„PACCAR MX” – NAUJA IR ŠVARI DAF „ŠIRDIS”
Liucijus Suslavičius
Kiekvienas automobilių gamintojas turi savas tradicijas, savus pasiteisinusius techninius sprendimus ir savus marketingo principus, kurių iš esmės ir laikosi. Tik tai ilgainiui garantuoja ištikimą būtent tokį, o ne kitokį produktą pasirenkančių pirkėjų ratą ir tuo pačiu išlikimą didžiulės konkurencijos sąlygomis. Olandų sunkvežimių gamintojas DAF taip pat turi tokius principus, kurių laikosi keli dešimtmečiai ir kurių „nepajudino” net vis griežtesnės gamtosauginės normos, reikalaujančios gaminti vis mažesnį neigiamą poveikį aplinkai darančius automobilius.
Šiais metais rudenį naujoje DAF variklių gamykloje Eindhovene prasidės naujos kartos dyzelinių variklių, atitinkančių ne tik įsigaliojusių Euro-IV, bet ir būsimųjų Euro-V normų reikalavimus gamyba. Naujieji varikliai, gavę prekybinį pavadinimą „Paccar MX” (neužmirškime, DAF įeina į koncerną „Paccar”), sukurti pagal olandų pasirinktą formulę – tik 6 cilindrai eilėje, darbo tūris – ne daugiau 13 litrų. O toliau prasideda tai, ką jau įprasta vadinti „Motor management” – keičiant variklio darbą valdančio procesoriaus „atmintyje” įrašytas programas, tas pat variklis gali būti tiekiamas klientams net keliais skirtingo galingumo variantais. Pirmiausia pasirodys 410 AG, 460 AG ir 510 AG išvystantys dyzeliai, 2006-siais prasidės 560AG išvystančios modifikacijos gamyba, o perspektyvoje „šmėžuoja” net 590 AG galios motoras.
DAF konstruktoriai pagrįstai didžiuojasi „Paccar MX” varikliui sukurti itin standžiu ketiniu variklio bloku. Lietas iš specialios struktūros (specialistai ją vadina „Compact Graphite Iron”) ketaus, atlaikančio tempimo jėgas iki 500 N/mm2, jis be problemų išlaiko variklio darbo metu susidarančias apkrovas ir nesideformuoja. Variklio standumą dar padidina ištisinė cilindrų bloko galvutė, variklio surinkimo tikslumą didina kol kas ne kasdien sutinkami itin tiksliai susidedantys „laužti” alkūninio veleno ir švaistiklių guolių įdėklai. Variklį „maitina” ne kokia nors moderniausia įpurškimo sistema, o išvystanti maksimalų 2000 barų slėgį senai žinoma kombinacija „siurblys- vamzdelis-purkštukas”, kurią tiekia žinomas maitinimo sistemų gamintojas „Delphi”. Anksčiau DAF varikliuose į purkštukus dyzeliną paduodančius individualius kiekvienam cilindrui skirtus siurblius valdė atskiras velenas, o štai dabar tiek visus 24 variklio vožtuvus darinėja, tiek siurblių štokus „maigo” vieno paskirstymo velenėlio kumšteliai. Keičiant variklio vožtuvų valdymo tvarką, jis gali būti pervedamas į stabdymo varikliu (taip vadinamas „Jake – Brake”) režimą. Išvystomas jo metu stabdymo galingumas – 410 AG.
Variklis pasižymi iki šiol neregėtu tokio litražo varikliams vidutiniu degimo cilindre slėgiu – net 27 barai galingiausiame variante ir atitinkamai įspūdingu santykiniu galingumu – 43,4 AG vienam darbo tūrio litrui. O svarbiausia – variklis gali 1000-1400 aps/min diapazone išvystyti maksimalų 2750 Nm sukimo momentą. Palyginimui – 16 litrų darbo tūrio variklio D16C, naudojamo vilkike
„Volvo FH 16″, maksimalus sukimo momentas yra 2800 Nm 950-1500 aps/min diapazone. Taigi, DAF išgauna praktiškai tą patį sukimo momentą, nors variklio darbo tūris mažesnis net 3,2 litro. Pasiekti tokius puikius rodiklius padėjo sudėtingesnė oro pripūtimo sistema – varikliai „Paccar MX” turi du nuosekliai prijungtus turbokompresorius, galinčius juntamai padidinti į cilindrus pučiamo oro slėgį. Prityrę praktikai suabejos – o kaip su variklio ilgaamžiškumu? Ar toks „pertemptas” variklis nesubyrės, pravažiavus vos kelis šimtus tūkstančių kilometrų? Tačiau Hanoverio parodoje naujus variklius pristatę olandai garantavo, kad varikliams ne veltui suteiktas „Paccar” vardas – kaip ir amerikietiški dyzeliai, olandiškasis variklis tarnaus maždaug 1,6 milijono kilometrų, aišku, esant reikiamam jo aptarnavimui.