saugiau!”

Kas tai per stebuklingas degalų ir padangų taupymo būdas, kuriuo giriasi savim patenkintas airis? Sutrumpintai jis vadinasi MTIS. Tai angliškų žodžių ,,Meritor Tyre Infliation system” arba lietuviškai ,,Meritor” padangų pripūtimo sistema”. Ją prieš kelis metus sukūrė ir gamina JAV rinkai žinomas kelių transporto priemonių tiltų ir ašių specializuotas gamintojas ,,Arvin – Meritor”. Įdėja buvo paprasta – reikia modifikuoti pasaulio šalių armijose nuo II pasaulinio karo laikų naudojamą centrinę oro slėgio padangose reguliavimo sistemą, pritaikant ją pastoviai oro slėgio priekabų ir puspriekabių padangose kontrolei ir nustatyto jo dydžio automatiniam palaikymui. Tai panašu į kariniuose automobiliuose naudojamas sistemas, tačiau nėra tas pat. Mat, jei kariškiams slėgį automobilių padangose reikia reguliuoti tam, kad padidinti pravažumą silpnais gruntais bei įgalinti toliau važiuoti, kai padangos peršaunamos, tai ,,normaliam” vežėjui svarbu eismo saugumas, degalų ekonomija, padangų ridos prailginimas. O tai tiesiogiai priklauso nuo tinkamo slėgio padangose.

MTIS ir buvo sukurta šiems tikslams įgyvendinti. Ji panaudoja puspriekabės pneumatinės stabdžių sistemos galimybes. Specialūs davikliai kiekviename rate kontroliuoja oro slėgį kiekvienoje padangoje ir nuolatos siunčia informaciją sistemą valdančiam mikroprocesoriui, kuris palygina gautus duomenis su įrašytais jo atmintyje. Jei slėgis kurioje nors padangų ima mažėti, valdantysis blokas atidaro MTIS sistemos elektrinį kompresorių su stabdžių sistemos resiveriu jungiantį vožtuvą. Iš stabdžių sistemos paduodamas oras papildomai suslegiamas ir per vamzdyną bei ratų stebulėse esančius kanalus pumpuojamas į padangas. Kiekviena padanga turi savo individualią žarnelę su vožtuvėliu, tad ten, kur nereikia, oras nepatenka. Visa sistema triašei puspriekabei su 6 viengubais ratais sveria 15 kilogramų, kainuoja 2000 eurų ir tam pasirengusioje dirbtuvėje sumontuojama per darbo dieną. ,,Arvin – Meritor” prie MTIS komplekto prideda išsamią montavimo instrukciją. Darbui sunkiomis sąlygomis (karjerai, miško keliai) MTIS gali būti sukomplektuota šarvuotomis oro žarnelėmis, atspariomis sugadinimui.

Yra numatyta speciali vairuotojo informavimo sistema tam atvejui, jei MTIS nesusidoroja su oro nutekėjimu iš pažeistos padangos. Ant puspriekabės priekinės sienutės sumontuojama oranžinė signalinė lempa, matoma per galinį kabinos stiklą. Kai kurioje nors padangoje oro slėgis nukrinta žemiau nustatytos ribos, mikroprocesorius įjungia mirksintį lempos režimą, o kai slėgis sumažėja pavojingai, lempa ima šviesti pastoviai, įspėdama vairuotoją, jog reikia sustoti, kol padanga neišėjo iš rikiuotės.

Du metus sistemą eksploatuojantis G. Galvinas ne tik sutaupė degalų ir padangų. Jo vairuotojai pastebėjo, jog valdyti autotraukinius pasidarė lengviau, su visada optimaliai ir vienodai pripūstomis padangomis jie geriau laikosi važiavimo trajektorijos. Gerokai sumažėjo padangų techninio aptarnavimo apimtis – nebereikia reguliariai tikrinti jose slėgio, pripūsti, jei jis sumažėjo. Su smulkmenomis automatiškai ,,susitvarko” MTIS, ji taip pat įspėja apie didesnius gedimus ir padangų sužalojimus. Žodžiu, automobilio valdymas žengė dar vieną žingsnelį pilnos automatizacijos link.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *