Renders puspriekabės (LT)

ORIGINALŪS “RENDERS” PASIŪLYMAI

Liucijus Suslavičius

Belgų firmos “Renders” pavadinimas nėra itin plačiai žinomas tarp transportininkų. Verslininko ir talentingo inžinieriaus Franso Renderso prieš 26 metus Beerso mieste įkurta puspriekabių gamybos įmonė greta tokių šios srities gigantų, kaip kasmet 23 tūkstančius įvairių puspriekabių užsakovams pateikianti “Schmitz” su savo 2,5 tūkstančio tikrai neatrodo įspūdingai, ypač žinant, jog dauguma – tai tiesiog važiuoklės standartiniams jūrų konteineriams vežioti. Ir trijose įmonėse – pagrindinėje Beerse ir 1992 metais įsigytuose filialuose Chemnitze (Vokietija) bei Gioteborge (Švedija) – kartu užimta tik 300 darbuotojų. Visgi didieji puspriekabių gamintojai su pakankama pagarba žiūri į “Renders” – juk jos produkcija pasižymi pakankamai originaliais ne vienoje šalyje patentuotais techniniais sprendimais bei akį traukiančiu dizainu. Pastarasis, svarbiausiems parametrams ir kainai esant maždaug vienodiems, neretai nulemia pirkėjo apsisprendimą.

Tarp “Renders” puspriekabių ypatumų – puspriekabės važiuoklės pirmos ir trečios ašių vairavimo sistema “X- steering”. Ji atsirado kaip mėginimas išspręsti vieną sunkiai sprendžiamą prieštaravimą – didėjant į puspriekabę pakrauto krovinio svoriui, reikia didinti atstumą tarp jos ašių, nes pakabos tvirtinimo vietoje pernelyg apkraunami rėmo lonžeronai, o ir svoris pasiskirsto netolygiai; savo ruožtu, didinant atstumus tarp puspriekabės ašių, joms tenkančios apkrovos pasiskirsto tolygiau, bet tada posūkiuose autotraukinys tampa sunkiau valdomas, mažo spindulio posūkiuose puspriekabės ratų padangos pernelyg apkraunamos šoninėmis jėgomis, jos slysta šonu, tad greičiau susidėvi. „renders” naudojamas “X – steering” praktiškai išsprendžia šias abi problemas, nes leidžia padidinti atstumą tarp atskirų ašių tiek, kiek reikia, kad apkrova rėmui ir ratams pasiskirstytų tolygiai, o pasukami ratai padeda išvengti šoninio padangų slydimo posūkyje ir dar gerokai padidina manevringumą. Vairavimo sistema sukonstruota taip, kad pirmosios ašies ratai pasisuka posūkio kryptimi, o trečiosios – priešinga, ir ilga puspriekabė sklandžiai “įsirašo” net į mažo spindulio posūkį, apvažiuoja sankryžose šaligatvių kampus, “nelipdama” ant jų. Vairuojamų ašių ratai sujungti ne tiesiogine mechanine jungtimi, kada trečios ašies ratai pasukami lygiai tiek pat, kiek ir pirmosios. Specialus patentuotas konektorius (jungtis) „įvertina” priekinės ašies ratų posūkio kampą ir pasuka galinius ratus optimaliu šioje situacijoje kampu. O šį ryšį konstruktoriai ilgai nustatinėjo empiriniu būdu – praktiškai manevruodami su puspriekabe ir ieškodami geriausio posūkio kampų santykio. Kiek neįprasta mūsų kompiuterizuotame laikmetyje metodika, bet pakankamai rezultatyvi.

“Šviežiausia” firmos “Renders” naujiena rinkoje – triašės puspriekabės – važiuoklės RPS 10, RPS 20 ir RPS 30, turinčios originalią “teleskopinę” rėmo konstrukciją. Teleskopiniai elementai, leidžiantys sklandžiai keisti puspriekabės rėmo ilgį, tiksliai pritaikant jį kliento konteineriui, yra du – priekinis ir galinis, jie slankioja vienas kito ir trijų ašių vežimėlio rėmo atžvilgiu. Ištraukus juos fiksuojančius kaiščius, galima padidinti atstumą nuo sukabinimo balno iki pirmosios ašies bei pailginti galinę rėmo iškyšą! O taip pat parinkti ašių vežimėliui vietą po krovinio svorio centru.

Šiaip jau važiuoklė RPS 10 dažniausia naudojama vienam sunkiam 20 pėdų, dviems vidutinio svorio 20 pėdų arba vienam 40 pėdų ilgio jūriniams konteineriams transportuoti, RPS 20 skirta įvairiems konteineriams, kurių ilgis nuo 7,15 iki 7,82 metro, gabenti, gi RPS 30 specialiai pritaikyta 20 ir 30 pėdų konteineriams-cisternoms transportuoti.

Be abejo, domina, kaip keičiamas važiuoklės ilgis ir atstumas tarp ašių. Tikrai labai paprastai – puspriekabės ašių stabdžiai atjungiami nuo vilkiko stabdžių sistemos, išimami ištraukiamus lonžeronus fiksuojantys pleištai ir vilkikas atsargiai pajuda su pirmyn, kartu patraukdamas priekinę puspriekabės rėmo sekciją ir taip pailgina važiuoklę iki reikiamo dydžio. Jei stabdyti staigiai, galinė sekcija iš inercijos pariedės pirmyn ir paprasčiausiai „užsimaus” ant priekinės, važiuoklė sutrumpės. Taip ir gaunamas pageidaujamas važiuoklės ilgis. Paprasta ir efektyvu! Kadangi rėmo sekcijos palyginti lengvos, išskleidimo ar sustūmimo operacijos metu juntami smūgiai nėra tiek dideli, kad deformuotų puspriekabės detales.

Nuotraukos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *