PUSPRIEKABĖ IŠ PLUOŠTO IR DERVOS
L.Suslavičius
Kokį 93 kubinių metrų talpos triašės puspriekabės – furgono modelį rinktumėtės, jei jums pasiūlytų 5,9 tonos, 7,3 tonos ir 8,0 tonos sveriančius modelius ir garantuotų, jog jų patvarumas ir kaina absoliučiai vienodi? Manau, kad kiekvienas mokantis skaičiuoti vežėjas,,balsuotų” už pačią lengviausią, nes tai ir degalų ekonomija, ir didesnis pervežamo krovinio svoris, reiškia, pelningesnė eksploatacija. Bet ar tai realu – ,,sutaupyti” net dvi tonas nuosavo svorio? Gal kalbame apie ateinančio dešimtmečio projektus? Nieko panašaus, šiandien Vakarų Europoje jau eksploatuojama per 70 tokių superlengvų puspriekabių, dar 30 nukeliavo už Atlanto.O užsakymų jau sukaupta virš 1000!Nuo 2001-jų metų jas gamina ,,Composittrailer”, belgų firmos ,,Stevens Carrosserie N.V.”, gaminančios kėbulus komerciniams automobiliams, dukterinė įmonė. Į ją savininkas ir Belgijos rizikingų projektų fondas (yra ir toks!) ,,Creafund” per porą metų investavo arti 4 milijonų eurų, vėliau imta kooperuotis su JAV koncernu ,,Martin Marietta”. Idėja sukurti transporto priemonę iš aviacijoje ir kosmose naudojamų naujų labai lengvų ir tvirtų medžiagų firmoje ,,Stevens” kilo gal 10 metų atgal, o 1995 metais Kortrijko automobilių parodoje buvo pristatyta pirmoji puspriekabė – furgonas su kėbulu ir slankiojančiomis grindimis iš kompozitinių medžiagų. Jos rėmas ir važiuoklė dar buvo plieniniai. Šiandien gaminamų puspriekabių- furgonų ir specialių puspriekabių su slankiojančiomis grindimis žemės ūkio produktams vežti ne tik kėbulas, bet ir rėmas taip pat kai kurie pakabos elementai – iš,,kompozitų”, o metalinės tik ašys su ratais, sukabinimo įtaisas, priekinės nuleidžiamos atramos bei elektros ir pneumatinės stabdžių sistemos. Puspriekabės važiuoklė sveria tik 3,6 tonos, o jos keliamoji galia ( t.y.,kėbulo ir krovinio masė) – net 36 tonos. Ar galite įvardinti kitą transporto priemonę, galinčią pakelti 10 kartų daugiau, nei sveria pati? Gamintojas teigia, jog netrukus iš kompozitinių medžiagų bus gaminamos ašys bei pakabos svirtys, kas leis sumažinti puspriekabės nuosavą svorį dar mažiausia 200 kilogramų. Tai gal tai perversmas transporto priemonių gamybos technologijoje? Ne visai, nes itin tvirtų laikančiųjų konstrukcijų elementų iš sintetiniu audinių armuotų dervų gamybos technologiją amerikiečiai įsisavino prie 50 metų. Taip vadinamos ,,Pultrusion” technologijos esmė – sintetinio (pvz. stiklo arba anglies pluošto) gijos įmirkomos sintetine derva tempiant per tokios dervos pripildytą vonią, po to – per įkaitintą formą – krosnį, kurioje medžiagai suteikiama norima forma bei skerspjūvis ir ji sukietėja. Joje esantis pluoštas ir jo pasiskirstymas tūryje apsprendžia gautos kompozitinės medžiagos savybes, todėl jo čia dedama iki 50 procentų, t.y. gerokai daugiau, nei įprastinėse pluoštu armuotose plastmasėse. Priklausomai nuo panaudoto pluošto rūšies, sintetinės dervos ir gaminio formos galima gauti labai skirtingų savybių detales. Tiesą sakant, tai ir buvo pati sudėtingiausia problema, kurią teko spręsti pasiryžusiems pritaikyti šią technologiją kelių transporto priemonių gamyboje firmos ,,Stevens” specialistams – parinkti tinkamiausias pluošto, dervų ir detalėms gaminti skirtų kaitinamų formų kombinacijas, kad gauti tvirtesnius nei plieniniai ir žymiai lengvesnius puspriekabių konstrukcijos elementus, sukurti jų sujungimo ir remonto technologiją. Pavyzdžiui, patikimus furgono durų šarnyrus pultruzijos būdu pavyko pagaminti tik panaudojus aramido ir kevlaro pluoštą. Keletą metų trukusių eksploatacinių bandymų metu buvo nustatyta, jog puspriekabės rėmui iš kompozitinių medžiagų tikrąja žodžio prasme mirtinai pavojinga bet kokia jame išgręžta skylutė, nes taip pažeidžiamos jo viduje einančios armuojančio pluošto gijos ir rėmo tvirtumas toje vietoje katastrofiškai sumažėja. Teko sugalvoti iš anksto su skylėmis pagamintų kronšteinų ir kitokių detalių priklijavimo prie rėmo technologiją, bet užtat dabar problemų tvirtinant papildomus konstrukcijos elementus ar kėbulus nėra. Ten, kur negalima apseiti be metalinių detalių, į kompozitinius elementus jos įliejamos ar įklijuojamos elemento gamybos procese ir tiesiog,,suauga” su juo. Tuo tarpu kėbulo sienelių ,,sendvičo” tipo plokštes galima sutvirtinti ar remontuoti lygiai taip pat, kaip bet kurios puspriekabės – šaldytuvo – su stiklo audiniu ir poliesterio derva. Didelis puspriekabės iš kompozitinių medžiagų privalumas yra tai, jog ji nerūdija, taigi, jos nereikia reguliariai perdažyti ar padengti antikorozine danga. Be to,,,kompozitas” nelaidus elektrai, chemiškai atsparus, gerai izoliuojantis nuo aukštos temperatūros, tad puikiai tinka maisto produktų , kitų ,,jautrių” medžiagų gabenimui skirtiems kėbulams gaminti.Gamintojas teigia, jog lyginant su analogiškomis iš metalo pagamintomis puspriekabėmis, kompozitinė garantuoja 10 procentų mažesnę transportavimo kainą. Belgijos mieste Lokerene įsikūręs padalinys, kuriame šiuo metu dirba tik 30 darbuotojų, gamina du kompozitinių puspriekabių tipus, abu su paslankiomis grindimis – uždarą furgoną bei jo pagrindu sukurtą aukštabortę puspriekabę su tentu vietoje stogo bulvėms ar kitokioms daržovėms dideliais kiekiais iš laukų į sandėlius gabenti. Ruošiamasi pradėti tik 2,8 tonos sveriančios puspriekabės – važiuoklės 30 pėdų konteineriams pervežti gamybą.
Papildomos informacijos apie tai galima rasti internete adresu www.composittrailer.com