KARINIŲ KROVINIŲ TRANSPORTAVIMO SISTEMOS
Liucijus Suslavičius
Geras ir savalaikis kariuomenės dalinių aprūpinimas amunicija, degalais, maistu bei kitokiais kasdien reikalingais reikmenimis yra vienas svarbiausių veiksnių, nulemiančių pasirengimą kovai, o neretai – ir pergalę. Senuose dokumentinių filmų kadruose matome šimtus kareivių, perkraunančių iš vagonų į sunkvežimius šaudmenis arba su artilerijos sviediniais rankose lėtai brendančius neišvažiuojamais Rusijos purvynais, negailestingai talžomus vos paeinančius nešuliais apkrautus arklius, bekele traktorių velkamus sunkvežimius. Dvidešimt pirmo amžiaus armijų poreikių tokiais metodais nepatenkinsi – reikalingos moderniausios krovinių gabenimo technologijos.
Šiandiena armijų užnugario tarnybos, sprendžiančios didžiulio žmonių ir technikos kiekio aprūpinimą amuniciją, maistu, degalais, atsarginėmis dalimis ir t.t., susiduria su tomis pat problemomis, kaip ir civilinėje sferoje veikiančios prekybos ir transporto firmos. Tad nenuostabu, kad kariškiai perėmė tai, kas pasiteisino ir buvo smulkmeniškai ištobulinta civilinio transporto sferoje, o būtent krovinių pervežimą ant standartizuotų padėklų specialia pakrovimo įranga aprūpintais automobiliais, sugebančiais nenaudojant kitų kėlimo mechanizmų, bet kurioje vietoje per labai trumpą laiką pakrauti (tiksliau – užsikelti) ir, nuvežus į paskyrimo vietą, iškrauti krovinį. Armijos sandėliuose dalis ginkluotės, amunicijos, maisto ir medikamentų atsargų saugoma, iš anksto sukrovus juos ant standartinių padėklų. Pagal pirmąjį signalą transporto padalinių vairuotojai juos pasikrauna, pristato į paskyrimo vietas ir, nuleidę ant žemės, grįžta į sandėlius sekančios krovinių partijos. Pakrovimo-nuleidimo operacija trunka kelias minutes, ją atlieka automobilio vairuotojas, todėl automobilis neprastovi, bei reikalo nedemaskuoja kovinių pozicijų, galų gale, padėklas net su kroviniu yra žymiai mažesnis, nei automobilis ir jį lengviau užmaskuoti .Taip kariškiai, anksčiau logistikos problemas sprendę didindami automobilių ir juos pakraunančių karių skaičių, įžengė į pažangiausios transportavimo technologijos amžių, sukūrė ir naudoja specialias transportavimo sistemas.
Viena iš pirmųjų – JAV kariuomenėje naudojama (ir jau keliuose kariniuose konfliktuose praktiškai patikrinta) PLS (Paletized Load System – paletizuota pakrovimo sistema), kada kroviniai – nesvarbu, ar šaudmenų dėžės, ar konservai, ar tankų atsarginės dalys – sukraunami ant standartinių padėklų, pritaikytų gabenti įvairiomis transporto priemonėmis (lėktuvais, traukiniais, automobiliai) bei perkrauti iš vienos į kitą, panaudojant mažagabaritinius kėlimo mechanizmus.
Bene svarbiausiu PLS elementu yra specialūs didelio pravažumo autotraukiniai, kuriuos nuo 1990 metų JAV armijai tiekia firma „Oshkosh”. JAV karinėse pajėgose standartizuoti kaip M1074/M1076, jie susideda iš penkiaašio 10×10 tipo sunkvežimio ir triašės priekabos, kurių kiekvienas gali vežti po 16.5 tonos krovinio. Sunkvežimis M1074 yra unifikuotas su 1981 metais pradėtu gaminti dešimttoniu 8×8 tipo taktinės paskirties sunkvežimiu M977 HEMTT ir tankovežiu M1070 HET. Autotraukinio ilgis 18,936 m, didžiausias leistinas svoris – 62.4 tonos, maksimalus greitis gerame kelyje – 91 km/h.
Sunkvežimio kabina – dvivietė, pastumta toli į priekį, nes už jos, virš priekinių vairuojamųjų tiltų sumontuotas 500 AG V-8 tipo 12 litrų dvitaktis dyzelinis variklis su turbopripūtimu ir tarpiniu oro aušinimu bei didžiulis horizontalus radiatorius. Šalia variklio – atsarginis ratas. Variklis per penkialaipsnę automatinę pavarų dėžę ir dvilaipsnį reduktorių varo visus 5 tiltus. Beje, manevringumui padidinti vairuojami ne tik abiejų priekinių, bet ir galinio penktojo tilto ratai. Autotraukinys apsisuka 36,5 m skersmens rate, be papildomos įrangos įveikia 1,2 m gylio brastą. Pakaba – „Hedrickson” tipo, su išilginiais tiltus jungiančiais balansyrais. Kad automobilis be problemų važiuotų smėlynais, klampiomis vietomis, per sniegą, jis aprūpintas centralizuota oro slėgio 16.00R20 dydžio padangose reguliavimo sistema. Papildomai automobilio pravažumą didina varančiųjų tiltų bei tarpašinių diferencialų transmisijoje blokavimas.
O dabar apie tai, kas svarbiausia šiame įspūdingai atrodančiame automobilyje – krovinių pakrovimo sistemas. Jų yra dvi – už variklio skersai automobilio sumontuotas hidraulinis sulankstomas kranas, galintis pakelti 1770 kg, esant 6,7 m.ilgio strėlei ir 2450 kg, kai strėlės ilgis 5,0 m. Bet didžiąją automobilio ilgio dalį užima antroji „Multilift MkV” tipo kėbulo nukėlimo hidraulinė sistema. Jos kablys per vieną (!) minutę užtempia ant automobilio arba nuleidžia nuo jo ant žemės atvirą krovinių platformą su ant jos sukrautais padėklais ar konteineriais. Dar lygiai 4 minučių prireikia, kad apsisukti, privažiuoti prie priekabos ir iškrauti ar pakrauti ir ją. Jei reikia, hidrauliniu kranu galima nuo platformos nuimti bet kurį padėklą ir perkelti jį į kitą transporto priemonę ar tiesiog padėti ant žemės. Ir visą šį darbą atlieka du žmonės! Beje, sistema „Multilift” pritaikyta standartinių jūrinių 20 pėdų konteineriams pakrauti ir gabenti, tad autotraukinys gali būti naudojamas tokiuose konteineriuose sumontuotos įrangos, pvz., vandens valymo įrengimų, medicinos pagalbos punktų ir pan. pervežimui. Taigi, PLS iš esmės pakeičia krovinių gabenimo kovinių operacijų metu technologiją. Amerikiečiai, kaip žinia, praktiški žmonės, be reikalo pinigų nešvaisto. Yra paskaičiuota, jog pakeitus standartinius armijos sunkvežimius naujais „Oshkosh M 1074″, kurių užsakyta 2626 vienetai, per jų eksploatacijos laiką bus sutaupyta maždaug 600 milijonų dolerių. Praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje analogišką projektą, pavadintą DROPS (Demountable Rack Offloading and Pick-up System) pradėjo įgyvendinti Didžioji Britanija.
Sistemos DROPS pagrindas – 1500 vidutinio ir 400 didelio pravažumo sunkiųjų 8×6 tipo karinių sunkvežimių, aprūpintų hidrauline padėklų ir konteinerių užkėlimo ant automobilio važiuoklės sistema „Multilift” bei 9000 standartizuotų platformų – padėklų, ant kurių galima sukrauti iki 15 tonų krovinių. Atskirų DROPS sistemos elementų kūrimas prasidėjo 1983 metais, konkurse dalyvavo tik britų firmos, kadangi tai buvo su šalies gynyba susijęs projektas. Sunkvežimius jai konstravo „Foden” ir „Scammel”, 15 tonų keliamosios galios priekabas – „King Trailers”, platformas – padėklus – „Marschalls”, o „Multilift” tipo pakėlimo mechanizmus pagal suomių licenziją pagamino firma „Boughton”. Vien automobiliai atsėjo Didžiosios Britanijos iždui 200 milijonų svarų sterlingų.
Vidutinio pravažumo automobilis – aštuonratis „Scammel S 26″ su šešiais varomais ir keturiais vairuojamais ratais. Jis skirtas važiuoti gruntkeliais ir raižyta vietove, kai gruntas palyginti gerai atlaiko automobilį. Po komfortiška triviete atverčiama į priekį kabina – 6 cilindrų turbodyzelis su tarpiniu oro aušinimu „Rolls Royce Eagle 350 Mk III”. Jo darbinis tūris – 12170 cm³, galingumas – 340 AG/2100 aps/min. Pavarų dėžė – penkių laipsnių automatinė Allison HT 750. Iš vienalaipsnės paskirstymo dėžės kardaniniais velenais sukimo momentas perduodamas pirmajam trečiajam ir ketvirtajam tiltams. Padangos –plačiaprofilės, žemo slėgio 18.00 R 22.5 dydžio. Kai „Scammel S 26″ velka dviašę priekabą (kurią pats pakrauna ir iškrauna), tada bendras autotraukinio svoris pasiekia 50 tonų, o naudingas krovinys – 30 tonų. Didelis – 9.2 m ilgio, 2.5 m pločio ir 3.5 m maksimalaus aukščio – automobilis gali geru keliu įsibėgėti iki 75 km/h ir su bakuose esančiu degalų kiekiu nuvažiuoti 500 kilometrų.
Didelio pravažumo armijos sunkvežimis „Foden” turi praktiškai tuos pačius matmenis, bet šiek tiek skiriasi konstrukcija. Jį varo 333 AG/1950 aps/min išvystąs turbodyzelis „Rolls Royce 34OLi” išvystantis didesnį sukimo momentą (146.7 kgm/12650 aps/min) prie mažesnių alkūninio veleno sūkių, be to už automatinės pavarų dėžės” Allison HT 750″ konstruktoriai sumontavo dvilaipsnį demultiplikatorių „GKN-Kirkstall”, tad suprantama, jog „fodenas” geriau įveikia sunkiai pravažiuojamus ruožus, nei „skemelas”.
Automobiliai pritaikyti darbui temperatūrų diapazone nuo -32º C iki + 52º C, įveikia 0,75 m gylio brastą (su papildoma įranga – net 1,5 m ), gali sustoję vėl pajudėti 25º įkalnėje. Tai labai solidūs aštuonračiai, pagaminti laikantis geriausių britų pramonės tradicijų ir varomi, kaip matote, ne kokių nors ten eilinių „Perkins” ar „Gardner” motorų, o pačios „Rolls Royce” gaminių!
Be standartinių padėklų, sistemos DROPS automobiliai gali pasikrauti ir vežti bet kurį armijoje ar civiliniame gyvenime naudojamą jūrinį konteinerį, cisternas, šturmo tiltų elementus ir pan., jei tik krovinio svoris neviršija 17 tonų.
1991 metais ši moderni karinių krovinių transportavimo sistema buvo išbandyta karo Persų įlankos rajone sąlygomis ir pasirodė kuo puikiausiai. Šiandien analogiškas paletizuotų krovinių transportavimo sistemas jau sukūrė ir naudoja daugelio Vakarų Europos valstybių armijos. Jų visų principas toks pat, kaip PLS ar DROPS, tik naudojamos kitos, savos gamybos važiuoklės. Kaip jau rašėme anksčiau, netrukus prie tokias sistemas eksploatuojančių karinių pajėgų prisijungs ir Lietuvos kariuomenė – jos užsakyti sunkvežimiai SISU kaip tik turės analogišką pakrovimo- iškrovimo sistemą su „Multilift” kėlimo įranga.