PSS elektroninis sargas (LT)

PSS – ELEKTRONINIS “ANGELAS SARGAS”

Liucijus Suslavičius

Kažkada deklamuodavom: “Žygiais, o ne žodžiais mes tėvynę mylim…” Šiandien tas senas eilėraštis nebemadingas, tačiau ši frazė puikiai tinka apibūdinti tiems, kas ne skambiomis frazėmis, o konkrečiais darbais paremia bendram labui nukreiptą veiklą. Viena įtakingiausių visuomeninių automobilininkų organizacijų Europoje – Vokietijos visuotinis automobilių klubas ADAC – iš tikrųjų organizuoja pats bei visokeriopai skatina kitų vykdomą eismo saugumui stiprinti nukreiptą veiklą. ADAC nuolatos atkreipia visuomenės bei atsakingų institucijų dėmesį tiek į trūkumus, užtikrinant eismo dalyvių saugumą, tiek į jį gerinančius faktorius ir techninius sprendimus, kompetentingi klubo ekspertai analizuoja naujus išradimus bei konstrukcijas automobilizmo srityje. Pačios svariausios naujovės vertinamos specialiais prizais. Už geriausią naujovę eismo saugumo srityje tradicinis ADAC prizas “2005 metų geltonasis angelas” (Vokietijoje “geltonaisiais angelais” įprasta vadinti keliuose patruliuojančius ADAC techninės pagalbos meistrus, tačiau ši sąvoka siejama ir su angelu-sargu) įteiktas garsiam automobilių elektros ir elektronikos komponentų gamintojui – koncernui “Bosch” už elektroninės sistemos “Predictive Safety Sistem”, sutrumpintai PSS sukūrimą bei įdiegimą gamyboje.

PSS yra itin greit reaguojantis į pavojingą situaciją elektroninis vairuotojo pagalbininkas. Tačiau nereikia manyti, kad ši sistema – tai kažkoks itin revoliucingas netikėtai atrastas sprendimas, “nukritęs iš dangaus” ir turintis išgelbėti visus vairuotojus nuo nelaimės. Atvirkščiai, praktiškai visi PSS komponentai gerai žinomi. Kai kurie naudojami jau porą dešimtmečių, kaip stabdžių sistemos ABS, kiti, tokie kaip hidraulinis “stabdžių asistentas” HBS arba automobilinis radaras, pasirodė ne taip jau senai, bet visi jie jau gaminami ir montuojami į serijinius automobilius. PSS sukūrusios “Bosch” inžinierių grupės, vadovaujamos Bernhardo Lucaso, svarbiausias nuopelnas tame, kad jie sugebėjo visa tai – stabdžių ABS, elektroninę stabilumo programą EPS, minėtą hidraulinį stabdžių asistentą HBS bei naujausios kartos “Kruiz- kontrolės” sistemoje naudojamus radarus arba videodaviklius sujungti į vieną, sugebančią žaibiškai įvertinti kelyje kylančią pavojingą situaciją, sistemą, kuri iš anksto įspėja vairuotoją apie pavojų, atlieka kai kuriuos parengiamuosius veiksmus ir galu gale, žmogui už vairo nereaguojant, pati imasi skubių priemonių nelaimei išvengti. Dažniausiai galima situacija – automobilis skrieja keliu, staiga priekyje atsiranda kliūtis (priekyje lėtai važiuojanti transporto priemonė, stovintis automobilis ir pan.) ir PSS žaibiškai – juk elektronika suveikia per tūkstantąsias sekundės dalis – imasi prevencinių priemonių galimai avarijai išvengti, panaudodama visas automobilyje įrengtas elektronikos valdomas saugumo sistemas. Tai labai svarbu – imtis veiksmų kaip galima anksčiau, kad iki minimumo sumažinti galimo atsitrenkimo greitį, o reiškia, ir automobilį bei jo keleivius veikiančias jėgas. Patys suprantate – vienokios pasekmės bus, jei į kliūtį automobilis trenksis nedideliu – kelių ar keliolikos kilometrų per valandą greičiu – ir kur kas tragiškesnės, jei smūgio metu jis vis dar judės 70-90 km/h…Juo labiau, kad eismo ekspertai, tyrinėjantys autoavarijų aplinkybes, teigia, jog net 50 procentų susidūrimų vairuotojai visai nestabdo, o dar 20 procentų – stabdo dvejodami, nedrąsiai. Štai čia ir yra galimybės pasireikšti elektroniniam “angelui –sargui” ir išgelbėti žmonių gyvybes.

Kaip savo pokalbyje su žurnalo “ADAC Motorwelt” darbuotojais papasakojo “PSS tėvas” B. Lucasas, naujoji sistema pradėta diegti serijiniuose automobiliuose palaipsniui, atsižvelgiant į juose sumontuotų elektroninių sistemų skaičių ir techninį lygį. Juk žinoma, kad net ir pačiuose naujausiuose modeliuose dažnas gamintojas montuoja tik neišvengiamai būtiną elektroninę įrangą, ypač, jei automobilis skirtas eksportui į šalis, kur ne taip griežtai, kaip Vokietijoje, žiūrima į saugumo reikalavimus. Pirmoji diegimo pakopa, formaliai vadinama PSS1, apima tik automatinį stabdžių sistemos parengimą ekstremaliam stabdymui – sistemos radarui užfiksavus kliūtį ar pavojų, elektronika iš anksto padidina slėgį stabdžių sistemoje bei priartina stabdžių kaladėles prie pat stabdžių diskų paviršiaus. Taip sutaupomos kelios dešimtosios sekundės, labai svarbios, kai vairuotojas pagaliau sureaguoja ir imasi veiksmų avarijai išvengti – juk per tas dešimtąsias sekundės dalis automobilis priartėja prie kliūties ne vieną, o kelis metrus. PSS1 lygio sistema jau montuojama vieno Vokietijos gamintojo lengvuosiuose automobiliuose.

Antrosios pakopos – PSS2 – diegimas gamyboje numatytas šiems metams. Šio lygio sistema, be anksčiau išvardintų veiksmų, įspėja vairuotoją apie kylantį pavojų stipriu staigiu stabdžio pedalo šoktelėjimu atgal bei optiniu ar garsiniu signalu. Kai PSS2 bus visokeriopai patikrinta praktikoje ir ją į automobilius montuos jau ne vienas, o keli gamintojai, ateis laikas PSS3 lygiui. Tada, vairuotojui nereaguojant į sistemos siunčiamą perspėjimą, ji pati imsis avarinio stabdymo.

Gal būt, žingeidus skaitytojas, perskaitęs tai, kas parašyta aukščiau, paklaus – gerai, radaras reikalingas kliūčiai pastebėti ir atstumui iki jos įvertinti, HBA padės išvystyti maksimalią stabdymo jėgą, bet prie ko čia ABS, EPS ir kitos sistemos? Atsakymas paprastas – ekstremalus stabdymas, kada vairuotojui nėra laiko galvoti, kaip stabdyti, ar automobilis neims slysti ir pan., pats savaime yra pavojingas. Tad jei kelio danga slidi ar automobilio ratų stabdžiai “griebia” nevienodai, pravers visos sistemos, taip pat ir tos, kurių dar nepaminėjome – pagal sistemos mikroprocesoriaus komandą įtempiančios saugos diržus, uždarančios langus ir stoglangį, pasukančios sėdynės atlošą į optimalią saugumo požiūriu padėtį, t.y., parengiančios automobilio saloną galimam susidūrimui. Tai, kaip žinia, jau ne fantastika – tai nors ir brangios, tačiau jau gaminamos ir montuojamos kai kuriuose automobiliuose apsauginės sistemos. Belieka sujungti jas su PSS “smegenimis”, kad tam tikrose situacijose automobilis pats maksimaliai apsaugotų savo vairuotoją, pasielgusį neatsargiai ar pakliuvusį į avarinę situaciją dėl kito eismo dalyvio kaltės.

Be abejo, sistema PSS nepadės, jei adrenalino kraujuje mėgėjai ją išjungs arba paprasčiausiai neužsisegs saugos diržų, ką nuolatos matome Lietuvos keliuose ir miestų gatvėse. Bet juk “protingi” daiktai kuriami būtent protingiems žmonėms…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *