VILKIKAI ŠTURMUOJA PIKES PEAK
Liucijus Suslavičius
Vladimiras Čechuta
“Colorado, Rocky Moutains”…Ar perskaičius šiuos žodžius, prieš akis neiškyla sėlinantys plunksnomis pasipuošę indėnai, nuo kalnų viršūnių besidairantys ilgavamzdžiais šautuvais ginkluoti baltieji traperiai, raiti kaubojai? Ar “nepakvimpa” Laukinių Vakarų romantika?
Taip, JAV Kolorado valstijoje esantys Uolietėji kalnai ir ypač viena iš jų perėjų – Pikes Peak – iki šiandien apgaubti romantiškų žygių ir pergalių aureole. Ir kas svarbiausia – tai susiję ne su “arkliniu” XIX amžiumi, o su “automobilizuotu” XX-ju . Mat, jau pirmajame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje Pikes Peak perėją, vadinamą pagal šalia esantį to paties pavadinimo kalną, Amerikos automobilininkai pasirinko savo sugebėjimų bei motorinių ekipažų galimybių išbandymo vieta. Todėl Amerikos automobilių sporte Pikes Peak Hill trasa yra ne mažiau garsi, nei tarkime, išdžiūvęs Bonevilio ežeras Jutos valstijoje, kur siekiama greičio rekordų .
Pikes Peak trasa mažai tepasikeitė nuo tų laikų,kai per Uolėtuosius kalnus keliavo nešulinių mulų karavanai, riedėjo persikėlėlių vežimai. Tai neasfaltuotas uolose iškirstas vingiuotas pakilimas su skaldos dangą turinčiais ruožais. Jos ilgis – 12,46 mylios (arba 20 kilometrų), iš viso jis turi 156 posūkius. Starto vieta – 2800 metrų virš jūros lygio, finišas – 4233 metrų aukštyje. Vidutinis trasos statumas – 7 procentai, kai kuriose vietose – 10 procentų. Lyginant su 1907 metais, kai joje pirmą kartą buvo bandomi automobiliai, trasa pasikeitė nedaug. Ji tebuvo praplatinta, pritaikant dideliems sunkvežimiams važiuoti. Ja ir važinėjama, tik, aišku, ne tiek daug, kaip autostradomis. Bet galingi varikliai joje burzgia pakankamai dažnai – ir rekordinių, ir mėgėjiškų startų į kalną metu. Daugiausia sunkvežimių Pikes Peak starte susirenka kasmetinės ITA (Independent Truckers Association – Nepriklausomų vežėjų asociacija) konferencijos metu. Tradiciškai konferencijos delegatai, atvykę su savo “trakais”, emocijas “išlieja”, save ir savo vilkiką pristato čia pravedamose pakilimo į kalną varžybose.
Pirmasis rekordinis startas čia užregistruotas 1916 metais. Tada lenktynininkas Rea Lentz’as finišą pasiekė po 20 minučių 56 sekundžių. Per visą pakilimo į Pikes Peak varžybų istoriją net 160 lenktynininkų su automobiliais, motociklais ir sunkvežimiais varžėsi, siekdami pagerinti pakilimo į kalną laiką. Pastaraisiais metais kiekvieną naują oficialų bandymą pagerinti trasos laiką sportinis telekanalas “Eurosport II” transliuoja į 56 pasaulio šalis, rekordinį važiavimą rengia ir trasą jo metu prižiūri 500 savanorių pagalbininkų, dauguma kurių atvažiuoja į Pikes Peak jau kelintą kartą. Oficialus pakilimo į perėją greičio rekordas, kurį lengvuoju automobiliu pasiekė Rodas Millen’as iš Naujosios Zelandijos, yra 10 minučių 6 sekundės.
Naujausią sunkvežimių pakilimo į kalną greičio rekordą “8 klasės” (pagal JAV priimtą klasifikaciją) sunkvežimiu – 12 minučių 46 sekundės – 2005 metų liepos 15 dieną pasiekė Mike Rayan’as. Siekdamas naujo rekordo, M. Rayan’as startavo ne kokiu nors iš serijiniu vilkiku. “Rekordo bendraautorius” – 1998 metais pagamintas ir 2001 metais specialiai lenktynėms iš triašio į dviašį ( bazė – 3937 mm) perdirbtas vilkikas “Freightliner Century Class S/T”, kuris dar kartą buvo patobulintas pernai. Po visų perdirbimų vilkikas sveria 3350 kilogramų, jo matmenys – 5308x2451x2540 mm. Kadangi “Freightliner” priklauso koncernui “DaimlerChrysler”, tai automobilį rekordui parengti padėjo Europos specialistai. “Rekordininko” variklis – V-6 tipo “Mercedes Benz 501 Twin Turbo”, pagamintas “Mercedes Benz European Truck Race Team” dirbtuvėse ir išvystantis 1460 AG. Transmisija – lenktyninis ZF”Ecomat” variantas, parengtas “ZF Motor und Sport” padalinyje. Abu tiltai –
amerikietiški, firmos “Meritor”, visų ratų stabdžiai diskiniai, su hidrauline pavara. Padangos “Michelin XZA-1” (dydis 275/70R22,5) priekyje ir “Michelin X-1” (dydis 445/50) gale. Kabina ir variklio gaubtas su sparnais – aliuminiai. Rekordinio automobilio bake važiavimo metu buvo tik 15 galonų (maždaug 60 litrų) “Shell Rotella T15/40” markės dyzelino
Šio pakilimo į Pikes Peak metu M.Rayan’as beveik dviem minutėmis pagerino savo paties ankstesnįjį rezultatą – 14 minučių 40 sekundžių. Tada jis “nuvainikavo” ankstesnįjį rekordininką Sidą Kompton’ą, su dyzelio “Cummins” varomu sunkvežimiu “International” trasą įveikusį per 15 minučių 48 sekundes. Šiaip jau rekordinis “Freightliner” sugeba įsibėgėti iki 118 mylių (190 km) per valandą greičio.