AUTOMOBILIO STABDŽIAI TOBULĖJA
Liucijus Suslavičius
Kaip informuoja koncernas ,,DaimlerChrysler”, sunkvežimiuose ,,Mercedes Benz Atego” užsakovui pageidaujant, jau gali būti papildomai sumontuotas automobilį nuo savaiminio nuriedėjimo, pavyzdžiui, stovint nuokalnėje, apsaugantis įtaisas. Vokiškai vadinamas ,,Rollsperre”, kas lietuviškai reikštų maždaug ,,riedėjimo blokatorių”, jis blokuoja darbinius stabdžius įjungtoje (darbinėje) padėtyje. T.y. jo veikimo esmė –vairuotojui sustabdžius automobilį ir atleidus stabdžio pedalą, stabdžių sistemoje vis tiek išlieka darbinis slėgis, stabdžių kaladėlės neatsitraukia nuo stabdžių diskų, tad automobilis patikimai stovi nejudėdamas net didelėje įkalnėje. Važiuoti pradedama, vairuotojui iš pradžių nuspaudus sankabos pedalą bei po to spustelėjus akseleratorių. Tada šis ,,riedėjimo blokatorius” išsijungia, kartu atidarydamas stabdžių sistemos atbulinį vožtuvą. Slėgis sistemoje nukrinta, kaladėlės atsitraukia nuo diskų, automobilio ratai vėl gali suktis. Šis papildomai į standartinę stabdžių sistemą įmontuojamas elektroninis įtaisas ne tik gerokai padidina eismo saugumą, bet ir žymiai palengvina krauto sunkvežimio pajudėjimą iš vietos įkalnėje – ,,nebedilinama” sankaba, ,,neuždusinamas” ir ,,nepersukamas” variklis, automobilis netrūkčioja. Tačiau ,,Rollsperre” galima sumontuoti tik tada, kai sunkvežimyje yra elektronikos valdoma stabdžių sistema, nes, kaip minėta, ,,riedėjimo blokatorius” irgi elektroninis prietaisas, ,,įvertinantis” net kelių įvairiose automobilio sistemose esančių daviklių siunčiamus signalus.