TWINPORT (LT)

,,OPELIUOSE DEGALUS TAUPO ,,TWINPORT”

L.Suslavičius

Kažkada taupyti vis brangstančius degalus bandėme, po karbiuratoriumi montuodami ,,homogenizatorius”, vėliau vairuotojai buvo gundomi specialiais magnetais, neva tai ,,orientuojančiais degalų molekules”. ,,Liaudies meistrai” įsirengdavo vandens įpurškimo į cilindrus sistemas. Visa tai nepasiteisino, nes pigių būdų padidinti variklio darbo ekonomiškumą nėra. Štai kad ir tiesioginis benzino įpurškimas į cilindrą. Jis šiandien duoda didžiausią degalų ekonomiją, bet pabrangina automobilį, be to, tai techniškai sudėtingas, todėl potencialiai turintis didesnę tikimybę gesti mazgas. Jį tikrai apsimoka montuoti didelio litražo variklius turinčiuose brangiuose automobiliuose, bet taikant tiesioginio benzino įpurškimo sistemas mažos klasės automobiliuose, neproporcingai kyla jų kaina. Tai skatina inžinierius ieškoti kitokių, taip pat efektyvių, bet pigesnių sprendimų.

Vokietijoje ,,Opel” inžinieriai populiariajai ,,Corsa”, pardavinėjamai su palyginti nedideliais 1,0; 1,4 arba 1,6 litro darbo tūrio benzininiais varikliais, sukūrė degiojo mišinio įsiurbimo į cilindrus sistemą, pavadintą ,,Twinport” (galima versti kaip ,,du įėjimai”), kurios efektyvumas sudaro 80 procentų tiesioginio benzino įpurškimo sistemos efektyvumo. Jos panaudojimas sumažina benzino sunaudojimą iki 6 procentų, lyginant su standartine įpurškimo į įsiurbimo kolektorių sistema. Technine prielaida sistemos ,,Twinport” atsiradimui tapo perėjimas prie variklių galvučių su keturiais (du įsiurbimo, du išmetimo) vožtuvais cilindrui. Tokie yra dabar automobiliuose ,,Opel” montuojami modernios konstrukcijos ,,ECOTEC” šeimynos varikliai. Konstruktoriai į cilindrą vedančią įsiurbimo kolektoriaus atšaką ,,perskėlė” į dvi – atskirai kiekvienam įsiurbimo vožtuvui ir vienoje iš jų sumontavo droselio sklendę, tokią, kokią turi kiekvienas karbiuratorius. Teorinė prielaida – benzininio ir dyzelinio vidaus degimo variklių skirtingo našumo priežasčių palyginimas. Benzininis variklis mažiau ekonomiškas, nes degiojo mišinio sudėtis reguliuojama tokiu ne itin tiksliu ir dar sukeliančiu papildomą pasipriešinimą mišinio sriautui prietaisu kaip droselio sklendė. Kad iš dalies sumažinti degalų sąnaudas benzininiame variklyje, praktikuojamas dalies ankstesniame darbo cikle susidariusių įkaitusių atidirbusių dujų gražinimas į cilindrą, kuriame vyksta įsiurbimas. Bet būtina sąlyga yra geras skirtingos sudėties ir skirtingos temperatūros dujų susimaišymas tarpusavyje. Kaip tik tai ir yra sistemos

,,Twinport”paskirtis. Kai važiavimo sąlygos tokios, kad iš variklio reikalaujama tik dalies jo išvystomo galingumo, variklio darbą kontroliuojantis elektroninis blokas duoda atitinkamą komandą mechanizmui, uždarančiam sklendes. Tada šviežias degusis mišinys į cilindrus veržiasi tik viename jų šone, sukeldamas sūkurį, puikiai sumaišantį degųjį mišinį su tuo pat metu į cilindrus paduotomis atidirbusiomis variklio dujomis. Šis liesas mišinys sudega, išskirdamas mažiau toksiškų medžiagų, nes sudeginamas mažesnis benzino kiekis. Kai prireikia viso galingumo, variklio darbą valdanti sistema nedelsdama atidaro droselius, cilindrų užpildymas šviežiu degiuoju mišiniu pagerėja, variklio galia išauga.

Padalinio ,,Opel Powertrain” specialistai, praleidę šimtus valandų prie dujų sriauto tekėjimą modeliavusių kompiuterių bei realaus įsiurbimo proceso videoįrašų analizės, pagristai gali didžiuotis sistema ,,Twinport” – pasiektas variabilus įsiurbimo proceso valdymas kartu su nemažos dalies atidirbusių dujų sugražinimu į cilindrus praktikoje duoda beveik tokį patį efektą, kaip žymiai sudėtingesnės įsiurbimo ir dujų neutralizavimo sistemos. Iliustracijos: ,,Opel”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *