TMA saugos pagalve (LT)

TMA – “SAUGOS PAGALVĖ” AUTOMOBILIUI Liucijus Suslavičius

Freedom Plazza aikštėje Vašingtone praėjusių metų vasarą buvo kuriam laikui pastatytas neįprastas savo forma memorialas 2002 metais žuvusiems JAV gatvėse ir keliuose. Daugiau kaip tūkstantis ryškiaspalvių plastmasinių kūgių, kokiais įprasta pažymėti darbų važiuojamojoje dalyje vietas, surikiuoti tvarkingu trikampiu, turėjo visiems, einantiems per aikštę, priminti tuos žmones, kurie žuvo autoavarijose, įvykusiose būtent (ir tik) darbų vykdymo vietose. Trikampio viršūnėje – kūgiai, apjuosti geltonais kaspinais. Tai tie 200 kelio darbininkų, kuriuos mirtinai sužalojo ant jų užlėkę automobiliai. Kūgiai su juodais kaspinais – o jų daugiau kaip aštuoni šimtai – tai avarijose žuvę automobilių vairuotojai ir keleiviai. 37 tūkstančiai tais metais avarijų kelio darbų vietose metu sužeistųjų ir išgyvenusiųjų memoriale neparodyti.

Žiūrint iš šalies, toks didelis avarijų ir nukentėjusių skaičius šiose vietose kiek stebina – darbų važiuojamojoje dalyje zonos dažniausiai rūpestingai aptveriamos ir pažymimos įspėjančiais ir greitį ribojančiais kelio ženklais, signaliniais mirksinčiais žibintais, informaciniais skydais, naktį apšviečiamos, tačiau, nepaisant visų saugumo priemonių, avarijos kartojasi ir kartojasi, dažniausia pagal “standartinį scenarijų”: vairuotojas važiuoja leistinu (arba didesniu) greičiu, kažkodėl laiku nesureaguoja į iš tolo matomus įspėjančiuosius, greitį ribojančius ir nukreipiančiuosius kelio ženklus, o kai prieš akis staiga išnyra grupė kelio darbininkų, plentvolio galas, iškasos aptvėrimas arba išardyto tilto anga, stabdyti dažniausia būna per vėlu…

Žinodami, koks pavojus jiems realiai gresia, kelio darbininkai, ypač trumpalaikių darbų vietose, neretai papildomai apsisaugo, pastatydami eismo juostoje prieš darbų zoną kuo didesnį automobilį, pavyzdžiui, savivartį. Ir kaip tik į juos bene dažniausiai įsirėžia neatidžių vairuotojų valdomi automobiliai, motociklai, net gerai įsibėgėję dviratininkai. Pasekmės, kaip taisyklė, būna liūdnos – atsitrenkusios transporto priemonės vairuotojas ir keleiviai gauna sunkias arba mirtinas traumas. Kai kada smūgio jėga būna tiek didelė, kad apsaugai pastatytas sunkvežimis užstumiamas ant dirbančiųjų kelyje.

Kad išvengti tragiškų pasekmių bent tokiose situacijose, JAV , Čikagoje, registruoto koncerno “Quixote Transportation Safety Corporation” padalinyje “Energy Absorption Systems”, besispecializuojančiame pasyviųjų eismo saugumo sistemų kūrimo srityje, gaminama prie sunkvežimio galo tvirtinama erdvinė energiją absorbuojanti sistema “QuadGuard” – savotiška “saugos pagalvė” iš tuščiavidurių korinės konstrukcijos aliuminio elementų. Specialios konstrukcijos laikiklis, tvirtinamas prie sunkvežimio rėmo galo (užtai ši sistema dar vadinama TMA – Truck Mounted Attenuators), laiko atkišęs trijų metrų ilgio ir dviejų su puse metro pločio ryškiai geltonai su juodais dryžiais dažytą deformuojamąjį bloką. Jis kabo horizontaliai virš važiuojamosios dalies maždaug 30 centimetrų aukštyje, tad palįsti po juo automobilis negali, jis neišvengiamai turi jį deformuoti. Kadangi aliuminio “korys” deformuojasi geriau, nei netgi šiuolaikinio automobilio priekinė deformacinė zona, smūgio momentu jis sugeria didesnę smūgio energijos. Atitinkamai automobiliui ir jame esantiems žmonėms tenka kur kas mažesnė apkrova. Vengrijoje, kurios kelininkai jau keli metai naudoja TMA , yra buvę atvejų, kai į šią “saugos pagalvę” trenkėsi 60-80 ir net 110 km/h greičiu važiavę lengvieji automobiliai. Nei vienas žmogus šių avarijų metu nežuvo, sunkiausia trauma buvo sulaužyta nosis.

Be standartinių TMA ypatingiems atvejams (kai greitis prieš darbų zoną didesnis nei 100km/h), gaminamas itin didelis “Safe Stop TMA 180”, susidedantis iš dviejų energiją absorbuojančių modulių. Kad užimtų kuo mažiau vietos, šis įtaisas sulankstomas – kiekvienas iš dviejų jo energiją sugeriančių blokų įdėtas į erdvinį iš plonos skardos surinktą rėmą, o šie tarpusavyje sujungti šarnyru, leidžiančiu vieną bloką užversti ant kito, tuo sumažinant jų saugojimui ir transportavimui reikalingą plotą. Bendras taip sulankstyto TMA aukštis – tik 2,08 metro. Bandymai ir praktinis šio įtaiso panaudojimas parodė, jog dauguma atvejų po avarijos pusė jo detalių gali būti vėl panaudojama, pakeitus nepataisomai deformuotas naujomis.

Gamintojo nuotraukose:

1.Memorialas žuvusiems darbų vykdymo vietose.

2.TMA pritvirtintas prie savivarčio.

3.TMA po avarijos.

4.Į šį TMA trenkėsi sunkvežimis.

5.Dviejų modulių TMA 180

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *