“Sparnuoti kėbulai” arba kad krauti būtų lengviau
Liucijus Suslavičius
Natūrali paskutiniųjų dešimtmečių įvairių pramonės technologijų vystymosi tendencija – stambinti gaminamas įmonių cechuose konstrukcijas ar agregatus, kad kuo mažiau operacijų reikėtų atlikti įrenginio ar statinio montavimo vietoje, nes tai padeda taupyti laiką ir gerokai padidina gaminio kokybę. Tačiau tie kur kas didesnius išmatavimus bei svorį turintys mazgai, konstrukcijų detalės ar tiesiog elementai reikalauja ir kitokių pervežimo būdų. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse, kur gerai išvystyta medžio apdirbimo pramonė, įsisavinta didelių matmenų medžio plokščių ir klijuotų konstrukcijų, naudojamų statybose, gamyba. Gabenti iš gamyklos į paskyrimo vietą jas galima autotraukiniais, bet, kaip žinia, Skandinavijos klimatas pakankamai atšiaurus, ir medienos gaminius, vengiant nepageidautino drėgmės poveikio, tenka vežti gerai apsaugojus nuo lietaus ar sniego, t.y. puspriekabėse su tentu arba furgonuose. Kiekvienas pervežimas prasideda nuo pakrovimo, ir kaip tik čia kyla pirmosios problemos- kaip pakrauti kokių 12 metrų ilgio plokštes ar kitokias konstrukcijas? Įstumti per atidarytas galinį bortą ar duris? Nuimti tentą su visai rungais ir krauti per šoną, o po to vėl sumontuoti tentą ir jį laikančią konstrukciją? Pastarasis variantas dažniausiai ir naudojamas, nors tai susiję su nemažomis prastovomis. O ką daryti?
Išeitis, be abejo buvo rasta. Jau ne pirmus metus Vokietijos firma “Sommer” gamina originalios konstrukcijos kėbulus-furgonus “Wingliner”, montuojamus ant sunkvežimių važiuoklių Iš pirmo žvilgsnio furgonas kaip furgonas, bet kai reikia jį pakrauti, lyg burtų lazdele mostelėjus, šoninė sienutė pakyla į viršų ir dar susilenkia per pusę, atidarydama visą furgono šoną. Aišku, jokių burtų čia nėra, o tik greitai ir tiksliai dirbanti hidraulika, sumontuota furgono priekinėje ir galinėje sienose. Beje, jei reikia, ji “užmes” pakeltą šoną net ant furgono stogo. Kėbulus firma gamina iš plieno arba aliuminio, galimos dar sudėtingesnės modifikacijos: su atidaromu stogu, su termoizoliacija ir net su šildomomis grindimis. Konkretus išpildymas priklauso nuo to, kokį krovinį rengiasi gabenti užsakovas tokiu kėbulu aprūpintoje transporto priemonėje.
Dvi firmos – puspriekabių su slankiojančiomis grindimis gamintoja “Kraker” iš Vokietijos ir kėbulus transporto priemonėms gaminanti “Kulkeva” iš Suomijos sukonstravo ir pernai lapkričio mėnesį Kortrijko parodoje pademonstravo specialiai itin ilgiems gaminiams transportuoti skirtą puspriekabę-furgoną su standžiu ir sandariu kėbulu, kurio kairysis šonas atsidaro, visu savo pločiu pakildamas į viršų ir užimdamas lygiagrečią furgono stogui padėtį, o stogas taip pat pasislenka ir nusileidžia prie dešiniojo furgono stogo!
“Kulkeva” inžinierių sugalvota sistema, nors ir remiasi “Wingliner” principais, yra kiek kitokia. Čia jėgos hidrocilindrus papildo pusapskritimio formos pasukami ir nejudantys krumpliaračių segmentai. Visa puspriekabės stogo ir kairiojo šono sienutės pakėlimo sistema sumontuota prie puspriekabės rėmo pritvirtintuose priekiniame ir galiniame portaluose. Pradžioje hidrocilindrai pasuka su stogo rėmu sujungtus krumpliuotus sektorius, “nukeldami” stogą ir pasukdami jį 270 laipsnių kampu pagal dešinįjį šoną. Po to kiti hidrocilindrai tuo pačiu būdu pakelia ir užfiksuoja horizontalioje padėtyje kairiąją furgono sienutę. Puspriekabė atvira visame ilgyje, galite krauti savo ilguosius gaminius!
Tačiau ilgi medžio gaminiai – tai, kaip taisyklė, krovinys į vieną pusę. Tad, kad puspriekabė, turinti, beje, sustiprintą rėmą, galėtų būti efektyviai panaudota ir kitokiems kroviniams gabenti, joje sumontuotos “Kraker” konstrukcijos slankiojančios grindys, leidžiančios net ir gana sunkų krovinį pakrauti ir iškrauti, pakrovėjui neįvažiuojant į furgono vidų. Bet ši jau kelis dešimtmečius naudojama, tačiau vis dar ne itin plačiai žinoma konstrukcija – atskiro straipsnio tema. Nuotraukose:
1.Sunkvežimis su “Wingliner” tipo kėbulu.
2.Taip atrodo “Kraker-Kulkeva” atidarymo metu.
3.Pilnai atidaryta puspriekabė.