Pjezoelementai įpurškimo sistemose (LT)

Pjezoelementai degalų įpurškimo sistemose

Preciziškiausia ir techniškai sudėtingiausia kiekvieno dyzelinio variklio dalimi yra jo degalų įpurškimo sistema. Siurbliai, purkštukai ir kitos sistemų dalys gaminami iš itin kokybiško metalo aukščiausio tikslumo staklėmis. Dabar grynai mechanines įpurškimo sistemas keičia sudėtingesnės, kuriose degalų įpurškimo procesą ima valdyti elektronika, nustatanti optimaliausią įpurškimo momentą ir degalų kiekį.

,,Common Rail” tipo degalų įpurškimo sistemos, kuriose dyzelinas į purkštuką paduodamas ne iš aukšto slėgio siurblio, o iš bendro visai sistemai aukšto – iki 1600 barų – slėgio paskirstomojo degalų rezervuaro, pakeitė reikalavimus paties purkštuko elementams. Vietoje mechaninio atsparumo į pirmą planą iškilo purkštuko angą uždarančios adatos valdymo problema. Dabar standartiniu ,,Common Rail” tipo sistemose yra purkštukas su elektromagneto kilnojama adata. Tačiau Hanoverio technikos universiteto mokslininkai šiuo metu atlieka sėkmingus eksperimentus su pjezoelementą adatos valdymui turinčiu purkštuku. Jų nuomone, jau dabar galima teigti, jog pjezoelementų panaudojimas atveria nepaprastai dideles galimybes toliau optimizuoti degalų įpurškimo procesą, panaudojant elektroniką. Kaip žinia, pjezoelementai turi savybę elektros impulsui veikiant, keisti savo ilgį viena kryptimi. Štai šią jų savybę ir nutarė panaudoti vokiečių mokslininkai…purkštuko adatos valdymui.

Pjezoelementas (arba pjezoaktyvatorius, kaip jį šiuo atveju vadina vokiečiai) tiesiogiai sujungtas su purkštuko adata. Sistema veikia taip – suslėgti paskirstomajame rezervuare degalai per purkštuką paduodami į degimo kamerą. Reikiamu momentu, kurį nustato mikroprocesorius, valdantis variklio darbą, pjezoaktyvatorius gauna signalą – srovės impulsą, išsiplečia ir pastumia adatą, uždarydamas degalų padavimo kanalą. Įpurškimas nutrūksta ir vėl atsinaujina, iš valdymo modulio ateinančiam impulsui nutrūkus (pjezoaktyvatorius sutrumpėja, degalų slėgis pakelia adatą). Degalų padavimo į purkštuką angos atidarymo ir uždarymo greitis priklauso tik nuo to, kiek trunka pjezoelemento pailgėjimas ir susitraukimas. Pagrindiniai ,,Common Rail” sistemos mazgai – siurblys, paskirstomasis rezervuaras, vamzdeliai – naudojami standartiniai, naujas yra purkštukas su pjezoaktyvatoriumi ir specialiu mikroprocesoriaus siunčiamo elektrinio valdymo signalo stiprintuvu bei variklio darbo kontrolės programa. Purkštukas su pjezoaktyvatoriumi yra ne tik greišiau ir tiksliau dirbantis, jis dar ir trečdaliu trumpesnis už elektromagnetinį.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *