„Super Single” jau serijoje
Liucijus Suslavičius
Tai apie ką pastaraisiais metais buvo nuolatos kalbama, jau tapo realybe – „Daimler Chrysler” pradėjo ant konvejerio komplektuoti naujos kartos magistralinius vilkikus „Actros” superplačiomis padangomis „Bridgestone” 495/45R 22,5 „Greatec Mega Drive”, kurios ant varančiojo tilto pakeitė iki tol naudotus sudvejintus ratus su 315/70R 22,5 padangomis. Tai antras atvejis pasaulyje, kai magistraliniai vilkikai jau gamykloje „apmaunami” taip vadinamomis „super single” padangomis. Pirmuoju kiek anksčiau tapo JAV gaminamas triašis „Freightliner Coronado”, kuriam naudojamos 495/45R 22,5 dydžio padangos „Michelin X One”.
Išsiaiškinkime, kas yra „Super Single”. Anglų kalbos žodynas sako, jog „single” – tai „vienas”, „vientisas”, „vienišas”. Taigi „super single” galėtume išversti kaip „super vieną” ar „supervientisą”. Kadangi kalbėsime apie padangas, tai „super single” – superpadanga, viena atstojanti kelias. Šis pavadinimas atsirado lyg ir savaime, kai prieš keliolika metų panašios plačiaprofilės padangos buvo imtos naudoti puspriekabėse vietoje tada įprastų suporintų. Vairuotojai jas praminė „super single”, šis pavadinimas prigijo ir paplito. Šiandien įprasta puspriekabė ar priekaba dažniausiai rieda tik ant plačių viengubų padangų, pagerėjo puspriekabės stabilumas kelyje, sumažėjo jos aukštis, vairuotojui paprasčiau kontroliuoti padangų būklę, oro slėgį jose – žodžiu, naujas padangų tipas, lyginant su anksčiau naudotomis, gali pasigirti daugybe privalumu, o aukštesnę kainą atsveria ilgesnė rida. Vėliau plačiaprofiles padangas imta naudoti ir ant magistralinių vilkikų priekinės ašies ratų.
Reikia pastebėti, kad magistraliniuose autotraukiniuose naudojamos padangos iš esmės skiriasi nuo tų gerai žinomų plačiaprofilių padangų, kuriomis komplektuojami didelio pravažumo sunkvežimiai. Visureigių padangos – minkštais šonais, žemo slėgio, itin elastingos, skirtos važiuoti palyginti nedideliu greičiu. Vilkikams reikia visai kitko – didelio leistino greičio, didelės keliamosios galios, kuo mažesnio pasipriešinimo riedėjimui, ir , aišku, ilgaamžiškumo. Be to, viena, kad ir plati padanga, panaudota vietoje įprastų dviejų, sveria mažiau. Beje, dėl to sumažėja neamortizuota masė, o tai ilgainiui teigiamai atsiliepia amortizatorių ir kitų pakabos elementų ilgaamžiškumui.
Panagrinėkime jau minėtą „Bridgestone Greatec Mega Drive”. Gamintojai nurodo, jog padangos karkasas susideda iš šešių plieninio kordo sluoksnių. Du viršutiniai, dėl kurių eksploatuojant sumažėja padangos dilimas, yra skirtingo, vadinamojo „Waved Belt”, tipo.
„Bridgestone GMD” padangos kontakto su kelio danga plotas 17,5 cm² didesnis nei dviejų standartinių, o su naujais diskais dvi „super single” sveria 110 kg mažiau nei keturi standartiniai ratai su padangomis. Yra ir dar vienas teigiamas momentas – šiek tiek sumažėjo vilkiko polinkis važiuojant svyruoti į šonus. Kitas padangų gamintojas – „Michelin”, be to, teigia, jog naudojant „Super Single”, vilkiko degalų sąnaudos sumažėja iki 4 %, jam pritaria „Daimler Chrysler”, minėdamas degalų ekonomiją nuo trijų iki penkių procentų.
Visgi „Super Single” naudojimas suteikia ne vien privalumus. Visų pirma, arti 100 kilogramų sveriantį ratą su „Super Single” padanga vairuotojas vienas pats ne tik kad nepakeis – jis jo paprasčiausiai nepakels. Tad kelyje turėdamas problemų, jis turės kviestis techninę pagalbą.
Eismo saugumo požiūriu, viena padanga vietoje dviejų tampa problema– jai sprogus, autotraukinys gali tapti nevaldomas. Todėl einama dviem keliais – „Super Single” padangos montuojamos tik vilkikams, turintiems elektroninę stabilumo programą ESP, kuri padeda vairuotojui suvaldyti į šoną slysti ėmusį autotraukinį. Antra, kai kurių modelių padangos komplektuojamos avarinio riedėjimo sistema – viduje sumontuota ir pripūsta mažesnio skersmens „atraminė padanga”. Būtent tokios yra „Bridgestone” padangos. Kiti gamintojai, remdamiesi didele padangų sprogimo priežasčių tyrimo statistika teigia, jog 85 % visų padangų sprogimo atvejų galima išvengti, palaikant jose nustatytą oro slėgį. Taip mano, pavyzdžiui, koncernas „Continental”, sukūręs „HDLR1″ modelio „Super Single” kategorijos padangas vilkikams, bei „Michelin” specialistai. Jie turi neblogą pavyzdį, kad viengubos padangos ant galinių ratų nėra taip jau labai pavojingos – Prancūzijoje keli dešimtmečiai eksploatuojami vidutinės klasės autobusai, tiek priekyje, tiek gale turintys identiškas pavienes padangas. Vienas kitas toks „Renault” bei „Saviem” markės autobusas važinėja Lietuvoje ir problemų dėl padangų iki šiol lyg ir neturėjo.
Juk jau egzistuoja kelios elektroninės oro slėgio padangose kontrolės sistemos. Pavyzdžiui, britų firma „Smar-Tire” 2003 metų Frankfurto parodoje pademonstravo naują originalią slėgio padangose kontrolės sistemą. Jos davikliai reguliariai matuoja padangų temperatūrą bei slėgį jose ir radijo bangomis perduoda duomenis į prietaisų skydelyje įrengtą prietaisą. Daviklis – siųstuvas montuojamas rate. Standartinis variantas turi optinę ir garsinę signalizaciją, o jei užsakomas dar ir displėjus, tai duomenys pateikiami jame, kartu informuojant, kurio rato padangos slėgis rodomas. Prietaisas gali vienu metu kontroliuoti dvidešimties padangų būklę. Kol kas sistema pritaikyta iki 5 barų slėgio padangoms, bet neabejotinai dar pasirodys variantas, tinkantis sunkiasvoriams autotraukiniams. Žinomas ašių gamintojas „Meritor” sukūrė automatiškai veikiančią oro slėgio puspriekabės padangose palaikymo sistemą. Orą į ją tiekia pneumatinės pakabos resiveris, kuriame oro atsargas slėgiui krentant papildo oro siurblys. Į rato stebules atvesti oro sistemos vamzdeliai, oro padavimą reguliuoja elektronikos valdomi vožtuvai. Jei padanga nuolat praranda slėgį ir automatika nesugeba jo palaikyti, tada puspriekabės šone ima blyksėti signalinė lemputė, kurią vairuotojas mato šoninio vaizdo veidrodėlyje. Jau 2002-aisiais „Meritor” šią slėgio kontrolės sistemą pradėjo montuoti į visas savo gaminamas važiuokles, taip pat tiekia ją kaip papildomą įrangą senesnio modelio važiuoklėms papildomai komplektuoti. Nėra abejonių, jog šią jau gaminamą sistemą galima pritaikyti ir vilkiko ratams. “Daimler Chrysler” bei MAN patys sukūrė elektronines slėgio padangose kontrolės sistemas, kurios įspėja vairuotoją, kad slėgis padangoje nukrito žemiau leistino. Kiek sudėtingesnis jų variantas netgi gali sustabdyti autotraukinį tuo atveju, kai slėgis padangoje nukrenta žemiau 1,5 baro. Nors tokia sistema tiekiama už papildomą mokestį, ji suteikia ir papildomų privalumų – vairuotojas slėgį visose padangose gali patikrinti, neišlipdamas iš kabinos.
Kaip ten bebūtų, „super single” skinasi kelią į rinką. Šiais metais savąjį jų variantą įsisavino koncernas „GOODYEAR”. Teigiama, kad jo gaminamos 495/45r22,5 dydžio padangos pasipriešinimas riedėjimui 17 procentų mažesnis, nei dviejų standartinių padangų, o jos leidžiama apkrova net 260 kilogramų didesnė, nei dviejų standartinių. Neblogai, tiesa? Vokiečiai jau paskaičiavo, jog dvi „super single” kainuoja tiek pat, kiek ir keturios standartinės, tačiau eksploatuoti jas ekonomiškiau – esant metinei ridai 200 tūkstančių kilometrų, dėka geresnės oro slėgio kontrolės sutaupomi 205 eurai, ilgesnis vidutinis padangų tarnavimo laikas įvertintas 360 eurų, o dėl sumažėjusio pasipriešinimo riedėjimui (mažesnės degalų sąnaudos) vežėjas sutaupo 900 eurų. O tai ne taip jau ir mažai. Galu gale, jei pasirodys, kad eksploatuoti taip „apautą” vilkiką neapsimoka, nesunku vietoje „super single” sumontuoti standartinius sudvejintus ratus.
Nuotraukos – gamintojų.