Puspriekabe is pluošto (LT)

PUSPRIEKABĖ IŠ PLUOŠTO IR DERVOS

L.Suslavičius

Kokį 93 kubinių metrų talpos triašės puspriekabės – furgono modelį rinktumėtės, jei jums pasiūlytų  5,9  tonos,  7,3  tonos  ir  8,0  tonos  sveriančius  modelius  ir  garantuotų,  jog  jų patvarumas ir kaina absoliučiai vienodi? Manau, kad kiekvienas mokantis skaičiuoti vežėjas,,balsuotų” už pačią lengviausią, nes tai ir degalų ekonomija, ir didesnis pervežamo krovinio svoris, reiškia, pelningesnė eksploatacija. Bet ar tai realu – ,,sutaupyti” net dvi tonas nuosavo svorio?  Gal  kalbame  apie  ateinančio  dešimtmečio  projektus?  Nieko  panašaus,  šiandien Vakarų  Europoje  jau  eksploatuojama  per   70   tokių  superlengvų  puspriekabių,  dar  30 nukeliavo už Atlanto.O užsakymų jau sukaupta virš 1000!Nuo 2001-jų metų jas gamina ,,Composittrailer”, belgų firmos ,,Stevens Carrosserie N.V.”, gaminančios  kėbulus  komerciniams  automobiliams,  dukterinė  įmonė.  Į  ją  savininkas  ir Belgijos rizikingų projektų fondas (yra ir toks!) ,,Creafund” per porą metų investavo arti 4 milijonų eurų, vėliau imta kooperuotis su  JAV koncernu ,,Martin Marietta”. Idėja sukurti transporto priemonę iš aviacijoje ir kosmose naudojamų naujų labai lengvų ir tvirtų medžiagų firmoje ,,Stevens” kilo gal 10 metų atgal, o 1995 metais Kortrijko automobilių parodoje buvo pristatyta  pirmoji  puspriekabė  –  furgonas  su  kėbulu  ir  slankiojančiomis  grindimis  iš kompozitinių medžiagų. Jos rėmas ir važiuoklė dar buvo plieniniai. Šiandien gaminamų puspriekabių-  furgonų ir specialių puspriekabių su slankiojančiomis grindimis žemės ūkio produktams vežti ne tik  kėbulas,  bet ir rėmas taip pat kai kurie pakabos elementai – iš,,kompozitų”, o  metalinės  tik  ašys  su  ratais,  sukabinimo  įtaisas,  priekinės  nuleidžiamos atramos bei elektros ir pneumatinės stabdžių sistemos. Puspriekabės važiuoklė sveria tik 3,6 tonos, o jos keliamoji galia ( t.y.,kėbulo ir krovinio masė) – net 36 tonos. Ar galite įvardinti kitą transporto priemonę, galinčią pakelti 10  kartų daugiau, nei sveria pati?  Gamintojas teigia, jog netrukus iš kompozitinių medžiagų bus gaminamos ašys bei pakabos svirtys, kas leis  sumažinti  puspriekabės  nuosavą  svorį  dar  mažiausia  200  kilogramų.   Tai  gal  tai perversmas   transporto   priemonių  gamybos   technologijoje?   Ne   visai,  nes   itin   tvirtų laikančiųjų konstrukcijų elementų iš sintetiniu audinių armuotų dervų gamybos technologiją amerikiečiai  įsisavino prie 50 metų.  Taip vadinamos ,,Pultrusion” technologijos esmė  – sintetinio (pvz. stiklo arba  anglies pluošto) gijos įmirkomos sintetine derva tempiant per tokios dervos  pripildytą  vonią, po to  –  per  įkaitintą formą  –  krosnį,  kurioje medžiagai suteikiama  norima  forma  bei  skerspjūvis  ir  ji  sukietėja.   Joje   esantis  pluoštas  ir  jo pasiskirstymas  tūryje  apsprendžia  gautos  kompozitinės  medžiagos  savybes,  todėl  jo  čia dedama iki 50 procentų, t.y. gerokai daugiau, nei įprastinėse pluoštu armuotose plastmasėse. Priklausomai nuo panaudoto pluošto rūšies, sintetinės dervos ir gaminio formos galima gauti labai skirtingų savybių detales. Tiesą sakant, tai ir buvo pati sudėtingiausia problema, kurią teko spręsti pasiryžusiems  pritaikyti šią technologiją kelių transporto priemonių gamyboje firmos ,,Stevens” specialistams – parinkti tinkamiausias pluošto, dervų ir detalėms gaminti skirtų  kaitinamų  formų  kombinacijas,  kad  gauti   tvirtesnius  nei  plieniniai  ir  žymiai lengvesnius   puspriekabių  konstrukcijos  elementus,   sukurti   jų   sujungimo   ir   remonto technologiją.  Pavyzdžiui,  patikimus  furgono   durų  šarnyrus   pultruzijos  būdu   pavyko pagaminti tik panaudojus aramido ir kevlaro pluoštą. Keletą metų trukusių eksploatacinių bandymų  metu buvo nustatyta, jog puspriekabės rėmui iš kompozitinių medžiagų tikrąja žodžio prasme mirtinai pavojinga bet kokia jame išgręžta skylutė, nes taip pažeidžiamos jo viduje  einančios  armuojančio  pluošto  gijos  ir  rėmo  tvirtumas  toje  vietoje  katastrofiškai sumažėja. Teko sugalvoti iš anksto su skylėmis  pagamintų kronšteinų ir kitokių detalių priklijavimo  prie  rėmo  technologiją,  bet  užtat  dabar  problemų   tvirtinant  papildomus konstrukcijos elementus ar kėbulus nėra. Ten, kur negalima apseiti be metalinių  detalių, į kompozitinius elementus jos įliejamos ar įklijuojamos elemento gamybos procese ir tiesiog,,suauga” su juo. Tuo tarpu kėbulo sienelių ,,sendvičo” tipo plokštes galima sutvirtinti ar remontuoti lygiai  taip pat, kaip bet kurios puspriekabės – šaldytuvo – su stiklo audiniu ir poliesterio derva. Didelis puspriekabės iš kompozitinių medžiagų privalumas yra tai, jog ji nerūdija,  taigi,  jos  nereikia  reguliariai  perdažyti  ar  padengti  antikorozine danga.  Be  to,,,kompozitas”   nelaidus   elektrai,   chemiškai   atsparus,   gerai   izoliuojantis   nuo   aukštos temperatūros,   tad   puikiai  tinka  maisto  produktų  ,  kitų  ,,jautrių”  medžiagų  gabenimui skirtiems kėbulams gaminti.Gamintojas teigia, jog lyginant su analogiškomis iš metalo pagamintomis puspriekabėmis, kompozitinė   garantuoja  10  procentų  mažesnę  transportavimo  kainą.  Belgijos  mieste Lokerene  įsikūręs  padalinys,   kuriame  šiuo  metu  dirba  tik  30  darbuotojų,  gamina  du kompozitinių puspriekabių tipus, abu su  paslankiomis grindimis – uždarą furgoną bei jo pagrindu  sukurtą  aukštabortę  puspriekabę  su  tentu  vietoje  stogo  bulvėms  ar  kitokioms daržovėms dideliais kiekiais iš laukų į sandėlius gabenti. Ruošiamasi pradėti  tik  2,8 tonos sveriančios puspriekabės – važiuoklės 30 pėdų konteineriams pervežti gamybą.

Papildomos informacijos apie tai galima rasti internete adresu www.composittrailer.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *