ROMANO ANTONOVO PAVARA
Kai XX amžiaus trečiajame dešimtmetyje lenktynių trasose sukaukė galingi kompresoriniai “mersedesų” motorai, atrodė, kad rastas paprastas būdas padidinti vidaus degimo variklių galingumą. Taip, buvo problemų – negalima buvo ilgesnį laiką važiuoti su veikiančiu mechaniniu kompresoriumi, bet optimistai teigė, kad tai tik technologinė, o ne konstrukcijos problema. Kai tik atsiras kitos, atsparesnės karščiui medžiagos, nebijantys itin aukštų apsisukimų guoliai, nauji tepalai, visos mechaninio kompresoriaus problemos bus išspręstos. Ką gi, jie lyg ir teisūs – dabar didelė dalis benzininių ir dyzelinių variklių gaminami su kompresoriais, tiesa, ne tais, kaip prieš 70 metų, turėjusiais mechaninę pavarą, o su turbokompresoriais, panaudojančiais variklio išmetamų atidirbusių dujų energiją. Beje, atgimsta iš naujo ir kompresoriai su mechanine pavara tiesiai nuo alkūninio veleno. Visgi net pačiuose moderniausiose ir vienų, ir kitų orą į cilindrus slegiančių agregatų konstrukcijose nepavyko iki galo išspręsti įgimtos kompresoriaus ydos – kompresorius neefektyvus kaip tik tada, kada jo pagalbos varikliui reikia labiausiai – kai alkūninio veleno apsisukimai sąlyginai nedideli, kai jis “dūsta”. Ir atvirkščiai – alkūniniam velenui sukantis maksimaliais apsisukimais, kyla grėsmė, jog gali būti viršytas maksimalus galimas į cilindrus pučiamo oro slėgis. Todėl kuriamos sudėtingos sistemos, pavyzdžiui, su mechaniniu ir su turbokompresoriais, kurie papildo vienas kitą, veikdami tai kartu, tai pavieniui.
Išradėjas iš Bulgarijos Romanas Antonovas pažvelgė į problemą kitaip ir pastebėjo tai, į ką nekreipė dėmesio ankstesni kompresorių su mechanine pavara konstruktoriai – juk galima dirbtinai padidinti kompresoriaus sukimosi greitį, jei alkūninis velenas sukasi pernelyg lėtai, kad užtikrinti reikiamą variklio galiai padidinti į cilindrus paduodamo oro kiekį. Taip, paprasta diržinė kompresoriaus pavara taps sudėtingesnė, tačiau reikiamas rezultatas – didelė variklio galia jau prie nedidelių alkūninio veleno apsisukimų – bus pasiektas. R.Antonovo sprendimas atrodo paprastas – tarp mechaninio kompresoriaus pavaros skriemulio, kurį suka nuo alkūninio veleno ateinantis diržas, ir paties kompresoriaus veleno reikia sumontuoti greitinantį reduktorių, kurio perdavimo skaičius būtų didesnis už vienetą. O kad neviršyti saugių apsisukimų, reduktorius turi, pasiekus reikiamą kompresoriaus veleno sukimosi greitį, automatiškai persijungti, kad perdavimo skaičius būtų 1:1. Kitaip sakant, reikalinga automatinė pavarų dėžė, tik, atsižvelgiant į kompresoriaus matmenis, labai nedidelė. Ją ir sukūrė sumanusis bulgaras. Jis sukonstravo miniatiūrinę dviejų pakopų automatinę planetarinę pavarų dėžę, kurios aukštesniosios, pagreitinančios pavaros perdavimo skaičius yra 1,36. Pavarų dėžės konstrukcija tokia, kad pagreitinanti pavara veikia tol, kol variklio alkūninio veleno apsisukimai nepasiekia 4200 aps/min. Tada suveikia automatika, ir įsijungia tiesioginė pavara, kurios perdavimo skaičius lygus vienetui. R.Antonovo sukonstruot planetarinė pavarų dėžutė – o kaip gi pavadinti 170 mm skersmens ir 149 mm ilgio mechanizmą – sveria 3,9 kilogramo ir puikiausiai įsikomponuoja tarp varomojo skriemulio ir kompresoriaus. Kad įrodyti visapusišką savo sumanytos konstrukcijos tinkamumą, išradėjas sumontavo pavarų dėžutes dviejuose visiškai skirtingų kategorijų automobiliuose – galingame amerikietiškame “Ford Mustang GT” su V8 tipo varikliu ir kompaktiškame korėjietiškame “Chevrolet Lacetti”. “Mustango” dinamika, startuojant iš vietos iki 100 km/h , pagerėjo 0,2 sekundės, o tradicinį dregsterių atstumą – ketvirtį mylios – jis įveikia net sekunde greičiau, nei be R.Antonovo “automato” kompresoriaus pavaroje. Tai labai patiks “drag-racing” varžybų mėgėjams. Juk bulgaras – vienas iš tų laimingų išradėjų, kurie sulaukia pripažinimo būdami gyvi ir gali pasinaudoti savojo išradimo vaisiais. Vokietijoje, Leipcige veikianti pavarų mechanizmų įmonė ZWL pradeda R.Antonovo sukonstruotų transmisijų gamybą ir tieks jas automobilių gamintojams bei automobilių tiuningo firmoms.