Vokietijos policijos akcija “Saugus autobusas”
Liucijus Suslavičius
Nėra tokios savaitės, kad masinės informacijos priemonės nepraneštų apie avarijas su autobusais, pareikalavusias daugybės aukų. Tai Azijoje, tai Afrikoje ar Pietų Amerikoje autobusai nukrenta į tarpeklius, susiduria ar sudega. Na taip, ten autobusai važinėja perkrauti, prastais keliais ir techniškai netvarkingi, bet juk ir mūsų saugioje ir tvarkingoje Europoje tarpmiestiniai ir turistiniai autobusai ne taip jau retai pakliūva į sunkias avarijas – užtenka prisiminti vien kelių pastarųjų metų avarijas su Lietuvos firmų autobusais Lenkijoje.
Po kelių daug gyvybių nusinešusių autobusų avarijų automagistralėse Vokietijos valstybinės institucijos nusprendė patikrinti, kokie vairuotojai kokiais autobusais veža turistus šalies automagistralėmis. Rugpjūčio mėnesį vienu metu aštuoniose magistralėse Vokietijos policija, pasitelkusi nepriklausomus ekspertus, pradėjo akciją “Saugus autobusas”, kurios metu buvo stabdomi ir tikrinami turistiniai autobusai.
Nukreipus autobusą į stovėjimo aikštelę, ekspertas patikrindavo autobuso techninę būklę, esamą saugumo įrangą, vairuotojo dokumentus, jo žinias. Policininkai tuo metu pasidomėdavo keleiviais ir jų bagažu. Specialiai apmokyti šunys apuostydavo bagažinėse sudėtus lagaminus, ar nėra juose narkotikų. Deja, jų būta, ir ne vieno keleivio bagaže…
Per kelias valandas pareigūnai patikrino 86 Vokietijoje ir kitose šalyse registruotus autobusus. 45 autobusų vairuotojai važiavo neužsisegę saugos diržų, 17 autobusų jie nepareikalavo to iš keleivių, 13 kartų nustatyta, jog vairuotojai gerokai viršijo nustatytą vairavimo laiką. Ką gi, net 5 autobusuose tachografai neveikė. 10 autobusų prieš sustabdymą žymiai viršijo greitį. Vieno iš patikrintų autobusų vairuotojas buvo neblaivus, tad policininkai iškvietė firmos atstovą ir kitą vairuotoją, o vienam autobusui iš Baltarusijos iš viso nebuvo leista toliau važiuoti – tiek prasta buvo jo būklė. Bet ir taip Vokietijoje registruotų autobusų atsirado net 8 su beveik plikomis padangomis. Labiausiai ekspertus nustebino 5 vairuotojai, nežinoję kur jų vairuojamuose autobusuose yra padėti du privalomi vežiotis gesintuvai ! Nelaimės atveju tai galėtų tapti didelės tragedijos priežastimi.
Tarp kitko, sustabdytų autobusų vairuotojai buvo nustebę – juk kai kurie iš jų prisipažino, jog yra pirmą kartą policijos kontroliuojami per pastaruosius 10-15 metų. Pasirodo, ne tik Lietuvoje galioja keista nerašyta taisyklė užmiesčio autobusų nestabdyti ir netikrinti !
Į pareigūnų pareikštas pastabas dėl autobusų techninės būklės, neveikiančių tachografų ir darbo laiko viršijimo vairuotojai dažniausiai atsakydavo, kad firmų savininkai visa tai žino, bet liepia važiuoti. Antra vertus, tik keli apklausti vairuotojai nurodė per pastaruosius du metus dalyvavę kokiuose nors kvalifikacijos kėlimo užsiėmimuose ar mokęsi vairavimo ekstremaliose situacijose.
Žurnalas “ADAC Motorwelt”, kurio darbuotojai nušvietė akciją, daro išvadą, jog aštrėjančios konkurencijos sąlygomis net tradiciškai tvarkingoje ir įstatymams paklusnioje Vokietijoje transporto firmų savininkai linkę mažiau investuoti į keleivių saugumą ir mėgina atsakomybę už pažeidimus perkelti ant vairuotojų pečių.
Nuotraukos “ADAC Motorwelt”