ZDENEK KOVARŽ
Čekų automobilių konstruktorius ir dizaineris Zdenekas Kovaržas, 1907 metais gimęs Vsetino mieste, savo darbinę veiklą pradėjo paauglystėje, batsiuvio padėjėju. Vėliau jam teko mokytis technikos mokykloje, kur jis išmoko dirbti su įvairiomis metalo apdirbimo staklėmis. Ir tik būdamas subrendęs vyras 1939 metais jis „atrado save“ – įstojo į Zlino miesto Menų mokyklą, kur mokėsi pas vieną Europos pramoninio dizaino pradininkų skulptorių Vincencą Makovskį. Sėkmingai užbaigęs mokyklą, dar karui tebevykstant, Z.Kovaržas įsidarbino Ulino mieste veikusioje mašinų gamybos įmonėje MAS, kur ėmė tobulinti išleidžiamį gaminių apipavidalinimą. Jo darbai netruko išgarsėti – jau 1947 metais tarptautinėje Milano trienalėje už pramonės gaminių dizainą jis apdovanojamas diplomu. Tai atveria dizaineriui kelią į Uherske Hradištė miesto Menų ir pramonės aukštesniosios mokyklos dėstytojo vietą. Šeštojo dešimtmečio pradžioje jis pakviečiamas sukurti lengvojo automobilio „Tatra-603“ kėbulo dizainą. Projektuodamas kėbulą, Z.Kovaržas turėjo kartu spręsti ir su netradicine automobilio konstrukcija susijusius techninius klausimus. Sėkmingas lengvojo automobilio projektas tapo svarbia pakopa jo kūrybiniame kelyje. Sekantis 1956-57 metais atliktas darbas – naujos kartos sunkvežimio „Tatra-138“ išorės ir kabinos dizainas – taip pat buvo pripažintas. Automobilis, kurio išvaizdoje pavyko sėkmingai suderinti funkcionalumą ir išvengti būdingo sunkvežimiams brutalumo, buvo gaminamas gerą dešimtmetį ir paplito daugelyje pasaulio šalių. Kartu dizaineris parengė traktoriaus, štampavimo preso ir mezgimo mašinos dizainprojektus. Už šiuos savo darbus 1958 metų tarptautinėje Briuselio parodoje jis pelnė parodos „Grand Prix“. Sekantį dešimtmetį dabar jau išgarsėjęs dizaineris kūrė įvairių transportinių ir kėlimo mašinų projektus. Nuo 1959 metų, gavęs turėdamas profesoriaus titulą, jis dirba Zlino Menų mokyklos, kurią anksčiau pats baigė, pramoninio dizaino katedros vedėju, o 1961 metais pakviečiamas į Prahos Aukštąją menų ir pramonės mokyklą, kur dirbo dvidešimt metų. Iš to periodo Z.Kovaržo darbų, deja, jau nesusijusių su automobiliais, reikia paminėti lėktuvo „L-410“ interjerą. Vėliau profesorius vėl grįžo į Zliną, į tą pačią Menų mokyklą, kur iki 1989 metų rengė naują čekų dizainerių kartą.