SU lėktuvas (LT)

,,SU” – NE TIK KAUTYNĖMS IR AKROBATIKAI Liucijus Suslavičius

Yra toks senas dar TSRS laikų posakis, labai tiksliai apibrėžęs bendrą tarybinių technologijų lygį:,,Tarybinės mikroschemos – didžiausios pasaulyje!” Panašiai galima būtų pasakyti ir apie daugelį kitų technikos sričių, pavyzdžiui, apie žemės ūkio aviaciją. Juk legendinius ,,kukuruznikus” Po-2 pakeitęs biplanas An-2 tebėra bene didžiausias žemės ūkio reikmėms pasaulyje naudojamas lėktuvas. Neginčysime, tai puiki ir labai universali konstrukcija, tačiau jau septintojo dešimtmečio viduryje pasaulio aviacijos firmos ėmė kurti visai kitokio tipo lėktuvus žemės ūkio aviacijai – vienmotorius vieno piloto valdomus monoplanus, pasižyminčius charakteringu profiliu su ilgu smailėjančiu variklio skyriumi ir aukštoka, nelabai aptakia, užtat su puikiu apžvelgiamumu į visas puses piloto kabina, pastumta atgal už sparno.Bene pirmuoju tokio tipo lėktuvu buvo1958 metais pirmą kartą pakilęs ,,Piper PA-25 ,,Pawnee”su vos 150 AG varikliu, vėliau pakeistu į galingesnį. 1965 metais į orą pakilo labai panašus ,,Cessna 230 ,,Agwagon”, jį sekė ,,Rockwell,,Sparrow Commander”. Po JAV firmų, suvokę naujos žemės ūkio lėktuvo koncepcijos privalumus, jais užsiėmė Meksikos (,,Anahuac Tauro 300″), Jugoslavijos (UTVA-65 ,,Privrednik”), Brazilijos (EMBRAER EMB-200 ,,Ipanema”), Lenkijos (PZL M-18 ,,Dromader”) ir kitų šalių gamintojai. Visi šie lėktuvai yra panašaus dydžio, turi 200- 300 AG skysčiu aušinamus variklius, 700-900 litrų talpos bakus chemikalams, skrenda 110-150 km/h greičiu. Kai kurie aprūpinti laidų nupjovimo įtaisais, padidinančiais skrydžio nedideliame aukštyje saugumą. Nuo jų debiuto iki dabar šioje lėktuvų kategorijoje nieko ypatingai naujo nesukurta – pavyzdžiui, juk jau ,,Pawnee” turėjo sustiprintą padidinto saugumo kabiną.

Kad ir Rusijoje pagaliau suvokta, koks turi būti specialus pasėliams iš oro apdoroti skirtas lėktuvas, parodė pernai metais įvykusi paroda ,,Civilinė aviacija-2002″, kurioje P.O. Suchojaus vardo konstravimo biuras pristatė pagal jau senai pasaulyje pripažintą schemą sukurtą nediduką ilganosį monoplaną Su-38L. Jį kūrusi A.B. Smirnovo vadovaujama konstruktorių brigada šį lėktuvėlį kūrė atsižvelgusi į žemės ūkio aviacijos specialistų poreikius, o ne į Maskvos valdininkų nurodymus. Būtent potencialūs užsakovai, o tiksliau, jų pageidavimas turėti nebrangų įsigyjant ir eksploatuojant lėktuvą apibrėžė pagrindinius techninius Su-38L parametrus. Jis sveria 1300 kilogramų ir su skysčiu aušinamu čekų gamybos 235 AG išvystančiu varikliu M-337B, turinčiu kintamo žingsnio propelerį, gali skristi 130-150 km/h greičiu, ko visai pakanka tokios paskirties lėktuvui. Čekišką variklį rusų konstruktoriai pasirinko todėl, kad jis sertifikuotas, patikimas ir stabiliai dirba, be to, naudoja lengvai prieinamą automobilinį benziną. Lėktuvas nedidelis, todėl nėra pernelyg brangus, kas labai svarbu Rusijos (o ir kitų šalių) potencialiems pirkėjams.

Žemės ūkio lėktuvui, kurio pagrindinė funkcija – kaip galima tiksliau išberti ant apdorojamų pasėlių chemikalus, svarbiu yra minimalus saugaus jo skrydžio aukštis. Mat, pakilus aukščiau kaip 15 metrų nuo žemės, barstomos ar purškiamos iš lėktuvo medžiagos paprasčiausiai nepasiekia tikslo. Su-38L gali skristi vos 1 metro aukštyje, tad chemikalų barstymo tikslumas tikrai geras. O kad pilotas skrisdamas pats negautų chemikalų ,,dozės”, jo kabina hermetizuota, su padidintu oro slėgiu jos viduje, kas neleidžia barstomoms medžiagoms patekti į vidų.

Dar vienas naujojo lėktuvo konstrukcijos ypatumas – ferminė priekinės fiuzeliažo dalies konstrukcija. Ji paskaičiuota ir sukonstruota taip, kad lėktuvui netikėtai tupiant (dėl gedimo ar kokios kitos priežasties) ne aerodrome, o tiesiog neparengtoje aikštelėje, ir atsitrenkus ,,nosimi” į žemę, ji deformuojasi palaipsniui ir tam tikra tvarka, apsaugodama kabiną ir joje esantį pilotą nuo pernelyg didelių smūginių apkrovų, taip, kaip avarijos atveju saugiai deformuojasi šiuolaikinių automobilių priekis, ,,sugerdamas” smūgio į kliūtį energiją ir neleisdamas deformuotis keleivių salonui. Įdomu, tiesa?

Paskaičiuotas Su-38L tarnavimo iki skraidymo resurso pabaigos laikas – 10 metų. Nuotraukoje: Su-38L ore

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *