Renault Sherpa (LT)

„RENAULT” VARDU „SHERPA”

Liucijus Suslavičius

Nors kelių su danga tinklas pasaulyje ilgėja kasdien, vietų, kur įvažiuoti galima tik su specialiais bekelei skirtais automobiliais, irgi nemažėja. Tad paklausa įvairių tipų ir dydžių automobiliams su visų ratų pavara išlieka pakankamai aukšta, kad būtų kuriami vis nauji tokių automobilių modeliai. Sunkvežimių tarpe „klasika” galime laikyti triašius 6×6 tipo važiuoklę turinčius klasikinės komponuotės automobilius. Geriausiai mums žinomi šią „formulę” atitinkantys automobiliai – tai rusiški „ZiL-131″, „Ural-4320″ ir ukrainietiški „krazai”. Europos gamintojai tokių automobilių jau senokai – gal pora dešimtmečių – nebesiūlė. Tad garsėję savo pravažumu „magirusai”, „berlije”, „leilandai”, trumpanosiai „mersedesai” Vakarų Europoje „išmirė kaip dinozaurai” arba buvo išvežti kur nors į Artimuosius Rytus ar Afriką. Juos pakeitė papildoma priekinio tilto pavara aprūpintos sunkvežimių su kabina virš variklio modifikacijos – manevringesnės, su geresniu apžvelgiamumu iš vairuotojo vietos, labiau unifikuotos su baziniais modeliais. Būtent tokių sunkvežimių šiandien mūsų gatvėse ir keliuose sutinkame vis daugiau, tiek senesnių, tiek visai naujų. Taigi, „klasika” atgyveno? Nieko panašaus, ir geriausias to įrodymas – naujas prancūziškas triašis „Renault Sherpa”, tiksliau – visa taip pavadintų klasikinės komponuotės didelio pravažumo sunkvežimių šeimyna. Ji šiais metais „apsišvietė”, bet ne kokioje nors parodoje, o automobiliais per du žemynus keliavusioje ekspedicijoje, pavadintoje „Silk Road 2005″. „Silk Road” – tai legendinis „Šilko kelias”, kuriuo dar viduramžiais iš Kinijos į Europą karavanai gabeno egzotiškas prekes – šilką, arbatą, porcelianą, prieskonius. Jis ėjo per Azijos stepes, kalnagūbrius, mirtinai pavojingas dykumas, tokias, kaip Takla – Makan, kas išvertus reiškia „Išeisi – negrįši”…

Šių metų vasarą būtent šia senovine trasa pravažiavo sunkvežimių „Renault” karavanas, kuriame buvo ir keli dar niekur nerodyti triašiai ilganosiai „Sherpa” modeliai „5″, „10″ ir „15″ . Simboliška, kad ekspedicija į Pekiną startavo Lione – mieste, kur buvo gaminami pokario metais garsėję didelio pravažumo sunkvežimiai „Berliet Gazele”, daug metų eksploatuoti tiek Sacharoje, tiek tropinėse Afrikos srityse. Vos pažvelgus į naujuosius „Renault”, galime drąsiai teigti, kad „Gazele” kūrėjų tradicijos išlaikytos tiek bendroje „Sherpa” komponuotėje, tiek išvaizdoje. Na, čia nieko nuostabaus – dar 1978 metais „Berliet” tapo koncerno „Renault” padaliniu. Automobilis atitinka ir kariškių pageidavimą užtikrinti didesnį vairuotojo saugumą – po priekiniu ratu sprogus minai, automobilio su variklio skyriumi priekyje vairuotojas dažniausia nenukenčia, o štai jei jis sėdi tiesiai virš rato, tai sunkios traumos neišvengiamos. Tačiau ne tik tai svarbu – „Sherpa” saugesnis susidūrimo ar užvažiavimo ant kliūties atveju, tolygiau pasiskirsto tiltams tenkanti apkrova. Skirto darbui sunkioje bekelėje sunkvežimio konstrukcija labai paprasta – prie lonžeroninio rėmo išilginėmis lingėmis jungiami tiltai, transmisijoje yra paskirstymo dėžė, blokuojami tiltų ir tarpašiniai diferencialai, stabdžiai – būgniniai, senos bet patikimos konstrukcijos. Variklis – turbodyzelis „Renault” – „paslėptas” po į priekį atverčiamu kartu su priekine sparnų dalimi gaubtu, už jo – vienaeilė trivietė arba dvieilė 4-5 vietų kabina. Variklio modelis ir galia priklauso nuo „Sherpa” modelio – „Sherpa 5″ komplektuojamas 6 litrų darbo tūrio 215 AG motoru, „Sherpa 10/15″ turi 11 litrų 352 AG „širdį”, na, o keturašę „Sherpa 20″ varo net 412 „arklių” turinti to variklio modifikacija. Mažiausioji „Sherpa 5″ turi 6 laipsnių mechaninę pavarų dėžę „Eaton”, didesnieji variantai – 16 laipsnių mechanines pavarų dėžes ZF arba net amerikietiškus š laipsnių „automatus”, pagamintus firmos „Allison”. Visos modifikacijos komplektuojamos austriška paskirstymo dėže „Steyr VG”. Lengvesni „Sherpa 5/10″ turi firmos „Axle Tech” pagamintus varančiuosius tiltus, o sunkieji „Sherpa 15/20″ – originalius „Renault” konstrukcijos tiltus. Padangos – su slėgio juose reguliavimu, plačiaprofilės, 395/85R20 dydžio. Jas tradiciškai tiekia „Michelin”. Nors, kaip minėta, naujos šeimynos sunkvežimių kabina įrengta ne virš variklio, bet vis tiek ropštis į ją ne taip jau paprasta – visureigio specifika tokia, kad kabinos grindys – daugiau kaip 1,5 metro aukštyje, tad lipant į ją tenka įveikti net 4 pakopas. Užtat ir prošvaisa padori – net 405 mm pas 12,5 tonos (didžiausias leistinas svoris – 24 tonos) modelį „Sherpa 10″.

Lietuvoje tokios bekelės kaip Azijoje ar Afrikoje neturime, bet tam tikras didelio pravažumo sunkvežimių ir važiuoklių specialiai įrangai poreikis buvo ir bus, na kad ir miškui vežti ar sunkiesiems priešgaisriniams automobiliams gaminti. Todėl tikėtina, kad šiuolaikinių reikalavimų neatitinkantys „uralai” ir „krazai” turės užleisti savo vietą modernesniems visureigiams. Ir labai tikėtina, kad juos gali keisti būtent prancūziški „Sherpa”.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *