Phileas 2 (LT)

SISTEMA “PHILEAS” – ANTRAS DUBLIS

2006 metų lapkričio 18 diena Prancūzijoje Douai miesto gyventojams buvo ypatinga –pradėta naujos visuomeninio transporto sistemos “Phileas” eksploatacija. Taip 200 tūkstančių gyventojų turintis Douai tapo antruoju miestu Europoje po Eindhoveno (Olandija), kuriame “Phileas” buvo realiai įdiegta ir pradėjo vežioti keleivius. Olandijos firma APTS prancūzams pagamino 12 mašinų – 10 dviejų sekcijų 18 metrų ilgio, dvi – trijų sekcijų ir 24 metrų ilgio. Jos važinės 12 kilometrų ilgio maršrute, aptarnaujančiame maždaug 70 tūkstančių miesto gyventojų turinčiame miesto rajone. Sustojimai išdėstyti maždaug kas 400 metrų, jų maršrute įrengta dvidešimt vienas.

Bet “grįžkime prie ištakų” – šiuolaikinės visuomeninio transporto sistemos, pavadintos žinomo Žiulio Verno romano “Aplink pasaulį per 80 dienų” herojaus Phileaso Fogo vardu. Jos kūrimas prasidėjo dar 1998 metais, o eksploatuoti ji pradėta Eindhovene tik 2005 metais. “Phileas” apjungia savyje tramvajaus ir autobuso privalumus, papildytus automatinio valdymo galimybe. Sistemoje naudojamos dviejų arba trijų sekcijų “autotramvajumi” pavadintos mašinos turi originalaus dizaino žemagrindį laikantįjį kėbulą, prie kurio tvirtinami pavaros ir važiuoklės su nepriklausoma visų ratų pakaba agregatai. Gamtines dujas naudojantis vidaus degimo variklis, sumontuotas galinėje sekcijoje, suka elektros generatorių, o šis tiekia srovę visų ratų stebulėse įrengtiems asinchroniniams elektros varikliams. Visi “autotramvajaus” ratai vairuojami, jie gali pasisukti tiek į skirtingas puses, tiek vienu metu į vieną pusę, ir tada “Phileas” juda kaip krabas – šonu, ir be problemų “prisišvartuoja” prie sustojimo aikštelės perono ir lygiai taip pat sklandžiai pasitraukia nuo jos. Trijų sekcijų modifikacija gal netgi rangytis kaip raidė “S”! Tačiau esminiu “Phileas” skirtumas nuo kitų šiandien eksploatuojamų transporto priemonių yra jo valdymo sistema. “Phileas” gali važiuoti gatve transporto sraute, tačiau tada jo privalumai ne itin išryškės. Todėl Eindhovene ir mieste – palydove Veldhovene “autotramvajaus” maršrutams išskyrė atskiras eismo juostas. Jose kas trys metrai juostos viduryje įmontuojami nedideli magnetai, kurių išdėstymas fiksuojamas kompiuteriname trasos žemėlapyje, įvestame į mašinos valdančiojo kompiuterio atmintį.Važiuojant kompiuteris nuolatos pasitikrina, kurioje trasos vietoje yra mašina. Ratuose sumontuoti davikliai matuoja ratų apsisukimus ir jų pasukimo kampą, mažiausi nukrypimai nuo programos nedelsiant koreguojami. Toks kompiuterizuotas valdymas leidžia “Phileas” idealiai – 5 centimetrų tikslumu – sustoti sustojime. Galimi trys “Phileas” valdymo būdai. Pirmasis – mašiną kaip ir bet kokį autobusą vairu ir stabdžiais valdo vairuotojas, sėdintis priekyje per vidurį. Šis būdas naudotinas, kai reikia apvažiuoti kliūtis trasoje, nukrypti nuo maršruto su magnetais dangoje ir kitais nenumatytais atvejais. Antrasis – vairuotojas sėdi kabinoje, tačiau į mašinos valdymą nesikiša, “Phileas” sąstatas važiuoja valdomas kompiuterio pagal įvestą programą, “pasitikrindamas” pagal dangoje esančius magnetus. Trečiasis – visiškai automatinis, kai “autotramvajus” su keleiviais juda maršrutu ir sustoja sustojimuose valdomas vien kompiuterio, o vairuotojo iš viso nėra kabinoje. Tai idealus variantas, kurį, deja, galima realizuoti tik atskirtose nuo transporto ir pėsčiųjų trasose. Sistemos “Phileas” pranašumai – ji palyginti tyli (pneumatinių ratų privalumas!), ekologiška, labai lanksti, nes nepriklausoma nuo išorinio maitinimo šaltinio, jai nereikia nei bėgių, nei laidų virš gatvės, todėl statant sistema “Phileas” keliolika kartu pigesnė už tramvajų, o vis tiek perveža iki 205 keleivių viename sąstate.

Transporto sistemos “Phileas” mašinos, šiemet pagamintos prancūzams, kiek skiriasi nuo tų, kurios eksploatuojamos Olandijoje. Tai atsispindi net pavadinime – Douai gatvėmis važinėja “Phileas Eveole”. O techniškai nuo pirmosios kartos mašinų “Eveole” skiriasi visų pirma tuo, kad jis turi dvigubą hibridinę pavaros sistemą, kurią sukūrė JAV koncernas GMC ir transmisijų gamintojas “Allison”. Jei pirmajame “Phileas” modelyje, kaip jau minėta, vidaus degimo variklis suka generatorių, maitinantį visuose daugiasekcijinio autobuso ratuose esančius elektromotorus, tai “Eveole” viskas vyksta kiek kitaip. Ekologiškai švarus dyzelinis variklis suka galinės sekcijos tilto ratus, kaip tai būna bet kuriame miesto autobuse. Tačiau kaip ir pirmos kartos modelyje, prancūziškasis variantas turi talpių akumuliatorių baterijų bloką bei kiekvieno (išskyrus minėtą galinį varantįjį tiltą) rato stebulėje sumontuotą pavaros elektromotorą. Jie įsijungia ir suka ratus, kai mašina greitėja, ir ima dirbti generatoriaus režimu, kai vairuotojas atleidžia akseleratorių ar paspaudžia stabdžio pedalą. Tada jų gaminama elektros energija pakrauna mašinos akumuliatorių baterijų bloką. Na, pasikeitus mechaninei daliai, gamintojai nepatingėjo “pridėti ranką” ir prie “Phileas Eveole” išorės bei vidaus interjero. Kad reikalui esant, keleivių stoteles galima būtų įrengti ne tik dešinėje gatvės pusėje, bet, pavyzdžiui, kaip tai daroma tramvajų maršrutuose, ir gatvės viduryje, “Eveole” turi duris abiejose kėbulo pusėse. Tai dar labiau išplečia jo panaudojimo galimybes.

Vykusi kol kas vis dar futuristine atrodanti transporto priemonės konstrukcija sudomino ne tik europiečius. Olandai vėl gamina partiją “Phileas” sistemos mašinų, šį kartą užsakovams iš Pietų Korėjos. O gal tokios mašinos neblogai tiktų ir Lietuvos miestuose – juk sistemos įrengimas Eindhovene kainavo tik 105 milijonus eurų, kas visai nedaug, kai prisimeni planuojamo Vilniuje statyti tramvajaus kainą…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *