,,RENAULT ELLYPSE” – ,,ŽALESNĮ” VARGU AR RASIME Liucijus Suslavičius
Stodama į Europos Sąjungą, Lietuva be daugybės kitų įsipareigojimų prisiima ir civilizuoto, nekenkiančio aplinkai senų automobilių utilizavimo prievolę. Visi tie šimtai tūkstančių ne pirmos jaunystės keturračių mūsų numylėtinių anksčiau ar vėliau turės baigti savo ,,gyvenimą” ne kur nors savartyne ar pamiškėje arba kūdroje, kaip dabar būna, o specialioje gamykloje, kur kelių veteraną įgudę meistrai išardys, išpils jo agregatuose esančius skysčius, o po to išrūšiuos jo detales pagal medžiagas, iš kurių jos pagamintos ir dar susmulkins, kad lengviau jas būtų pakartotinai perdirbti. Tai ganėtinai sunkus ir ,,juodas” darbas. Jis tikrai būtų lengvesnis ir paprastesnis, jei tie automobiliai, kuriais važinėjame, būtų tokie, kaip ,,Ellypse” – Prancūzijos koncerno ,,Renault” specialistų pagamintas konceptualus ekologiškas automobilis.
Nuo daugelio pastaraisiais metais pasaulyje sukurtų ,,žalių” automobilių prototipų prancūziškais, mano nuomone, skiriasi dviem dalykais. Pirma, jo išvaizda nėra nei pernelyg futuristinė, nei pabrėžtinai agresyvi, kas pastaruoju metu tapo prototipų skiriamuoju bruožu. Antra, simpatiškąjį ,,Ellypse” varo ne koks nors egzotiškas hibridinis pavaros agregatas ar bent jau egzotišką kurą naudojantis motoras, o tiesiog labai ekonomiškai sureguliuotas 4 cilindrų 1,2 litro darbo tūrio turbodyzelis. Jis išvysto pakankamą tokiam nedideliam automobiliui galingumą – 98 AG, sunaudodamas tikrai nedaug dyzelino – vidutiniškai tik 3,2 litro 100 kilometrų kelio. Ekonomiškumą kiek padidino ir optimalų variklio darbo režimą palaikyti padedanti automatizuota pavarų dėžė. Bet tai dar ne visas variklio įnašas į aplinkos apsaugą, nes ,,Ellypse” turi naujausios kartos bene pirmąjį tokį pasaulyje keturių kanalų katalizatorių, vienodai efektyviai neutralizuojantį tiek azoto oksidus, tiek CO, tiek angliavandenilius, be to, dar ir sulaikantį suodžių daleles! Variklio darbą papildomai optimizuoja koncerne ,,Renault” sukurtas universalus 12 kW galios starteris – generatorius. Šis elektrinis įrengimas paleidžiant variklį veikia kaip starteris, o važiuojant gali papildomai sukti transmisiją, padidindamas bendrą pavaros agregato galingumą. Dar daugiau – jis gali būti naudojamas važiuojant trumpais atstumais (pavyzdžiui, varinėjant automobilį garaže ar dirbtuvėje), kai neapsimoka ar negalima užvedinėti dyzelio. Gi stabdant, šis įrengimas tampa generatoriumi ir tiekia elektros srovę automobilio elektrinėms sistemoms bei pakrauna akumuliatorių. Puikus dalykas! Mielai sumontuočiau jį savo automobilyje.
Automobilį valdyti padeda elektriniai stiprintuvai ir vykdymo mechanizmai. Jokios šiandien įprastos hidraulikos – ir stabdžiai, ir vairas, ir net pavarų dėžė valdomi ,,X- By-Wire” technologija, t.y. elektros signalais, kuriuos vykdantiems mechanizmams siunčia vaire, pedalų bloke, pavarų dėžėje įrengti davikliai.
Konceptualaus ,,Renault” salonas – labai kuklus, beveik spartietiškas: plonai apmuštos sėdynės, paprasčiausios formos priekinė panelė, lyg ,,suvyniota” ant cilindro formos laikančiojo elemento. Tačiau paprastume slypi didelis privalumas – paspaudus mygtuką, sėdynės lyg burtu lazdele mostelėjus, pavirsta visą salono ilgį išnaudojančiu guoliu. Nors ,,Ellypse” neturi centrinio statramsčio, galinės dešiniosios automobilio durelės gali būti atidaromos tiek į priekį, tiek atgal! Atidarius priekines dureles pirmyn, galines – atgal, visas automobilio salonas kaip ant delno. ,,Renault Ellypse” yra ,,palankus aplinkai” dėl medžiagų, iš kurių jis gaminamas. Pavyzdžiui, visos šoninės jo durelės – iš perdirbto aliuminio laužo, variklio gaubtas, penktosios gale esančios durelės ir mažučiai priekiniai sparnai – iš perdirbtų senų automobilių plastmasinių detalių, salono grindis dengianti medžiaga – iš odos atliekų pagamintas audeklas! Automobilis sukonstruotas iš anksto galvojant apie jo išardymą, todėl susideda iš mažesnio dalių skaičiaus. Tik vienas pavyzdys – priekinis buferis, radiatoriaus apdaila ir variklio gaubtas yra pagaminti išvien. Automobilio stogas – iš dviejų tamsinto stiklo elementų ir neturi, kaip įprasti automobiliai šiandien, vidaus apmušimo. Reiškia, automobilį ardant, bus mažiau atliekų, mažiau rankų darbo. Net techninių skysčių mažiau – juk nėra nei hidraulinės stabdžių sistemos, nei hidraulinio vairo stiprintuvo, o tai vėlgi supaprastina galutinį automobilio utilizavimą.
Žinant vis griežtėjančius aplinkosaugos reikalavimus, norisi tikėti, jog didesnė dalis ,,Ellypse” panaudotų sprendimų artimiausiais metais bus pritaikyti serijiniuose automobiliuose.
Nuotraukos – gamintojo.