“Požemių jautis” iš Suomijos
Liucijus Suslavičius
Juoda tunelio anga kalno šlaite atrodo niūriai ir paslaptingai, kaip legendų drakono urvas. Tik ir lauk, kad iš jo išlįstų, spjaudydamas ugnimi ir dūmais, sparnuotas ir raguotas slibinas…Ir ką jūs manote – neilgai trukus pasigirsta vis stiprėjantis gaudesys, tunelio gilumoje pasirodo šviečiantys apskritimai, kol pagaliau iš tunelio angos į dienos šviesą išlenda didžiulis geltonai-mėlynai-juodas kvadratinis snukis. Ne, tai ne drakonas, o 80 tonų vežantis savivartis, pilnas prikrautas uolos luitų. Netikėtai vikriai pasisukęs visais aštuoniais storulėmis padangomis apautais ratais, jis kalno šlaite iškirstu keliu nulinguoja išsikrauti ir netrukus vėl grįžta. Sulėtinęs greitį, vos nekliudydamas šlaito apsisuka, atbulas lėtai įrieda į tunelio angą ir dingsta kalno gilumoje taip pat netikėtai, kaip ir pasirodė…
Šis didžiulis 8x8x8 tipo automobilis – Suomijos-Kanados mašinų gamybos koncerno “Sandvik Tamrock Corporation” gaminys – darbui požeminiuose tuneliuose ir šachtose skirtas savivartis “Toro Supra 0012R”. ,,Toro” ispaniškai reiškia jautį, taigi prieš mus ,,požemių jautis”.
Kad suomiai gamina puikius Šiaurės sąlygoms pritaikytus sunkiasvorius sunkvežimius “SISU”, žinojome senai, bet štai tokie tunelių savivarčiai – tai naujiena. Tiesą sakant, “Toro Supra” iš tikrųjų naujas gaminys. Jie pradėti gaminti tik 2000-siais ir dar nėra plačiai žinomi, juolab, kad jie pritaikyti specifinėms darbo po žeme sąlygoms ir naudoti juos atviruose karjeruose ar kelių statyboje tiesiog neapsimoka (nors ir galima). Savivarčiai dideli – ilgis 12,65 m, plotis – 3,6 m, aukštis – 3,96 metro, o kai “Toro” pakelia savo 40 m³ talpos kėbulą, jo apsauginio stogelio kraštas atsiduria 10,1 m aukštyje. Važiuoklė simetriška (bazė 2300+3400+2300 mm, priekinis ir užpakalinis tiltų vežimėliai – identiški), vairuojami visi ratai, posūkio spindulys – tik 14,6 metro. Pats “Toro” tuščias sveria 64 tonas, todėl pakrovus į kėbulą 80 tonų, svoris ašims pasiskirsto labai tolygiai – po 36 tonas kiekvienai. Aišku, tokia apkrova neleidžia savivarčiui važinėti bendrojo naudojimo keliais.
Kad išjudinti 144 tonas, reikia atitinkamo variklio. Toks yra V-16 tipo vokiškas 32 litrų darbo tūrio 1205 AG/2100 aps./min. turbodyzelis MTU 2000. “Toro” pajuda ir rieda sklandžiai, be trūkčiojimų 6 laipsnių hidromechaninės pavarų dėžės “Allison CLBT 9681” dėka. Minimalus greitis – 8,5 km/h, maksimalus – 52 km/h, važiuojant atbulomis (ką dažnai tenka daryti po žeme) – 12 km/h.
Vien manevringumo ir galios darbui po žeme nepakanka, reikia dar pasirūpinti, kad galingas dyzelis neužnuodytų oro blogai vėdinamuose tuneliuose. “Toro Supra” už kabinos turi sumontuotą specialią atidirbusių dujų neutralizavimo ir valymo sistemą.Beje, erdvi savivarčio kabina turi tvirtą, nebijantį nuo tunelio lubų krentančių akmenų plieninį skeletą. Ji atitinka taip pat šiuolaikinius ergonomikos reikalavimus, matomumas vairuotojui, ypač į kairę pusę neblogas. Gal vienintelis nepatogumas – ji įrengta aukštai ir ropštis į ją tenka net 6 laipteliais.
Be “Toro Supra 0012R”, koncernas “Sandvik Tamrock Corp” gamina ir kiek kitokių matmenų (11600mm x 3900 x 4000 mm) penkiaašį ant dvidešimties ratų riedantį “Toro Supra 0012H”. Jis daugeliu mazgų ir agregatų unifikuotas su modeliu ,,0012R”, irgi gali vežti 80 tonų, bet turi tik 425 AG/2100 aps./min. 6 cilindrų turbodyzelį “Detroit Diesel D60”, todėl nėra toks dinamiškas. Jo važiuoklė su trimis varančiaisiais ir 4 vairuojamais tiltais įdomi dar ir tuo, kad turi mažesnio skersmens 14.00 R24 dydžio padangas, sudvejintas ant visų tiltų. Kitaip iškraunamas ir kėbulas – krovinys išpilamas į šonus, tad šis savivartis geriau tinka smulkių frakcijų uolenų gabenimui.
Savivarčiai ,,Toro Supra” gaminami pagal užsakymą ir šiuo metu yra bene didžiausi pasaulyje darbui po žeme skirti automobiliai. Jų poreikis rinkoje nėra didelis ir todėl apie ,,Toro” žino dažniausia kalnakasiai ir tunelių statytojai.