Pobieda Rostropoviciui (LT)

,,POBIEDA” MAESTRO ROSTROPOVIČIUI

L.Suslavičius

Garsusis Rusijos muzikantas ir dirigentas Mstislavas Rostropovičius jau daug metų pastoviai gyvena užsienyje, tačiau turi ir vilą Pamaskvėje. Viloje – garažas, kuriame prieš kelias savaites atsirado šviežiais dažais blizganti lyg vakar nuo gamyklos GAZ konvejerio nuriedėjusi ,,Pobieda”. Šį paskutinės ,,pobiedų” serijos 1958 metų laidos automobilį į maestro vilos garažą atgabeno Nižnij Novgorodo automobilių gamyklos atstovai po keliolika mėnesių trukusios restauracijos. M.Rostropovičius šį automobilį nusipirko dar keletą metų atgal, kaip jis sako,dėl dviejų priežasčių – viena, tokiu automobiliu daug metų važinėjo jo draugas kompozitorius S. Prokofjevas, antra,automobilio pavadinimas jam asocijuojasi su pergale prieš fašistinę Vokietiją diena, o jė maestro visada švenčia.

Kadangi muzikantas pats sutvarkyti gerokai sudėvėtą ,,pobiedą” negalėjo, jis susitarė su gamyklos GAZ vadovais, kad automobilį pagaminusi įmonė jį ir atremontuos. Veteranas buvo atgabentas į GAZ eksperimentinį cechą, išardytas ,,iki paskutinio varžtelio” ir specialistai ėmėsi darbo. Jie pakeitė daug sudėvėtų dalių naujomis, išlikusiomis sandėliuose arba pagamintomis naujai pagal originalius brėžinius, iš naujo apmušė saloną. GAZ’e buvo pasistengta, kad ,,Pobieda” būtų užbaigta M.Rostropovičiaus 75 – mečiui ir paskubėjo pristatyti ją Pamaskvės vilon. Ir, kaip pasirodė, be reikalo – garsusis muzikantas pats atvyko į Nižnij Novgorodą dalyvauti A. Sacharovui atminti skirtame muzikos festivalyje. Srities gubernatorius apsiautė jubiliatą auksu siuvinėta purpurine mantija, įteikė dovanų juvelyrų pagamintą sidabro skrynelę. Na, o po iškilmių maestro turėjo ,,išsitraukti piniginę” ir sumokėti, kaip kad buvo sutaręs, 6000 dolerių į GAZ’o kasą už ,,Pobiedos” restauravimą…

Lengvasis automobilis GAZ M20 ,,Pobieda”, kurį dar karo metais sukonstravo žymus rusų automobilių konstruktorius A. Lipgartas”, tikrai yra viena iš automobilio istorijos gairių. Nors jo konstrukcijoje nesunku įžiūrėti amerikietiškos konstravimo mokyklos bei automobilio ,,Opel Kapitan” įtaką, ,,Pobiedos” dizainas buvo kaip ,,šviežias vėjo gūsis” tarp dar ketvirtojo dešimtmečio stiliumi sukurtų pokarinių JAV ir Vakarų Europos lengvųjų automobilių modelių. Ne veltui šį sedaną su ,,fastbeko” tipo keturių durų kėbulu mielai pirko naujų automobilių išsiilgę europiečiai, tvirtos konstrukcijos dėka ,,pobiedos” garsėjo kaip ,,nesunaikinami” automobiliai net snieguotoje Skandinavijoje. Nors šiandien sunku patikėti, bet salono apdailos kokybe, standartine komplektacija šis rusiškas automobilis lenkė daugumą tuometinių savo ,,bendraklasių”, gaminamų Vakaruose. Be abejo, konstrukcijoje būta ir silpnų vietų, galu gale,

2,2 litro darbo tūrio vos 52 AG keturių cilindrų variklis su apatiniais vožtuvais tikrai nebuvo šedevru jau vien todėl, kad buvo per silpnas penkiaviečiam 1835 kilogramus su keleiviais svėrusiam sedanui. Greitis – 105 km/h – irgi tiko daugiau Rusijos keliams, o ne Europai. Nepaisant trūkumų, ,,pobieda” buvo pavyzdžiu, kuriuo buvo sekama ir Vakaruose, kas dar kartą patvirtina teiginį apie šio automobilio reikšmę automobilio istorijoje.Per 12 serijinės gamybos metų nuo GAZ’o konvejerio nuriedėjo per 240 tūkstančių ,,pobiedų”.

Nuotraukoje: Maestro Rostropovičių sveikina srities gubernatorius

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *