Rausvasis popierelis (LT)

,,RAUSVASIS POPIERĖLIS” ARBA KAIP EUROPOS SĄJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANČIAIS

Nelegaliai įdarbinti ne Europos Sąjungos šalių vairuotojai, dirbantys už gerokai mažesnį, nei priklausytų atlyginimą – tai vienas iš Europos transporto firmų praktikuojamų metodų sumažinti išlaidas ir taip išlikti aršioje konkurencinėje kovoje, kuri šiuo metu vyksta Europos transporto paslaugų sferoje. Tačiau tai laikoma neteisėtu ir atitinkamos ES šalių žinybos visokiausiais būdais mėgina vežėjus priversti laikytis įstatymų. Bet kaip, pavyzdžiui, Vokietijos pareigūnui, susistabdžiusiam Ispanijos firmai priklausantį autotraukinį, registruotą Portugalijoje, kurį vairuoja Ukrainos pilietis, nustatyti, ar vairuotojas įdarbintas legaliai? Praktikoje tokio patikrinimo iki šiol nebuvo galima atlikti, tad dauguma nelegaliai dirbančių ES šalyse vairuotojų ,,prasmukdavo pro tinklus”, kuriuos jiems ,,statydavo” pervežimus kontroliuojančios institucijos, pavyzdžiui, Vokietijos federalinė krovinių pervežimo tarnyba BAG. O įstatymais numatytos už tokį ,,socialinį dempingą” baudos iki 250 tūkstančių eurų nieko negąsdino…Keli su nelegaliu vairuotojų įdarbinimu susiję pastarojo meto skandalai Europoje tą aiškiai parodė.

Dabar situacija gali pasikeisti, nes ES parengė vieningas rekomendacijas, kurios numato, jog ES šalyse dirbantys vairuotojai privalės turėti vieningo pavyzdžio dokumentą, trumpai vadinamą ES vairuotojo licenzija. A4 formato rausvos spalvos dokumente keliomis kalbomis nurodomi visi vairuotojo kontrolei būtini duomenys – kas jis ir iš kur, kur išduotas jo vairuotojo pažymėjimas, kokioje transporto firmoje dirba, ir svarbiausia, koks jo socialinio draudimo pažymėjimo numeris. Būtent ši pastaroji informacija ir yra įrodymas, jog vairuotojas yra teisėtai įsidarbinęs minėtą licenziją išdavusioje šalyje. ES licenzija yra vairuotoją įdarbinusios firmos nuosavybė, nors jos originalą turės vežiotis ir kontroliuojantiems pareigūnams pateikti pats vairuotojas. Darbdavys pas save saugos tik oficialiai patvirtintą šios licenzijos kopiją.

Europos Sąjungos direktyva numato, kad ES šalys įtrauks minėtos vairuotojo licenzijos išdavimą ir vairuotojų kontrolės tvarką į savuosius transporto įstatymus bei nuolatos kontroliuos, kaip šių pakeitimų laikomasi. Yra numatyta, kad ES vairuotojų licenzijas išduodanti šalies institucija turės kasmet patikrinti ne mažiau 20 procentų išduotų licenzijų pagrįstumą ir ar jas gavusieji laikosi nustatytos vairuotojų įdarbinimo tvarkos. Nusižengę tvarkai vairuotojai bus baudžiami piniginėmis baudomis, anuliuojamos jiems išrašytos licenzijos. Dar didesnės nuobaudos laukia transporto firmų – nustačius pakartotiną nustatytos tvarkos pažeidimą, iš firmos turėtų būti atimamas leidimas vykdyti tarptautinius pervežimus ES šalyse su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis.

Šiandien Lietuvos vežėjams tai dar nėra aktualu, bet įstojimas į ES artėja, o su juo ir nauji socialinės apsaugos ir darbo įstatymai. Žinant, kad jau dabar trūksta vairuotojų tarptautiniams pervežimams, gali būti, kad teks prie lietuviškų vilkikų vairo sodinti užsieniečius, ir tai vargu bus vokiečiai ar olandai. Ar nekils noras ir mūsų darbdaviams šiek tiek sutaupyti vairuotojų atlyginimų sąskaita?

Pagal ,,Lastauto und Omnibus”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *