Oranžiniai gigantai kaiminystėje (LT)

ORANŽINIAI GIGANTAI KAIMINYSTĖJE

Liucijus Suslavičius

Ne taip jau toliu nuo Vilniaus, Baltarusijos sostinės Minsko gatvėse, retkarčiais galima pamatyti naujutėlaičius ryškia oranžine spalva dažytus didžiulius ,,ilganosius” savivarčius. Pasisūpuodami ant gatvės nelygumų, jie rieda transporto sriaute lyg kokie ateiviai iš praeities. Juk prieš 50 metų Minske jau gamino 25 tonų darbui karjeruose ir statybose skirtus savivarčius MAZ-525. Tai, ką matome šiandien, tikrai primena tuos pirmuosius automobilius-gigantus, mat, ir senieji, ir niūdienos savivarčiai iš Baltarusijos sukurti pagal dabartiniu metu Europoje itin retai naudojamą klasikinę komponuotę su ilgu variklio skyriumi priešakyje. Savivarčiai MZKT-6525 ,,Volat” tuo iš karto ir skiriasi nuo statybose naudojamų daugiaašių ,,mazų”, ,,mersedesų”, ,,manų” ar toje pat Minsko ratinių vilkikų gamykloje MZKT išleidžiamų keturašių savivarčių, o archaiškieji ukrainiečių ,,krazai” yra mažesni. Juk, pavyzdžiui, į ,,volato” kabiną vairuotojui tenka lipti net 4 laipteliais! Pirmą kartą pademonstruotas 1998 metais, šis originalus automobilis nustebino ir specialistus, ir diletantus. Ar tai nebuvo žingsnis atgal, į penktąjį-šeštąjį dešimtmečius, kai visi tokios klasės sunkvežimiai (,,Volat” keliamoji galia – 21 tona) turėjo klasikinę komponuotę, buvo ilgi ir ,,nerangūs”?

MZKT konstruktoriai ryžtingai atmeta tokias prielaidas – triašis ,,6525″ užpildo nišą, kurioje jis dėl savo konstrukcijos ypatumų praktiškai neturi konkurentų. Vieninteliu su juo varžytis galinčiu savivarčiu yra čekų gaminamas ,,Tatra 163 Jamal”. Vieninteliu priekaištu galėtų būti ne pats racionaliausias automobilio ilgio išnaudojimas, bet taip sukomponavus automobilį, pasiekiamas tolygesnis svorio pasiskirstymas, saugesnė ir komfortiškesnė vairuotojo darbo vieta ir galimybė po variklio gaubtu įrengti kokį nori variklį – nuo paprasčiausios ,,šešiukės” iki didžiulio V-12. Kur kas patogiau variklį aptarnauti ir remontuoti. Gi triašio ,,6525″ apsisukimo spindulys toks pat, kaip keturašio ,,6515″ su kabina virš variklio, tik pirmasis kur kas geriau įveikia statybos aikštelių bekelę, nei antrasis. Ir viena iš svarbių sąlygų – tai visi šeši varantieji didelio skersmens žemo slėgio padangomis ,,Michelin XZL TL16.00R20 apauti savivarčio ratai. Slėgį padangose vairuotojas gali reguliuoti iš kabinos. Jei nepadeda slėgio sumažinimas, jis kaip ir bet kuriame kitame MZKT gali priverstinai užblokuoti visus transmisijoje esančius diferencialus ir priversti visus ratus suktis vienodai, nebuksuojant.

Rusijos rinkoje MZKT-6525 siūlomas su 15 litrų darbo tūrio 400AG/2500 aps/min. galios ,,Euro II” normas atitinkančiu turbodyzeliu JaMZ 7511 ir 9 laipsnių pavarų dėže JaMZ 202-01. Variklio sukimo momentas varantiesiems tiltams perduodamas per vienalaipsnę paskirstymo dėžę. Priekinis tiltas prie rėmo prijungtas pusiauelipsinėmis lingėmis, galinių tiltų vežimėlio pakaba – MZKT konstrukcijoms būdinga torsioninė, iš esmės neaptarnaujama ir nelūžtanti.

Plastmasinis variklio gaubtas pirmosios serijos (1998-2001m.) triašiuose sklandžiai sujungtas su erdvia triviete kabina, kurią gamina MAZ savo sunkvežimiams. Tik ji buvo modifikuota, atsižvelgiant į kitokį jos įrengimo būdą ir tai, kad po ja nėra variklio. Žinoma, komfortas joje negali būti lyginamas su ,,Volvo” ar ,,Mercedes Benz” kabinų komforto lygiu, tačiau triukšmas ir vibracijos joje mažesni jau vien dėl to, kad variklis ,,nukeliavo” į priekį.

Trašis ,,volatas” su kroviniu sveria 36 tonas, apkrova, tenkanti galiniams tiltams – po 13,0 tonos, jo matmenys irgi neviršija leistinų (9210x2500x3225 mm), todėl šis 80 km/h greitį išvystantis visureigis be apribojimų gali būti eksploatuojamas bendrojo naudojimo keliuose, ir tai yra dar vienas argumentas jo naudai.

2002-siais pasirodė nauja modifikacija MZKT-65251 – kiek modernizuotas modelis su originalia pačioje MZKT sukurta ir gaminama stiklaplasčio kabina, dar erdvesne ir labiau tinkančia prie savivarčio gabaritų. Tai motyvuotas sprendimas – nedideliais kiekiais 9po1-2 per m4nes50 gaminamam automobiliui galima naudoti specialiai jam sukurtą kabiną, o ne perdirbinėti serijinę. Juolab kad MZKT jau daug metų gamina stiklaplasčio kabinas daugiaašiams raketnešiams ir neblogai įvaldė specifinę jų gamybos technologiją.

Reikia pasakyti, jog gamyklos, sukurtos specialiai galingiems ratiniams vilkikams ir raketų paleidimo įtaisų važiuoklėms gaminti, perėjimas prie kitokius reikalavimus autotechnikai keliančio civilinio sektoriaus naudojamos produkcijos nebuvo paprastas. Tik nuo 1991 metų, pradėjusi veikti kaip atskira įmonė, MZKT ,,atsisuko veidu” į civilinį sunkiųjų automobilių rinkos sektorių ir ėmė gaminti ne tik visureigius, bet ir paprastesnės konstrukcijos bei mažesnių gabaritų techniką statyboms – keturašius savivarčius MZKT-6515 ir MZKT-75165, važiuokles gaisrininkų automobiliams ir galingiems autokranams su kabina virš variklio. Beje, tada atsirado ir prekybinė MZKT gaminamų automobilių markė – ,,Volat” (,,Stipruolis”). Triašis klasikinės komponuotės automobilis praplėtė civiliam sektoriui skirtos produkcijos gamą bei užpildė iki tol tuščią ,,nišą” – mažesnių matmenų ir ašių apkrovimo dėka jis gali važinėti keliais, netapdamas kliuviniu kitiems eismo dalyviams. O 6×6 tipo važiuoklė leidžia jam dirbti tokiomis sunkiomis sąlygomis, kur beviltiškai stringa ir ,,krazai”, ir Vakarų firmų pagaminti statybiniai savivarčiai, net ir tie, kurie turi 8×8 tipo važiuoklę. Žodžiu, tai labai specifinis automobilis, kurio ,,talentai” atsiskleidžia ir kurį apsimoka naudoti tik tada, kai nėra kelių. Tipišku pavyzdžiu būtų naftos verslovėms skirti automobiliai. Pasirodžius pirmiesiems ,,6525″, nauja važiuokle susidomėjo specialiosios technikos gamintojai. Gomelio gamybinis susivienijimas ,,Seismotechnika” ant jų pagamino unikalius savaeigius seisminių signalų generavimo įtaisus. Po ,,Volat” rėmu pakabinta masyvi plieno plokštė, o vietoje kėbulo sumontuotas atskiro dyzelio varomas hidrosiurblys ir vertikalus hidrocilindras. Trijų kvadratinių metrų dydžio plokštė nuleidžiama ant grunto paviršiaus, hidrocilindras ima tankiai ,,pulsuoti” ir 30 tonų jėga trankyti plokšte žemės paviršių. Sukeliama tokia stipri vibracija, kad 10-15 metrų atstumu nuo veikiančio agregato žmogus neišsilaiko ant kojų! Trys tokie automobiliai, sustatyti trikampiu kelių kilometrų atstumu vienas nuo kito, drebina gruntą, o specialūs prietaisai registruoja nuo 8-10 kilometrų gylyje esančių Žemės plutos sluoksnių atsispindinčius signalus, pagal kuriuos galima spręsti, kas gi slypi gelmėse- naftos, dujų, rūdos ar anglies klodai, kokios uolenos juos dengia iš viršaus. Nors vienas toks savaeigis įtaisas kainuoja maždaug milijoną litų, jie atsiperka labai greitai, jei lyginti su išlaidomis tiriamiesiems gręžiniams. Seisminių signalų generavimo įtaisus bei 2002-siais pradėtus gaminti ant visur pravažiuojančių MZKT-65251 naftos gręžinių technologinio aptarnavimo automobilius perka Rusijos naftos koncernai. Jie, beje, užsisako modifikacijas su vokiškais dyzeliais ,,Deutz”, automatinėmis pavarų dėžėmis

,,Allison”. Taip patikimiau…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *