MŪSŲ “BROLIŲ MAŽŲJŲ” SAUGUMUI Liucijus Suslavičius
Ar juokėtės ar piktinotės, kai prieš kurį laiką mūsų spaudoje pasirodė žinutės, kad lietuviškus tvartus lietuviškoms kiaulėms reikės pertvarkyti pagal Europos Sąjungos direktyvas? O gal tiesiog numojot ranka – vėl žurnalistai sensacijų ieško, siūlo rūpintis komfortu kiaulėms, kai vis daugėja žmonių, neturinčių stogo virš galvos. Tačiau ne viskas taip paprasta, net tai, kas mums iš pirmo žvilgsnio atrodo keistai ir juokingai. Kad žmogus turi rūpintis tais gyvūnais, kuriuos jis augina – tai, manyčiau, nenuginčijama aksioma. Rūpintis ne tik jų maistu, bet ir sveikata bei saugumu. Visgi kai kurie pastarojo meto reikalavimai net senai Europos Sąjungoje esančių šalių piliečiams pasirodė keistoki.
Vokietijos automobilių klubo ADAC teisinės pagalbos tarnybą vis dažniau pasiekia pasipiktinusių automobilininkų laiškai ir telefono skambučiai, kurių turinys iš esmės vienodas – vežiausi automobilyje ant galinės sėdynės šunį, mane sustabdė policija ir skyrė 35 eurų baudą už tai, kad šuo buvo vežamas neprisegtas. Ir klausimas – kokiu pagrindu esu baudžiamas, jei kelių eismo taisyklėse neparašyta, jog šunis automobilyje reikia prisegti saugos diržu? Gal tie policininkai kvaili? Deja, policininkai visai ne kvaili, tiesiog jie geriau žino Kelių eismo taisykles ir geriau už eilinį vairuotoją supranta, kokį pavojų kelia automobilio salone įsitaisęs mylimas vairuotojo ar jo vaikų šunelis. Vokietijos policininkų reikalavimas lengvojo automobilio salone vežamą gyvūną prisegti ar kitaip apriboti jo galimybę judėti remiasi viena paprasta nuostata – šuo (ar kitas gyvūnas) nėra keleivis, jis laikytinas tik kroviniu. O krovinys turi būti patikimai pritvirtintas, kad važiuojant netrukdytų valdyti automobilį, nekeltų pavojaus vairuotojui. Beje, toks pat reikalavimas saugiai padėti ir pritvirtinti vežamą krovinį įrašytas ir Lietuvoje galiojančiose Kelių eismo taisyklėse. Jei abejojate, perskaitykite 247-jį taisyklių straipsnį.
Kame gi salone esančio gyvūno keliamas saugiam eismui pavojus? Kaip žinia, nuspėti, kaip jis pasielgs kiekvienu sekančiu momentu, kokia bus jo reakcija į kokį nors staigų manevrą, negali niekas. Ims ir pačiu netinkamiausiu momentu sugalvos palaižyti šeimininkui veidą ar lipti į priekinę sėdynę. Bet dar pavojingiau yra kitkas – avarijos atveju galinėje sėdynėje esantis gyvūnas gali tapti pavojingu žudančiu sviediniu. Yra paskaičiuota, jog automobiliui 50 km/h greičiu rėžusis į kliūtį, ant galinės sėdynės gulintis 20 kilogramų sveriantis šuo trenksis į priekinės sėdynės atkaltę 600 kilogramų jėga. Štai tau ir mielas šunelis! Beje, jis, kaip suprantate, visiškai nekaltas dėl to, kas vyksta. Užtat policija ir imasi prevencinių priemonių – baudžia neatsargiai besielgiantį šuns šeimininką.
Geriausia šunis, ypač jei jie stambūs, vežti automobilio gale, atskirtus nuo salono grotine pertvara ar gerai užfiksuotu tinklu. Deja, tai įmanoma tik automobiliuose su universaliais arba vienatūriais kėbulais, kai kuriuose chečbekuose. Todėl siūlomas kitas variantas – transportiniai narvai. Pritaikyti įvairiems automobilių modeliams, jie padedami ant galinės sėdynės taip, kad gyvūnas gulėtų skersai salono, ir papildomai užfiksuojami. Jame gyvūnas bus saugus net ir rimtos avarijos atveju. Na, o paprasčiausias ir galima sakyti pigiausias variantas (pvz.,Vokietijoje kainuoja nuo 25 iki 40 eurų) yra specialūs saugos diržai-pakinktai šunims. Jie uždedami per galvą ir apjuosia gyvūno krūtinę, duodami jam pakankamai laisvės judėti ant sėdynės, pasirinkti patogią pozą. Pakinktai prijungiami prie saugos diržų arba – jei salone yra – prie “Izofix” vaikiškų saugos sėdynių tvirtinimo lizdų. Jie tikrai neleis šuniui nei pradėti meilintis vairuotojui, nei avarijos atveju iš inercijos nuskrieti pirmyn.
Kaip matome, Europos Sąjungos rekomendacijos dėl gyvūnų gabenimo turi savo logiką ir po kurio laiko neišvengiamai bus pradėtos taikyti ir Lietuvoje. Bet vėlgi – jei šiandien tik nedidelė dalis vairuotojų ir keleivių segasi saugos diržus (kad yra būtent taip, rodo į avarijas patekusių automobilių salonuose žuvusiųjų skaičius), tai ar daug kas panorės prisegti salone vežamą šunį?
Nuotraukos “ADAC Motorwelt”