Neagresyvus Protector (LT)

,,PROTECTOR” – ,,NEAGRESYVUS” ŠARVUOTIS

L. Suslavičius

Ne vieną masinių riaušių ir susirėmimų su tvarkos sergėtojais atvejį išnagrinėję ,,minios psichologijos” žinovai teigia, jog neretai žmonių neapykantos ir prievartinių veiksmų protrūkį išprovokuoja …grėsminga tvarkos saugotojų ir jų naudojamos technikos išvaizda. Aukšti kampuoti šarvuočių siluetai su kyšančiais ginklų vamzdžiais išgąsdina minią, ir ji ima gintis, nors jos dar niekas nepuola. Antra vertus, kariuomenei skirta technika, pritaikyta kautynėms atviroje vietovėje su lygiaverčiu priešininku, ne visada tinka minios išsklaidymui, tvarkos palaikymui ar tiesiog patruliavimui miestų kvartaluose.

Išspręsti šią problemą pabandė Didžiosios Britanijos firma ,,Automotive Technik Limited” (ATL), įsikūrusi Surrėjaus grafystės Guildfordo mieste. Svarbiausia prielaida, paspartinusia originalaus šarvuočio policinėms operacijoms ,,Pinzgauer Protector” pasirodymą, buvo – nepatikėsite – padidėjusi ,,M” ir ,,E” klasių ,,mersedesų” su visų ratų pavara paklausa. Kaip žinia, Austrijoje, Graco mieste daug dešimtmečių veikė koncerno ,,Steyr-Daimler-Puch”, sutrumpintai SDP, automobilių gamykla, kurios teritorijoje 1992 metais dar įsikūrė bendra Austrijos-JAV įmonė ,,Eurostar”, gaminanti Europos rinkai minivenus ,,Chrysler Voyager”. Kai dėl finansinių problemų SDP pardavė sunkvežimių ,,Steyr” gamyklą Vokietijos koncernui MAN, o autobusų gamyklą – švedų firmai ,,Volvo”, vieninteliu krovininio automobilio modeliu, gaminamu SDP, liko didelio pravažumo 4×4 ir 6×6 tipo ,,Pinzgauer”. Visi kiti automobiliai, kuriuos gamino Grace veikianti ,,Steyr Fahrzeugtechnik” – džipai ,,Jeep Grand Cherokee”, ,,Mercedes-Benz G” ir sedanai ,,Mercedes-Benz E 4-matic”,4×4 tipo transmisijų komplektai ,,fiatams” ir ,,folksvagenams” , nors ir pagaminti Austrijoje, ,,Steyr” produktu oficialiai nevadinami.

1999 metais SDP akcijas supirko ir gerokai sumažėjusio koncerno valdymą perėmė Kanados koncernas ,,Magna International inc.”, kuris pradžioje didesnių pakeitimų nedarė, tad Grace kaip kasmet nuo konvejerio nuriedėjo apie 600 ,,pincgauerių”, skirtų visų pirma Austrijos ir kitų šalių armijoms bei įvairioms gelbėjimo tarnyboms. Darbui itin sunkiomis kelio sąlygomis pritaikyti ,,pincgaueriai” paplitę visame pasaulyje, yra jų ir Lietuvos armijoje. Viso per 15 gamybos metų klientams patiekta per 30 tūkstančių originalia konstrukcija pasižyminčių visureigių. Bet apie ją vėliau, o dabar užbaikime ,,Pinzgauer” pasirodymo Didžiojoje Britanijoje istoriją. 2000-siais ,,Magna International” pasirašė sutartį su ,,Daimler Chrysler” dėl ,,M-Klase” ir ,,E 4-Matic” tipo ,,mersedesų gamybos Grace išplėtimo bei kontraktą su ,,General Motors” dėl kabrioletų SAAB gamybos gamykloje Ilco mieste. Kai viskas specialistų buvo paskaičiuota, pasirodė, jog senajam gerajam ,,pincgaueriui” nebelieka vietos ,,Steyr” cechuose. Tada ,,Magna International” pasiūlė norintiems užsiimti ,,Pinzgauer” gamyba licenziją 10 metų su teise pardavinėti automobilius visame pasaulyje. Taip austriškų visureigių gamybos linija atkeliavo į Guilfordą, į jau anksčiau britų armijai 700 ,,pincgauerių” patiekusios firmos ATL cechus. Paklausai esant, juose galima surinkti iki 2000 automobilių per metus.

Dauguma originalios važiuoklės su centriniu vamzdžiu-rėmu, ant kurio ,,sumauti” transmisijos agregatai ir nepriklausomos visų ratų pakabos mazgai, detalių gaminama vietoje. Importuoti tenka variklį. Tai ,,Euro 3″ reikalavimus atitinkantis 2459 kūb. cm. darbo tūrio 5 cilindrų turbodyzelis ,,Volkswagen”, išvystantis 130 AG/4500aps/min. Jis pakeitė originalų oru aušinamą variklį ,,Steyr”.Variklio maitinimo sistema turi vandens separatorių, kuris sulaiko dyzeline pasitaikančius nešvarumus ir atskiria į degalus patekusį vandenį.Taip garantuojamas patikimas variklio darbas. Prie variklio jungiama 4 laipsnių automatinė arba 5 laipsnių mechaninė pavarų dėžė, kuriomis anglus aprūpina firma ZF, bei dvilaipsnis sinchronizuotas demultiplikatorius. Transmisijos elementai – pagrindinės pavaros, diferencialai, transmisiniai velenai, daugiadiskis stovėjimo stabdys – paslėpti rėmo – vamzdžio viduje ir praktiškai nepažeidžiami važiuojant bekele. Varantieji pusašiai taip pat yra saugūs vamzdžiuose, jungiančiuose pagrindines pavaras su ratų stebulėmis. Kiti ypatumai – elektropneumatinis tiltų ir tarpašinio diferencialų blokavimas, prošvaisą iki 360 mm didinantys reduktoriai ratų stebulėse. Štai ant tokios nestandartinės ir pasižyminčios dideliu standumu bei atsparumu susukimui važiuoklės nutarta sukurti universalios paskirties ,,miesto šarvuotį” policijai ir specialios paskirties daliniams.

Taip gimė ,,Protector” – gana kompaktiškas (matmenys 5207x1854x2286 mm) paprasčiausią krovinių furgoną primenantis šarvuotas transporteris 12 vyrų su ginkluote pervežti. Jis sveria su visu ekipažu 4,98 tonos. Nėra jokių detalių, ne specialistui leidžiančių iš karto suprasti, kad prieš jį – kovos mašina. Suvirintą iš specialaus plieno lydinio simpatiškos išvaizdos glotniais šonais korpusą, maksimaliai panašų į paprasčiausią standartinį ,,Pinzgauer” britams sukurti padėjo Austrijos firma ,,Achleitner”, nuo seno gaminanti aukštą apsaugos lygį garantuojančius šarvuotus kėbulus. Vairuotojo kabina turi neperšaunamus laminuotus stiklus, nedidukai kvadratiniai langeliai iš tokio paties stiklo yra desanto skyriaus šonuose (po 3 langelius kiekvienoje pusėje) , po jais – apskritais dangteliais užmaskuotos šaudymo angos. Vairuotojo kabina turi dureles kaip normalus ,,pincgaueris”, į desanto skyrių patenkama per duris kėbulo gale. Sanitariniame variante galinės durys platesnės ir pakeliamos į viršų.

Šarvinis korpusas apsaugo nuo 7,62mm NATO šaunamųjų ginklų kulkų, granatų ir sviedinių iki 155 mm kalibro skeveldrų. Apsaugai nuo prieštankinių minų šarvinio korpuso grindys papildomai apsaugotos kevlaro plokštėmis. Valdyti šarvuotį nėra sunku – sumontuotas hidraulinis vairo stiprintuvas, visų ratų stabdžiai diskiniai, ganėtinai minkšta pakaba, gerai ,,kopijuojanti” paviršiaus nelygumus užtikrina gerą ,,Protector” valdomumą visais atvejais. Plačiaprofilės bekamerės 285/75R16 dydžio padangos viduje turi aliuminio žiedus, todėl ir peršautomis padangomis šarvuotis gali važiuoti toliau, tiesa, mažesniu greičiu. Beje, maksimalus greitis – 120 km/h -didesnis nei plačiai naudotų Šiaurės Airijoje ,,Humber Pig” ar ,,Alvis Saracen” tipo šarvuotų transporterių. Manoma, jog ,,protektorių” jo kūrėjai kaip tik ir planavo pasiūlyti tvarką pilietinės priešpriešos apimtoje provincijoje palaikantiems policijos padaliniams vietoje jų naudotos seno pavyzdžio šarvuotos technikos. Dabar Šiaurės Airijoje jau ramiau, bet garantijos, kad nesutarimai tarp abiejų bendruomenių – protestantų ir katalikų – neatsinaujins, nėra. O tada ateis ,,protektorių” laikas…Tikriausiai atsiras ir kitų užsakovų tarp taikos palaikymo misijas įvairiose ,,karštose” pasaulio vietose atliekančių šalių kariškių ir policininkų.Tiesa, šie automobiliai nebūtinai turi būti nudažyti kariška slepiamąja ar balta Jungtinių Tautų dalinių spalva. ,,Protector” puikiausiai gali aptarnauti bankus kaip vertybių transporteris ar inkasacinis automobilis, ypatingais atvejais, atitinkamai pertvarkius vidaus įrangą, kaip VIP- transporteris aukštų pareigūnų saugumui užtikrinti. Žodžiu, tokiam automobiliui darbo neturėtų pritrūkti.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *