TRUCK PARKING SYSTEM – VAIRUOTOJO PAGALBININKAS
Liucijus Suslavičius
Šiandien dauguma vairuotojų pirmą kartą sėda prie lengvojo automobilio vairo – ar tėvams priklausančio, ar vairavimo mokyklos mokomojo. Prieš kokius 35-40 metų viskas būdavo kiek kitaip – dauguma vairuoti mokėsi sėdėdami sunkvežimio kabinoje. Man pasisekė – be galimybės vairuoti KPI Automobilių katedros mokomąjį GAZ-51, vasarą galėjau pabandyti ir naujutėlio galingo ZiL- 130 vairą. Buvo viena problema – “zilas” buvo su priekaba, ir manevruoti važiuojant atbulomis nesisekė. Priekaba važiavo kur norėjo, tik ne ten, kur reikia. Nedaug tepadėdavo ir storas metalinis kaištis, kuriuo buvo galima užfiksuoti priekinį pasukamą priekabos tiltą tiesioje padėtyje. Štai tada ir įvertinau savo pusbrolio – profesionalaus vairuotojo sugebėjimus. Jis meistriškai pristumdavo priekabos galą prie pakrovimo rampos…
Vairuoti autotraukinį atbulą – tikrai sudėtingas darbas, reikalaujantis vos ne “šeštojo jausmo”, kad suprastum, kaip reikia sukti vairą, kad priekaba judėtų reikiama kryptimi. Nemažai vairuotojų taip niekados iki galo ir neišmoksta atlikti tokį manevrą. Praėjusio amžiaus penktajame-septintajame dešimtmetyje, kai Europoje dar plačiai naudojo tradicinio tipo junginius, susidedančius iš sunkvežimio-vilkiko ir priekabos, neretai triašės, daugelio transporto bei ekspedicinių firmų teritorijoje nuolatos sukinėdavosi bent vienas “hofhund” (vokiškai – “kiemo šuo”) – koks nors senas sunkvežimis gerokai sutrumpinta baze ir ne tik gale, bet ir priekyje įrengtais sukabinimo įtaisais. „Kiemo šuns” vairuotojo pareiga – pristumti prie pakrovimo- iškrovimo rampos atvykusio autotraukinio priekabą, jei jo vairuotojas nesugeba to padaryti arba vietos normaliam manevravimui aiškiai neužtenka. Šiandien paplitusius autotraukinius su puspriekabėmis atbulomis varinėti paprasčiau, nors ir to iš karto neišmokstama. Tačiau laikant praktinio vairavimo egzaminą kategorijai “E” įgyti, tenka savo įgūdžius rodyti, vairuojant sunkvežimį su priekaba. Reiškia, būtent tokio junginio įvaldymas laikomas pakankamo pasirengimo dirbti autotraukinio vairuotoju įrodymu.
Tačiau koncerno “DaimlerChrysler Commercial Vehicles Division” sunkvežimių konstravimo padalinio darbuotojai mano kitaip – kodėl žmogus turi vargti, manevruodamas ir rizikuodamas į ką nors atsitrenkti. Juk yra elektronika, galinti padėti sutramdyti tą nepaklusnią priekabą! Taip atsirado pirmieji, kol kas dar eksperimentiniai unikalios “Truck Parking System” pavyzdžiai. Ši sistema sugeba parodyti vairuotojui, kur juda jo autotraukinio galas, kai vairas yra toje ar kitoje padėtyje. Faktiškai vairuotojas autotraukinį “stumia” atbulą, valdydamas jį ne vairu, o nedidele svirtele (džoistiku), o junginio judėjimo trajektoriją jis stebi ne atbulinio vaizdo veidrodėlyje, kaip įprasta, o monitoriuje, kuriame nukreiptos atgal priekabos gale sumontuotos videokameros rodomo vaizdo fone spalvotomis linijomis parodyta, kaip judės autotraukinys esant šiai svirtelės padėčiai. Taigi, vairuotojas, dar nepradėjęs važiuoti, jau mato, pataikys jis į norimą vietą ar “prašaus pro šalį”. Jei teorinė linija rodo, kad priekabos galas atsirems ne ten, kur reikia, jis gali pakoreguoti ją, pastumdamas svirtelę pirmyn ar atgal. Jei viskas gerai, galima atsargiai pajudėti norima kryptimi. Kol prietaisų skydelyje dega žalia lemputė, autotraukinys juda saugiai, jei priekabos gale sumontuoti ultragarso radarai „užčiuopia” pavojingai priartėjusią kliūtį, pasigirsta įspėjamasis signalas, skydelyje įsižiebia raudona lemputė. Pajudėti sistema leidžia labai lėtai – elektronika šiame režime automobilio
greitį riboja iki pėsčiojo greičio, tad pavojingai situacijai susidaryti sąlygų lyg ir nebelieka. Beje, nei vairo, nei pedalų vairuotojas neliečia – automobilis šio manevro metu valdomas vis ta pačia vairuotojo sėdynės ranktūryje sumontuota daugiafunkcine svirtele. Ji “sukinėja” ratus, “spaudo” akseleratoriaus, sankabos ir stabdžio pedalus. Praktiškai su sistemos pagalba vairuotojas gali pastatyti priekabą atbulą į reikiamą vietą kad ir už pastato kampo, nė karto nepažvelgęs į atbulinio vaizdo veidrodėlius.
Kol kas aprūpinti „Truck Parking System” įranga „mersedesai” važinėja tik „DaimlerChrysler” bandymų poligone Pappenburge, tačiau dedama daug pastangų, kad ši labai svarbi sistema kuo greičiau taptų serijine. Juk paskaičiuota, jog autotraukinių kampų, apdaužytų ir sumaigytų štai tokių manevrų metu, remonto kaina yra viena didesnių sudėtinių eksploatacinių išlaidų dalis. Ultragarsiniai radarai gali būti įrengiami ir vilkiko priekyje, kad dar labiau padidinti manevravimo ankštose teritorijose saugumą. Beje, „apžvelgianti” kliūtis sistemos dalis gali veikti nepriklausomai nuo tos dalies, kuri valdo autotraukinį, važiuojant atbulomis. Tada, vilkiko priekiui ar priekabos galui priartėjus prie kliūties, ji apsiriboja vien šviesos ir garsiniu signalu, įspėjančiu vairuotoją.