,,PROJEKTAS LPR” ARBA ELEKTRONIKA PRIEŠ NUSIKALTĖLIUS
Liucijus Suslavičius
Vilniaus gatvėse pasirodę firmos ,,Traffipax” prietaisai, fotografuojantys važiuojančias greičiau nei leidžiama transporto priemones, tikra naujiena tapo tik dabartinei vairuotojų kartai. Tie, kas vairuoja kelis dešimtmečius, pamena, kad dar tarybiniais metais kelis kartus buvo bandyta pažeidėjų išaiškinimui pasitelkti automatiškai veikiančią techniką. Deja, mėginant visokeriopai apeiti užsienio firmų patentus, nieko gero sukurti nepavyko – taip vadinami ,,fotoautoinspektoriai” dirbo nepatikimai, juos aptarnauti buvo sudėtinga, be to, kaip ir naujieji ,,trafipaksai”, jie stovėjo ne ten, kur greitis labiausiai pavojingas eismui, o ten, kur prietaisą galima buvo įrengti. Visgi, siekiant sumažinti autoavarijų skaičių, visos priemonės, taigi,ir ,,trafipaksai”, geros (nors aš asmeniškai būčiau nupirkęs įrangą, fiksuojančią tuos, kurie tyčia važiuoja degant raudonam šviesoforo signalui, nes tai kur kas pavojingiau).
Per pastaruosius dešimt metų elektroninė įranga, naudojama kelių eismo priežiūrai ir kontrolei, padarė didžiulę pažangą. Pažeidimų fiksavimo tikslumas pasiekė tokį lygį, kad Europos šalyse jau atsisakoma reikalavimo, kad užfiksuotame vaizde be valstybinio numerio, dar matytųsi atpažįstamas vairuotojo veidas. Skaitmeninės technologijos šiandien policijos pareigūnams padeda iššifruoti net iš dalies pakeistus ar tyčia supurvintus numerius. Ir atlieka tai žaibiškai! Štai pavyzdžiui, šiais metais Wiesbadeno miesto(Vokietija) apylinkėse iš krūmų tai vienur, tai kitur ėmė žybčioti policijos pastatytų prietaisų blyksės, tačiau kaip ne keista, už greičio viršijimą skirtų nuobaudų mieste ir apylinkėse nepadaugėjo. Mat, pareigūnai bandė ne greičio matuoklius, o visai kitos paskirties prietaisą, kurį jie patys pavadino ,,komisaras kompiuteris”.
Firma ,,Radarlux” iš Leverkuzeno sukonstravo kompiuterinį radarą su skaitmenine fotokamera. Ji ne tik daro ypatingai ryškias visų pro šalį važiuojančių automobilių nuotraukas (net jei keli automobiliai važiuoja gretimomis eismo juostomis), bet ir išskiria bei nuskanuoja jų valstybinius numerius . Nuskanuota informacija žaibiškai palyginama su paieškomų automobilių duomenų bazėje esančiais įrašais. Jei numeris sutampa, kompiuteris duoda pavojaus signalą, ir prasideda gaudynės…
LRP arba ,,License Plate Recognition” (,,Valstybinių numerių nustatymas”) projektą kartu su firma ,,Radarlux” įgyvendino Heseno žemės policijos mokykla. Aukšti policijos pareigūnai kategoriškai atmetė iš karto pasigirdusius ,,žmogaus teisių gynėjų” kaltinimus Asmens duomenų apsaugos įstatymo pažeidimu –eismo dalyviai fotografuojami be jokios priežasties, o po to duomenys apie jų keliones neva tai kažkur panaudojami. ,,Duomenys, nesutampantys su Federalinės kriminalinės tarnybos paieškomų automobilių duomenimis, nedelsiant automatiškai ištrinami, ir niekas nesužinos, kur važinėjo padorūs piliečiai”- pareiškė Brandenburgo žemės vidaus reikalų ministras Jorgas Schaubohmas, norintis kuo greičiau įdiegti sistemą LPR pas save. Užtat ieškant automobiliu besinaudojančio nusikaltėlio, pavyzdžiui, po banko apiplėšimo, automatiškai veikiančios kameros su kompiuteriais labai praverstų. Iš jų ateinanti informacija padėtų nustatyti kelią, kuriuo sprunka nusikaltėliai. Prieš kelis metus, lankantis Vienos policijoje, teko išgirsti, kaip panašūs prietaisai padėjo sumažinti automobilių vagysčių skaičių Austrijos sostinėje, kuri, savo nelaimei, yra vos keliasdešimt kilometrų nuo sienos su Vengrija. Vengrų vagišiai, nugveibę Vienoje kokį nors ,,folksvageną” ar ,,audi” ir vietoje originalių uždėję atsivežtus vengriškus numerius, atsidurdavo prie sienos greičiau, nei policija paskelbdavo paiešką. Tada buvo sukurta sistema, automatiškai sutikrinanti prie sienos atvažiavusių automobilių valstybinius numerius su iš Vengrijos į Austriją įvažiavusių automobilių numeriais. Kol automobilis iš lėto juda šlagbaumo link, videokamera nuskanuoja jo numerį ir perduoda jį kompiuteriui. Šis sulygina gautą ir turimą informaciją ir, jei eilėje yra automobilis su tokiu numeriu, kurio nėra įvažiavusių sąraše, iš karto ,,kelia aliarmą”. Austrai dirba ne vieni, jie ,,protingą” techniką instaliavo ir Vengrijos pusėje. Tad tame pat pasienio poste dirbantys Vengrijos pareigūnas monitoriuje mato informaciją, kokiam automobiliui jo šalyje išduotas austrų pusėje nuskanuotas vengriškas įvažiuojančio automobilio numeris. Jei su juo registruota, pavyzdžiui, ,,škoda”, o dabar jis pritvirtintas prie naujutėlės ,,audi”, abejonių nebekyla, kad tai įvažiuoja vogtas automobilis…Taip elektronika gerokai sumažina šansus pervaryti per sieną vogtą automobilį. Visgi, kiek elektronikos nesumontuotume, be ,,gyvo” policininko niekaip neišsiversime – kad sustabdyti automobilį ir sulaikyti pažeidėją ar nusikaltėlį, visada reikės pareigūno.