Nebijantys kliučių Unimog (LT)

Nebijantys kliūčių

Liucijus Suslavičius

Šių metų Hanoverio automobilių parodoje IAA, vykusioje rugsėjo 12-19 dienomis koncernas „Daimler Chrysler” pristatė naujos kartos sunkiuosius visureigius „Unimog” U 3000, U 4000 ir U 5000. Tai ne tie visame pasaulyje žinomi kompaktiški kelininkų, komunalininkų, žemdirbių pagalbininkai, o didelio pravažumo sunkvežimiai ir važiuoklės specialiems tikslams. Taip, konstruktyviai jie tokie pat kaip ir visi kiti „unimogai” – elastingas rėmas su įvirintais skersiniais iš vamzdžių, portaliniai varantieji tiltai su reduktoriais stebulėse, besiremiantys į cilindrines spyruokles, traukės ir skersiniai stabilizatoriai priekyje ir gale, diferencialų blokatoriai, vamzdžiuose praeinantys kardano velenai. Tačiau liukas erdvios kabinos stoge, aukštai iškeltas variklio oro įsiurbimo vamzdis iš karto kelia asociacijas su karine technika. Ir ne veltui – šie 150- 218 AG dyzelių varomi automobiliai, kaip rašoma koncerno prospektuose, skirti „ne civilinėms panaudojimo sritims”. Na, toliau paaiškinama, kad sunkieji „unimogai” labai tinka priešgaisrinei įrangai montuoti, naudoti gelbėjimo tarnybose, kad automobilio ergonomika atitinka aukščiausius reikalavimus. Be abejo, galingas visureigis nepamainomas gesinant miškų gaisrus, likviduojant elektros linijų ar vamzdynų avarijas negyvenamose vietovėse. Bet didžiausios tokių automobilių partijos neabejotinai keliaus užsakovams, nudažytos slepiamąja arba balta JT dalinių spalva ir su tentu virš metalinio kėbulo su atverčiamomis sėdynėmis…Jie vežios karius ir krovinius, buksyruos pabūklus ir raketas, ant jų važiuoklių montuos valdymo punktus, radiolokacines stotis ir dar daug kitos kariuomenėje naudojamos įrangos.

Tačiau specialios nekomercinės, o kalbant be užuolankų – karinės paskirties „mersedesų” gama „unimogais” neužsibaigia. „Daimler Chrysler” gamina ir parduoda keliolika įvairių klasių 4×4, 6×6 ir 8×8 tipo „mersedesų” daugelio pasaulio šalių ginkluotosioms pajėgoms. Būdingu jų visų bruožu yra artima civiliniams modeliams konstrukcija su standartine trumpa arba ilga ,,miegama” „Mercedes Benz” kabina virš variklio ir jų konstrukcijoje panaudotu dideliu skaičiumi agregatų iš masiškai gaminamų komercinių modelių. Varikliai, pavarų dėžės, varantieji tiltai – iš esmės tokie patys, kaip ir pas mus keliuose sutinkamų automobilių. Specialūs yra tik karinių „mersedesų” kėbulai, ratai, elektros sistemos ir įvairi specifinė įranga. Tai garantija, jog reikalui esant, kariškių automobilį galima bus atremontuoti bet kurioje „Mercedes Benz” sunkvežimius aptarnaujančioje dirbtuvėje.

Tačiau tokia plati unifikacija su komerciniais modeliai turi ir savų trūkumų. Šiandieninės karinės operacijos – tai dažniausia lokaliniai konfliktai, pusiau partizaninės konfliktuojančių šalių operacijos. Jų metu plačiai naudojamos minos, kurių įvairiose Žemės rutulio vietose šiandien slypi po žeme dešimtys milijonų. Ir kaip tik tokių lokalinių konfliktų patirtis parodė, jog automobiliai su kabina virš variklio yra mažiau saugūs, užvaživus ant minos. Sprogimas po priekiniu ratu suniokoja virš jo esančią kabiną. Ne veltui Čečėnijoje rusų kariuomenė stengiasi daugiau naudoti ilganosius „Ural”, nei „kamazus”, senuosius „GAZ-66″ keičia naujais variklio skyrių priekyje turinčiais GAZ „Sadko”. Tad to nepastebėti „Daimler Chrysler” konstruktoriai tiesiog negalėjo.

Pirmieji klasikinės komponuotės armijos automobilių prototipai pasirodė prieš penketą metų, bet oficialiai priešserijiniai pavyzdžiai buvo pristatyti tik pernai Budapešte. Savo išvaizda naujieji armijai skirti „mersedesai” niekuo nepanašūs į komercinius. Jie greičiau primena gerokai padidintus „unimogus” su pailgintu variklio skyriumi. Baziniu naujos šeimynos, kurią sudaro 4×4 ir 6×6 tipo skirtingo tonažo modeliai, yra dviašis „Mercedes Benz S 1828 A”, galintis pervežti iki 6 tonų krovinio. Kaip galima spręsti iš jo indekso, jis turi 280 AG dyzelį, o didžiausias leistinas svoris – 18 tonų. Automobilis sukonstruotas, atsižvelgiant į būtinybę transportuoti jį oru, geležinkeliu, laivais bei pravažiuoti sunkia bekele. Tačiau ir naujame automobilyje pagrindiniai agregatai – variklis, transmisijos agregatai, varantieji tiltai, pusiauelipsinės lingės – yra parinkti iš masinių komercinių automobilių gamos, kas ir toliau leis reikalui esant aptarnauti ir remontuoti karinius „mersedesus” visur, kur yra „Mrecedes Benz” dirbtuvės.

Kadangi koncerno įmonės Vokietijoje užimtos komercinių automobilių gamyba, planuojama karinių modelių gamybą organizuoti Vengrijoje, gamykloje „Raba”. Dalis automobilių netgi turės „Raba” emblemą.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *