MZKT (LT)

MAGISTRALINIS MZKT “VOLAT”

Liucijus Suslavičius

Kažkada slaptas Minsko automobilių gamyklos padalinys, gaminęs unikalius daugiaašius visureigius tankams ir raketoms gabenti, po TSRS subyrėjimo tapęs savarankiška Minsko ratinių vilkikų gamykla MZKT, negalėjo išsilaikyti rinkoje vien kariuomenei skirtos technikos gamybos dėka. Karinių užsakymų apimčiai drastiškai sumažėjus, MZKT turėjo “atsigręžti veidu” į civilius užsakovus. Taip gamyklos programoje palaipsniui atsirado daugybė komercinės paskirties daugiaašių važiuoklių “Volat” modelių, nesunkiai atpažįstamų iš standartinės sunkvežimių MAZ kabinos bei “normalių” ratų ir padangų. Jos gali būti tiek su visais (jei automobilis skirtas darbui sunkiomis kelio sąlygomis), tiek vien su galiniais varomais ratais. Pastarieji modeliai specialiai sukonstruoti darbui bendrojo naudojimo keliuose ir yra konstruktyviai paprastesni nei 8X8 tipo visureigiai.

MZKT gamybos apimtys nėra didelės, dauguma automobilių surenkami pagal atskirus užsakymus, o ne ant konvejerio. Todėl konstruktoriai ir technologai, nevaržomi griežtų masinės gamybos “rėmų”, gali iš turimų bei užsakomų iš šalies agregatų sukomponuoti geriausiai atitinkantį būsimas eksploatacijos sąlygas specialų automobilį. Tai, aišku, nėra kas nors išskirtino, tokius padalinius turi didžiuma stambių gamintojų, nenorinčių, kad unikalūs vienetiniai variantai trikdytų normalų sunkvežimių surinkimo konvejerio darbą. Pavyzdžiui, nestandartines sunkvežimių MAN modifikacijas surenka koncerno padalinys Austrijoje, specialius “mersedesus” gamina padalinys Šveicarijoje ir pan. Buvo tik vienas skirtumas tarp Vokietijos koncernų padalinių ir baltarusiškojo MZKT – jame nebuvo gaminami specialūs vilkikai sunkiasvoriams kroviniams keliais transportuoti, kurie sudaro nemažą (ir tikrai pelningą) minėtų padalinių užsakymų dalį. Mat, “postsovietinėje erdvėje”, tame skaičiuje ir Lietuvoje, tradiciškai dar nuo TSRS laikų puspriekabes su sunkiasvoriais mechanizmais ar viršgabaritiniais pramoniniais įrengimais velka triašiai “krazai”, o kai jiems tai pernelyg sunku, panaudojami kariniai “uraganai” MAZ-7310 ar panaši technika.Tačiau šie kariniai visureigiai nėra pritaikyti tokiam atsakingam darbui – jie griozdiški, nemanevringi, vairuotojų darbo sąlygos neatitinka niūdienos reikalavimų, o ir galios jų dyzeliai turi ne tiek jau daug.

Taigi, buvo tik laiko klausimas, kada MZKT “atsigręš” į šią NVS šalyse neužpildytą rinkos nišą. Pernai metų vasarą toks neįprastas Minsko gamyklai automobilis pagaliau atsirado jos pasiūloje. Tai savo gabaritais pritaikytas eismui bendrojo naudojimo keliais 8X4/4 tipo važiuoklę turintis MZKT-692374, skirtas dirbti autotraukinio , kurio pilna masė – 90 tonų, sudėtyje. Vilkiko balno apkrova – 27 tonos.

Vilkikas sukurtas, panaudojus anksčiau gaminamo keturašio savivarčio MZKT-6515 važiuoklę, tačiau sutrumpinus bei modifikavus ją atsižvelgiant į kitokią paskirtį. Kadangi už standartinės “ilgos” sunkvežimio MAZ kabinos įrengta gervė, sumontuotas nedidelis kranas atsarginiam ratui, degalų bakai, papildomas dideliu apkrovimu dirbančio variklio aušinimo sistemos radiatorius ir kiti būtini tokios klasės vilkikui įrengimai, geresniam svorio pasiskirstymui antrasis vairuojamas tiltas pastumtas atgal tiek, kad atsidūrė beveik bazės viduryje. Po kabina – V-8 tipo 420 AG turbodyzelis JaMZ-7513, atitinkantis Euro II normų reikalavimus ir modifikuota devynių laipsnių transmisija su privalomu sunkiajam vilkikui hidrodinaminiu keitikliu, įgalinančiu sunkų autotraukinį pajudėti iš vietos sklandžiai, be trūkčiojimų, galinčių sulaužyti transmisiją. Galimi variantai su vakarietiškais varikliais bei automatine transmisija. Pernai MZKT pagamino ir realizavo šešis vilkikus “692374” – penkis įsigijo Rusijos transportininkai, o vienas iškeliavo net į Kiniją, kur gabena atidirbusio branduolinio kuro konteinerius iš atominių elektrinių į į saugyklas. Tiesą sakant, Kinijos užsakymas kiek stebina, žinant, kad kiniečiai turi analogiškos klasės automobilius ir matant jų nuotraukas kataloguose. Visgi itin atsakingoms užduotims pasirenkamas būtent “volatas”, ir tai rodo, jog MZKT produkcija įgauna tarptautinį pripažinimą.

Nuotraukos -R.Ismagilovo ir A.Škajevo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *