Penktasis “transporteris”
Liucijus Suslavičius
Koncernui “Volkswagen”, galima sakyti, puikiai sekasi “palikti pėdsaką” automobilio istorijoje. Vos ne kiekvienas gaminamas modelis tapo savojo periodo bestseleriu, o vėliau – viena iš automobilizmo legendų, o tuo negali pasigirti net nuo pionieriškųjų automobilio laikų gyvenančios firmos. Maža to, legendomis ir daugelio kitų gamintojų mėgdžiojamais pavyzdžiais tampa ne tik lengvieji, bet ir komercinės paskirties “folksvagenai” Pirmuoju išgarsėjusiu visame pasaulyje (ir suteikusiu vardą visai nedidelių universalių komercinių automobilių klasei) buvo dar ant “vabalo” platformos sukonstruotas “VW Transporter”.
Laikui bėgant, keitėsi automobilio formos, bendra koncepcija, didėjo modifikacijų skaičius, bet viena išliko – neblėstantis “Transporter” populiarumas visame pasaulyje.
Debiutas Leipcige
Naujausią VW Transporter” kartą, kuriai suteiktas indeksas T5, koncernas pristatė rytinėje Vokietijos dalyje, Leipcige vykusioje parodoje AMI. Penktoji “transporterių” karta techniškai bei išorės dizainu labai artima ir Lietuvoje populiariems ankstesnės T4 šeimynos komerciniams “folksvagenams” su modernia priekinių ratų pavara, tad atpažinti “naujoką” iš pirmo žvilgsnio nėra paprasta, bet kad tai “Volkswagen”, atskirsime iš tolo “firminio” priekinės dalies dizaino ir beveik nepakitusio automobilio silueto dėka. T5 pristatyme dalyvavę žurnalistai pabrėžia, jog naujos kartos “transporteris” pasižymi gamyklos siūlomų modifikacijų gausa, beveik nepalikdamas galimybės su specialiomis “Transporter modifikacijomis išeiti į rinką nedidelėms firmoms, besispecializuojančioms serijinių automobilių pritaikyme ypatingiems klientų poreikiams. “Volkswagen” jau Leipcige parodė ir trumpą (bazė – 3000 mm) ir ilgą (bazė – 3400 mm) modifikacijas bei furgonus su standartiniu, paaukštintu ir aukštu stogu. Priklausomai nuo bazės ilgio ir pasirinkto variklio, T5 gali būti registruojamas kaip 2,6 arba 3,2 tonos didžiausios leistinos masės transporto priemonė, tačiau, jei to nori klientas, yra techninė galimybė padidinti šį parametrą iki 3,4-3,5 tonos.
Konstrukcijoje – nedaug pakeitimų
Kaip jau užsiminėme, transmisijos ir važiuoklės konstrukcijoje pasikeitimų lyginant su T4 šeimyna, labai nedaug. O ir kam keisti gerą, pasiteisinusią milijonuose”transporterių” konstrukciją ? Vien iš principo tai daryti tikrai neverta. Tad iš svarbesnių patobulinimų galima suminėti mechaninę šešių laipsnių pavarų dėžę bei analogišką pavarų skaičių turintį “automatą”. Abi šios pavarų dėžės skirtos montuoti su galingiausiais iš siūlomų varikliais. Būtent tarp variklių randame pirmąją naujieną – 4 cilindrų 1,9 litro darbo tūrio TDI tipo turbodyzelį su “siurblys- purkštukas” tipo įpurškimo sistema. Baziniame variante jis išvysto 86 AG, o pakeitus valdančiojo mikroprocesoriaus blokus – 105 AG. Sukimo momentas – 200 arba 250 Nm– pasiekiamas jau prie 2000 aps./min. Šio silpniausiojo iš variklių pakanka maksimaliam 142 km/h greičiui išvystyti.
Žinomas 2,5 litro 5 cilindrų dyzelis irgi modernizuotas. Dabar, priklausomai nuo mikroprocesoriaus programos, jis išvysto 130 arba 174 AG ir 350 arba 400 Nm sukimo momentą. Nedidelė dalis T5, dažniausia keleivinės modifikacijos, komplektuojamos benzininiais varikliais. Jų siūloma du – 115 AG dviejų litrų darbo tūrio ir 230 AG V-6, kurio darbo tūris – 3,2 litro.
Visos naujojo T5 modifikacijos turi stabdžių ABS, ratų praslydimo kontrolės sistemą ASR, elektroninį pagrindinės pavaros diferencialo blokavimą EDS bei vairuotojo saugos oro pagalvę. Stabilumo programa ESP montuojama tik keleivinėse arba keleivinėse-krovininėse modifikacijose.
Kėbulų gama
Automobilio “mechanika”, aišku, įdomu, bet prisiminkime, kaip mes renkamės automobilį – pagal kėbulą, jo įrangą ir net spalvą. Taip ir T5 pirkėjai – jie pirmiausia dairysis geriausiai tinkančio kėbulo, o jau po to galvos, kokį variklį į jį “įkišti”.
Baziniu visos šeimynos modeliu yra krovinių furgonas su šoninėmis ir galinėmis durimis. Su standartiniu stogu krovinių skyriaus vidaus aukštis – 1394 mm, su paaukštintu stogu – 1643 mm, na, o tik su ilga baze siūlomo T5 varianto su aukštu stogu – 1947 mm. Šios modifikacijos krovinių skyriaus talpa – 9,8 m³!
Labai populiarus tarp pirkėjų yra “kombi” variantas su lengvai, be specialių įrankių išimamomis sėdynėmis, kurių gali būti trys ar keturios eilės. “Kombi” gali būti pagamintas taip pat su paaukštintu stogu, su visais arba tik dalimi šoninių stiklų.
T5 keleiviniai variantai dabar vadinasi jau ne “Caravelle”, o “Shuttle”. Aštuonių vietų jo salonas savo įrangos ir komforto lygiu užima vietą tarp gana spartietiško “Combi” ir ištaigingo “Multivan”. Gamintojo nuomone, “šatlą” pirks taksi firmos ir daugiavaikės šeimos, todėl antros eilės sėdynės turi standartizuotus “Isofix” sistemos tvirtinimus vaikiškoms saugos sėdynėms. Salono vidus turi apmušalus, užuolaidėles nuo saulės ant šoninių langų. Galima papildomai užsisakyti daugiau saugos oro pagalvių.
Kaip ir ankstesnėse “transporterių” šeimynose, gaminami variantai su atvira krovinių platforma. Jei pirkėjas renkasi trumpą dvivietę kabiną, kėbulo plotas siekia 4,75 – 5,5 m²priklausomai nuo bazės. Jei pasirenkama dviguba penkiavietė kabina, kėbulo plotas – 3,96 m². Reikia pastebėti, jog T5 su atvira platforma kelyje nėra toks malonus važiuoti, kaip furgonas, nes dėl rėminės konstrukcijos jis labiau vibruoja.
Visiems T5 naudojamas modernus prietaisų skydelis su prie jo sumontuota pavarų perjungimo svirtimi. Be kita ko jame sumontuotas laikiklis mobiliajam telefonui bei niša navigaciniam prietaisui. Visos valdymo rankenėlės išdėstytos aiškiai ir lengvai pasiekiamos. Beje, ar pas “Vokswagen” kada nors būna kitaip ?
“VW Transporter T5” – vertingas šiuolaikinio automobilių parko sudėties elementas. Gaila tik, kad gana brangokas ir todėl ne kiekvienam Lietuvoje prieinamas.